Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 2221 ggr
bblomquist
0

Hjälp med aktivering

Hej! idag har jag träffat hundarna jag skall vara hundvakt för imorgon till måndag. Och behöver hjälp med aktiveringen!
Det är två stycken Lagotto Romagnolo, 1 tik på 2 år som är lugn snäll, skäller ingenting och alltid kramgo.
så är det en hane på 6 år, som skäller när man har godis i handen, eller när den vill ha uppmärksamhet,
den har även mer energi och sprutt i sig.
 dom har som sin dagliga syssla vid sina riktiga ägare att leta tryffel, så båda är tryffelhundar.
men jag vet att rasen kan behöva en hel del aktivering och hjärngympa. detta är andra gången ja är hundvakt av en ganska aktiv ras.
ja behöver hjälp!

Vad finns det att göra, jag har inte världens bästa kondition så orkar inte allt.
Har testat att lägga hundgodis i en toarulle med ihopknytna kanter, men ingenting dom tände för. bor även i lägenhet i stan. vågar heller inte släppa dem lösa för dom har ju bara varit på landet och sådär, vet inte om dom springer iväg eller ej. finns vissa ställen där jag skulle kunna släppa dem lösa,
men vet inte om jag vågar det. vet heller ej om dom kommer på inkallning!

Har någon tips? Tack i förväg för hjälpen!

[Sharp]
0

Prova släppa dem lösa i en inhägnad, då du kan få tag på dem om de inte lyssnar på dig.

Du kan ju testa allt möjligt! Lära nya tricks. Träna lydnad brukar uppskattas.

Hjärngympa kan vara t ex att du gömmer något gott och de får söka efter det.

bblomquist
0

#1 tack så mycket!
Jag känner inte till något inhängt ställe.. kan du ta något exempel på vad det kan vara? .

Jag skall absolut testa att söka och lära in lite tricks. :)

Gingo
0

eller ta en lång lina, om du inte har nån kan du ta nästan vad som helst då kan du se om dom lyssnar på dig.

Gå en promenad och gör olika saker tex sitt, ligg, fot lite då och då tycker min blandis är skit kul :)

Maja2
0

Är det första gången du är hundvakt till dem? Första gången de är hemma hos dig? Om så är fallet skulle jag låta dem bli något sånär "hemma" både med dig och lägenheten innan jag ansträngde deras hjärnor ännu mer.

Att lära hundar nya tricks och träna lydnad, när man är hundvakt nån enstaka gång, vet jag inte om jag håller med om. Ja ifall man pratat med ägaren isåfall. Kanhända ägaren håller på att träna, med andra kommandon osv.

Mitt tips är att du helt enkelt hör med ägaren vad som är lämplig sysselsättning för just DE hundarna.

Lycka till :)

bblomquist
0

tack!

vad kan man använda som en lina som dom flesta har hemma? ^^
varför skäller hundar ofta, bruno den gamla . han tittar än i ögonen å "BROUUWFH!" som om han ville säga något. vi kom kanske hem f´ör en timma sedan från en 50'minuters lång promenad.

vad kan problemet vara ? och vad kan man använda som lina ?

bblomquist
0

Hallå igen , nu ska då dom söta små lagottsen sova vid mig. den ena verkar det som om det alltid vill ha uppmerksam het men endå inte, han tittar på mig och skäller. hur kan man få en hund att sluta skälla för att den vill ha uppmäärksamhet? vi kan inte sitta i soffan å käka godis utan att Bruno skäller. om man ignorerar forts'tter han bara. bor även i lägenhet så ogillar att han skäller.

hjälp mig, snälla!

Gingo
0

Tror du kan använda det mesta longerlinor, tävttlinor eller liknande tänk på att dom måste vara hållbara så dom inte går sönder och dom ska ju inte vara farliga heller (: Fråga ägaren om den har nån långlina?