Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5651 ggr
lillaTala
0

valp kan ej vara sova själv

hej!! har en valp på 15 veckor, hon kan inte vila själv utan man måste alltid ligga med henne. min fråga är om det ska vara så?? om inte hur ska man vänja henne att ligga i sin egna bädd. hon brukar ligga där på nätterna. där är bara när hon ska vila under dagen man måste vara med henne. Går man bort så följer hon med. Mvh Andrea

SaraC
0

När hon ska vila skriver du, är det hon själv som tar initativ till att lägga sig eller är det du som tycker det är dags för en tupplur? Om hon inte är tillräckligt trött så blir det såklart tråkigt att gå och lägga sig och roligare att följa efter matte.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lillaTala
0

saken är den att hon är trött, och då kan jag tänka mig att det inte e roligt att följa efter mig. för är jag e vardags rummet eller något annat rum så somnar hon, och då sover 2 timmar i sträck. Men hon drar sig inte undan till sin egna säng. fast hon kan vara jättetrött.

just nu så ligger hon i sin egna säng men det är bara för att jag är i rummet, reser jag på mig och går till köket så avbryter hon son slmn och följer efter.

jag hinner inte göra nåt under dagen när vi är själva. för att jag vill ju att hon ska få sin sömn..då lägger jag mig med henne… kanske gör jag fel snälla hjälp…

:)

Taxelina
0

Du får inte glömma att du är hennes nya  ledare och flock och att hon fortfarande är en liten valp.

cannaydia
0

funkar inte att ha en sovplats i "varje rum" till valpen? Eller flytta med ev. bädden.

Går hon bara inte och lägger sig eller gnäller hon också?

När vi tog våran valp sov hon i sängen med oss första 2v för att vänja sig med allt nytt men dagtid sov hon i sin korg som vi flyttade runt i huset beroende på var vi var. De första nätterna hon skulle sova själv gnydde hon lite men det byttes snabbt ut med tunga sovande andetag…

lillaTala
0

tack cannaydia ska flytta hennes korg där vi är under dagen…för natten funkar utmärkt hon sover hela natten i sin korg bredvid min säng. det är bara under dagen som hon inte gör det.

Taxelina jag glömmer inte att hon är en valp. Men eftersom det är min första hund så vill jag vara säker på att man gör rätt :)

lillaTala
0

tack för era svar :) uppskattar det verkligen

SaraC
0

Ja, se till att hon har någonstans där det är mysigt och tryggt att ligga där hon kan se er samtidigt. Sen skulle inte jag inte bekymra mig så mycket om hon inte alltid går och lägger sig på en gång och kommer till ro, pyssla du med det du behöver göra så märker hon förmodligen snart att du är där och hon kan tryggt lägga sig och sova utan att du behöver sitta bredvid henne.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Nikkis
0

Herregud, jag hade aldrig anpassat mig efter en valp sådär i form av att släppa allt och vistas i ngt speciellt rum för att valpen annars inte kan sova.

Synd för den, men förr eller senare så kommer den att däcka av trötthet.

När min var valp så var det inget snack om den saken. Skulle jag göra något så gjorde jag det, om valpen då valde att följa efter så fine, även om jag såklart hade mina gränser också.
Jag vill inte ha en valp som följer mig som en skugga 24/7, det är ju påfrestande för dem att hela tiden hålla koll och inte "slappna" av.

Jag Kunde gott och väl säga ifrån och hänvisa valpen till Sin plats när han blev För På.

Ta ett kompostgaller om det så krävs, så ska du se att valpen somnar förr eller senare!

Nu hade jag visserligen en väldans "tur" som fick en sån bra valp som jag fick, aldrig varit något tjafs om Något.

Yessica
0

Varför vill du att den bara ska ligga i sin säng? Mina ligger på golvet, och det går lika bra. Men dom har varsin bädd på mitt rum. Där ligger dom på natten. Men på dagarna ligger dom antingen på golvet eller på någon matta. Jag har aldrig krävt att dom ska ligga i sin säng, dom får ligga direkt på golvet också.

Du ska inte lägga dig med henne. Då väntar hon på dig antaligen innan hon vill sova. Gör det du vill göra och låt henne vara. Är hon trött somnar hon till slut.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

ingann
0

Min har en säng inne i sovrummet där han sover på nätterna och sen har han en biabädd i vardagsrummet men an sover lite var stans.. soffan, golvet, en matsalsstol och på eftermiddagarna ligger han på en fönsterbräda och sover i väntan på sina småhussar… Han sover alltså där han vill:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

TheMe
0

Det är ju väldigt viktigt att valpen lär sig att vara trygg även om du inte är i samma rum eller precis i närheten. Sover valpen ljupt kan du flytta henne till en plats där du vill att hon ska sova. Men samtidigt (som flera andra sagt) så förstår jag inte riktogt varför hon "måste" sova på en bestämd plats.

Om du fortsätter att alltid lägga dig med valpen kommer du med största sannolikhet få stora problem när det blir dags att börja med ensamhetsträning. En början kan ju vara just att du går in i ett annat rum en stund för att sedan gå utanför dörren i någon minut osv. Klarar hon inte ens att sova utan dig dagtid så blir det svårt.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"