Ras för mig?
Hej!
Jag har under senaste året intresserat mig för hundar. Aldrig haft en hund i mitt liv eller uppväxt med någon, enbart katter och smådjur.
Eftersom jag är heltidssjukskriven och arbetar enbart med mig själv numera, funderar jag på ifall det skulle hjälpa mig att skaffa en hund någon gång framöver. Komma ut, träna, stärka mig själv och givetvis ge en hund ett kärleksfullt hem!
Har hört många med psykiska problem som blivit mycket bättre med hjälp av hund och träning på samma gång.
Jag har bara inte vågat mig på att skaffa en ännu. Vill läsa på mer, känna efter om det är rätt, höra mig för med andra som har liknande "problem" hur det gått osv med att ta hand om hund.
Och viktigast av allt - hitta rätt ras för just mig!
Är mycket intresserad av framförallt finsk lapphund som jag fastnat för.
Nu skulle jag vilja veta mer om deras psyke, inlärningsförmåga, sällskapet osv, all erfarenhet som ni har.
Kom gärna med tips, råd och idèer, jättetacksam för svar!

Finsk lapphund - Personlig erfarenhet.
En underbar hund.
Inte haft en själv, men känner flera som har, och även haft en på jobbet.
Jag tycker de är lattsamma hundar, kan ha nära till skall, men tränar man så fixar man den biten också.
Är du osäker på hundträning m.m. kan du söka efter instruktörer som tränar med metoder DU finner vettiga, och som funkar för dig i din vardag.
Kan också säga att för mig är hund nästan ett måste.
Jag mår inte bra utan hund och går ner mig nästan totalt.
Nu har jag en underbar tik som hjälper mig, jag är gladare, kommer ut mer, och tycker inte att det är onödigt att gå upp på morgonen.
Tillbaka till lapphunden - Om du går in på KennliFokus och besöker Katti (uppfödare av Finsk lapphund) så kan du komma lite närmare rasen om du frågar henne.
Har själv pratat med henne och hon är super, trevlig, ärlig och kan rasen.
Lycka ill i ditt letande!
Tack för snabbt svar!
Det låter som den perfekta rasen för mig hittills!
Japp, hade tänkt gå i valpkurs och ev lydnad. Därefter börja med agility och freestyle, som intresserar mig mycket numera.
Har hört att hundar är en enorm trygghet för personer med både psykiska och fysiska hinder, vilket får mig att känna mig mer positiv till att "våga" mig på att skaffa en egen hund.
Och senaste året har jag nästan bara legat inne i soffan och sovit mestadels av dagarna, så min dygnsrytm blev kass och fick börja med insomningstabletter.
Nu är dock dygnet bättre, känner mig piggare och gladare med bättre sömn. Men som sagt, man blir ju mer taggad är man måste gå ut och speciellt för en hund!
Jag pmade henne i förmiddags, så jag inväntar spänt svar!
Tack! :)

I min barndom drömde jag om att skaffa hund, men eftersom brorsan var pälsdjurs allergiker så blev det inget av med det. När jag var liten bosatte jag mig på skolans bibliotek, läste allt som hade med hunduppfostran att göra, lånade rasböcker på bokbussen och "pluggade" som en toka.
Drömmen levde vidare till dess att jag, för mina sparade slantar, själv kunde köpa mig en hund.. Jag var då 20 år och hade, under mycket lång tid, mått fruktansvärt dåligt psykiskt, men det gick bra.
Jag såg mening med livet och Marta (hunden) blev ljuset i mitt liv!
#2 Spännande! Vad kul att du tog kontkt med henne 
Tycker absolut att du ska våga skaffa hund. Det kommer nog bli det bästa du gjort på länge.
Och som sagt, man får en värdig anledning att gå upp på morgonen, ut och röra på sig, se folk och lite natur.
Jag lovar, inget slår en tidig morgonpromenad i skogen en ljummen sommar!
Tack! :)
Jag blir allt mer övertygad nu om att skaffa hund efter jag hört så positivt om dem och vad man får utav det.
Pratat med vänner som har hundar och de tycker det låter jättebra för min del, jag som är en riktig utemänniska om vår och sommaren.
Känner att mitt blodtryck måste bli bättre, behöver få bättre kondition, fokusera mer på träning både fysiskt och psykiskt, vad vore bättre än en hund då?! :D
Igårkväll var sambon och jag ute och gick i över 1 tim, vilket vi aldrig gör numera under vintertid, men oj vad jag mådde bra och sov gott inatt!
#5 Vad härligt! Och skulle sambon inte vara hemma, så har man i alla fall alltid sällskap, som inte säger nej heller 
#6 Ja precis :) sällskap överallt, otroligt skönt och tryggande.
Gäller bara att min katt kan acceptera en hundvalp och inte vilja lappa till den :o
#7 Kan nog bli några nacksvingar, men valpen kommer lära sig att kissen är vass, och förhoppningsvis lära sig att den kanske vill vara ifred ibland.
Men när det är katt och nykommen valp brukar det funka kanon.
Jag skulle inte oroa mig överdrivet över det 
Det skall nog inte vara några problem med katten. Lappar hon till valpen så har de gkort upp vilken rang det är och så håller de sig på sin kant.
Lappar hon inte till den kanske de till och med blir såta vänner.
Min ena katt älskar hundar. Den adra vi har har inte träffat hund mer än en gång, och hon var mest bara nyfiken, inga smockor där inte =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#9 Hehe jo det brukar ju ändå fungera efter ett tag :)
Hon har fått träffa en liten pudelhona på 1 år och då var hon fruktansvärt nyfiken och skulle följa efter, MEN hålla sig undan och hunden fick inte komma i närheten av henne, för då skulle hon morra och fräsa och visa sig stor :P
#5 Skaffar du en lapphund lär du få räkna med att vara ute
mycket vintertid, dem älskar snö och kyla. 
Nu till helgen ska jag få träffa en finsk lapphundstik och hennes matte, det ska bli mycket spännande och roligt 
Har fått mycket positivrespons när det gäller rasvalet och att en hund kan bidra med så himla myckt för mig som har det svårt psykiskt och fysiskt med sjukdomar. Det känns bra!
kan bara hålla med här. har mina älskade katter ju men tvekade inte när jag fick frågan om en ny foderhund. efter 1 vecka går jag o lägger mig innan 00.00 och somnar utan insomningstabl
! jag har ju barn oxå men mår man inte bra så är det lätt att sova bort dagen när dom är i skola m.m. katterna gör ju gärna samma men valpen,nej han måste ut,lekas med m.m
.. han motiverar mig mer än (tyvärr) vänner gör,han klarar sig ju inte annars,det gör dom.där är skillnaden.. så jag säger bara: Bra för dig!helt rätt beslut
.
S*Winsnes Wilda
2, Du är som jag sjukskriven och pga detta skaffa vi oss en hund för första gången. Vi valde ta en omplaceringshund då jag tänkte att en valp behöver man lägga mycket engergi kanske på springa ut o in och får inte dessa promenader jag behöver. Vi har en blandras Softis-Glen larvigt snäll och lung.
Jag vill någ tipsa om Cavalier king charles spaniel är en mycket populär, snäll och glad liten sällskapsspaniel bra första hund säger många.
Blev tyvärr sjuk förra helgen, så besöket hemma hos ägarinnan till Black Blossom Lady Happy fick skjutas upp, så vi var där i Lördags jag och min sambo.
Men herregud…. mållöst kär blev jag. DET är den rätta rasen för mig, absolut! :D
Är även just nu hundvakt åt henne och ska vara tills 17 i eftermiddag. Kom nyss hem från en timmes promenad i slasket, men ack så uppskattande promenad har jag aldrig haft! :)
Det känns SÅ rätt nu!
#15 vad kul att du hittat din ras ;)
16 vart med nyfiken :) googlade lite o fick fram att Black Blossom var Finsk lapphunds uppfödare? Men kanske det finna andra som har samma namn :P
#17 Jajemensan, det stämmer bra det! :D
#17 eftersom att kennelnamnet är som ett "företagsnamn" så får man inte heta samma som någon annan, eller liknande, tex ändra o till u eller något sådant 
Vad härligt att du hittat en ras du fastnat för :)
Hundar kan göra så mycket bra för en, innan vi skaffade Aramis orkade jag ingenting nästan, orkade inte ta tag i att plugga upp gymnasiebetygen, vågade inte gå ut på promenader ensam, ja jag mådde verkligen inte bra då, grät ofta över allt.
Men sedan vi skaffade Aramis, så har det blivit mycket bättre, han läker mig otroligt bra och det finns alltid någon att gå upp för, någon att kämpa för :)
#20 Aaw vad skönt att höra!
Ja jag har vänt helt på dygnet.. uppe till 4-5 och sover bort hela dagarna :( mår inge vidare psykiskt eller fysiskt och att bara få vara hundvakt nu i 1 dag gjorde mig till en glad och modig tjej, helt otroligt vad djur kan ändra ^^
21, ja hundar får en gå ut och hundfolk hejjar o pratar med de andra hundfolket
Så kommer man ut varje dag och jag har inte uppleft vädret som negativt även om det regnar o blåser för man kan ha regnkläder o lite varmare kläder på sig. Nu har våran hund haft prob med kalla tassar så hon ville inte gå långt när det var mer än -13 ute fast hon har skor o täcke på sig :)