Fodervärd
Tik/hane.. Vad är ett fodervärdskap för er?
Både ni som är uppfödare som icke uppfödare kan svara på detta.
Jag vet vad det är då jag är uppväxt med kennel dock så var det min farmor som hade kennel.
Om ni sätter ut en tik på foder vad innebär det för er? vad för regler/krav har ni? samma frågor ang hanhund..
Jag ser många som sätter ut sin hund hos fodervärd bara för de just då ej har tid för hunden o sedan efter t ex 2 år tar tillbaka hunden om de fått mera tid då. De ska då t ex under dessa 2 år ha hunden helger etc. Detta var ett exempel på ett fodervärdskap då jag var nyfiken vad de skulle ha för krav ang att sätta ut sin hund. Det handlade ej om någon avel på hunden. Detta är inget jag skulle hoppa på, för en fodervärd fäster sig enormt vid en hund så ska den ryckas bort efter 2 år, ja, det kändes ej seriöst.
Är fodervärd för er en sk hundpasning för er under en kort/lång tid?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Min ena hane har jag på halvfoder och den andra på helfoder.
Hanen på halvfoder är 5 år, uppfödaren har rätt till ett antal valpkullar, men han kommer förmodligen inte gå i avel, han går då över i min ägo när han blir 6 eller 7 år (måste kolla vilket, minns inte). Jag har inte haft några regler/krav på mig förutom att jag skulle röntga honom, vilket jag hade gjort i vilket fall som helst.
Han har med andra ord varit precis som om jag hade "ägt hela honom".
Hanen jag har på helfoder är 7 månader. Om han är frisk (höfter, ögon mm) & blir fin & trevlig så kommer han att gå i avel. Jag har lovat att röntga och även ställa ut en del, dvs jag får inte klippa ner honom (vilket jag gör med min andra hund ibland). Hans uppfödare får även åka på utställning med honom när hon vill. Hon hade tänkt behålla honom, men jag fick erbjudandet om att ta honom på foder efter att min gammelhund (från annan kennel) gått bort och hon skulle egentligen ha sparat en tik ur kullen och kände att hon inte helt hade tid att träna två unghundar. Hon vet att jag tränar & tävlar en hel del och att det ger honom chansen att få mer "arbetsmeriter" än hos henne också. Perfekt deal för min del också… eftersom jag är student kan jag då lägga pengarna (istället för på inköpet) på att träna & tävla mer! 
Inom hästvärlden är det ju vanligare att hitta en fodervärd åt sin häst, t.ex. under ett år om man inte kommer att ha tid. Har dock aldrig hört talas om det på hund, men tydligen finns det alltså? Dock kan man ju välja att vara fodervärd åt en hund fram till 1 års ålder som ska testas för att hamna inom Försvarsmakten eller andra organisationer. Har två bekanta som gjort det, det kan ju funka bra om man inte kan ha hund längre än ett år (om man t.ex. skulle plugga/jobba utomlands sen eller ngt) om man tror att man klarar av att lämna ifrån sig hunden sen. Värt att tänka på är ju bara att inte alla hundar går igenom testerna, så man "riskerar" att de inte vill ha hunden, så blev det i den ena hundens fall.