Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2598 ggr
LillyB
0

Aktivering efter kastration?

Äntligen! Jag har kastrerat min hanhund! Pitbullkorsning med ett ton hälsoproblem, nu finns det ingen risk för tjuvparningar längre.

Han kastrerades i torsdags och vi blev rekommenderade att han bara skulle få gå ut och göra sina behov och sen in igen. Han är van med hårda skogspromenader och en massa bus, men nu får han i stort sett bara ligga still.
Det har resulterat i att han blivit smått galen. Han trampar på mig med en leksak i munnen och morrar sådär retsamt, krafsar på mig, jagar runt katterna, överfaller mig med pussar, ja. Han är en riktig odåga.

Så nu undrar jag, är det verkligen så farligt att gå ut och gå i lagom tempo? Tycker det är så konstigt för då jag kastrerade min hingst så skulle han ut och röra sig så mycket som möjligt, hehe.
Vill verkligen att han ska få utlogg för all sin energi, tycker jättesynd om honom och hjärngympa är verkligen inget som biter på honom. Ger jag han en kartong med godis i så är den söndersliten och godiset borta på 10 sekunder. Han vill jobba med kroppen.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
0

Kan tilläggas att han hade kryptokid (en kula nertrillad) så operationen blev större än en vanlig kastration. De öppnade upp längs hela penisen och hittade kulan högt upp i ljumsken och det har varit svullet och fullt av blåmärken, men han har inte haft några problem av nåt slag förutom smärtor på morgonen (får smärtstillande) och såret ser torrt och fint ut.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Vattnadal
0

Jag skulle nog ändå ta det lugnt till de tar stygnen, eller minst en vecka, om inte veterinären ordinerar annat.

När vi kastrerade en huskytik frågade jag var de menade med 6 v konvalecens. Det är ju olika på olika hundar, typ. Då fick vi till svar att ta det riktigt lugnt i början, till stygnen var borta och det var läkt. Efter det fick vi börja med koppelpromenader och öka på sakta, så att hon kunde vara med på kortare turer efter 6 v.

Passa på att klicka in honom och lär honom att tänka själv, träna shejping med lugna konster. Vrida huvudet, nicka, slicka sig om munnen, ställa en tass på en markör, targetstick od.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LillyB
0

Okej, tack så mycket Elin! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Yessica
0

Jag tycker också ni ska hålla er lugna så länge veterinären ordinerat. För det finns en anledning till det. Glad Du får försöka lära honom lugna grejor som #2 säger.

När min tik kastrerades så fick jag ändå order om att gå 10-15min typ 3 ggr om dagen. För att få fart på magen ändå, för hon bajsade inte på två dagar, för att hon var ute för korta stunder. Men då ringde vi och pratade med veterinären först. Men då var det såklart mycket mycket noga att det inte var hopp och lek. Utan i koppel lugnt. Lättare sagt än gjort emellanåt, då det kom nysnö och min hund blir galen när det är nysnö Flört Men det gick bra ändå. Men det är ju olika hur mycket såren tål och så antar jag, beror på vad som gjorts och så.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Vattnadal
0

Ha ha, minns hur det var med Cora. Första dagen hade hon så ont, och kunde inte ens bajsa, för det gjorde ont att "krysta". Dagen efter hade vi henne lös på tomten, med tratt. Hon hoppade då över staketet, där det dessutom är sutteräng, och drygt 2 m från stakettopp till asfalten nedanför.

Nu gick det bra ändå, och hon läkte ihop som hon skulle…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

LillyB
0

Hehe okej! :) Ja, jag ska ta det lugnt. Men problemet är att då jag inte går ut med Liston så fnattar han sig inomhus. Första dagarna fick han inte ens hoppa upp och ner från sängen.. han som brukar flyga som en turboraket mellan sängen och soffan. Det var inte lätt att hålla koll på honom första dagarna och nog hoppade han ett par gånger då jag inte hann stoppa honom! Nu är det lättare att hålla koll för nu får han iallafall hoppa lite. Men han brukar ibland få ryck och springa race mellan dörrmattan och soffan men öronen rakt bak och benen rör sig så snabbt att han spinner på samma ställe på golvet innan han får fart, tänk er nu hur det är efter en veckas slappande.. Skrikandes

Längtar verkligen tills jag får gå ut med honom, jag känner hur jag själv måste komma ut och röra på mig snart!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

LillyB
0

Haha Elin, vilken tur ni hade med Cora där! Hon kände sig väll lätt som en fjäder utan livmodern. :)

För visst tar dom bort livmodern då dom kastrerar tikar? Obestämd

\\\\\\\\\\\\\\\\_