Jantelagen
Jantelagen är något typiskt för Sverige/Skandinavien och är till för att ingen ska tro att någon är bättre än någon annan. Jantelagen har varit en del av det skandinaviska samhället sedan århundraden tillbaka. Den förstärktes, som ett resultat genom en novell av Aksel Sandemose. Han var en dansk som flyttade till Norge och mötte en attityd av negativism och depression. Hans bok, kallad flykten från Jante,
äger rum i en liten påhittad dansk stad kallad Jante.
Den liknade hans hemstad Nykobing Mors. Den skrevs 1933,
och den berättar om den mörka sidan av småstadsmentaliteten.
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Om du frågar en svensk, om han spelar något instrument, säger han:
"Inte så mycket, jag spelar bara lite ibland," även om han är en konsertpianist.
Om du frågar en amerikan, säger han: "Visst gör jag det,
jag ska släppa en CD snart,", även om han bara kan två ackord.
Många har säkert hört den utan att veta vad det egentligen är, men varför jag överhuvudtaget tar upp detta ämne är för att jag vill veta hur många, här på iFokus, som upplever någon form av "omvänd" jantelags-mentalitet på forumen, där
* Vissa tror sig vara något förmer än andra
* Vissa tror sig vet mer och kan bättre än andra
* Vissa bryr sig inte om vad andra har att komma med
Visst är det bra att inte alla präglas utav denna negativa/pessimistiska livsåskådning, men det bör heller inte gå till överdrift.
Jag tycker att det är oerhört trist att denna mentalitet finns överhuvudtaget. Det skapar dålig stämning och onödiga disskusioner. I flera av forumen har jag sett/läst att många gånger skrivs samma saker, fast på olika sätt. Skrivs det utav vissa betyder det mer och får en helt annan innebörd än om det skrivs av andra. Vad beror detta på och vill iFokus medlemmarna ha dessa "översittar-fasoner" på sitt/sina forum?
Ärligt talat tycker jag att det bidrar till betydligt bättre diskussioner, men det är ju jag det. Personligen lägger jag ingen vikt vid om någon sitter och slår sig på bröstet och tycker att han/hon är bäst i världen, fine älskade vän - tro det du.
Nu har jag väl mina aningar om vilka personer du syftar på och kan även ha en liten aning om att jag är bland de personerna, men ärligt talat, om det nu inte passar dig så varför envisas med att vara kvar eller ge sig in i diskussion med dessa personer? Det finns gott om hundforum och trådar här i världen.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#1 Jag har aldrig påstått att jag syftar på någon/några specifika person/er, men känner du dig träffas så får det i så fall stå för dig.
Om jag envisas med att vara kvar eller inte har inte med någon annan att göra, så håll dig gärna till ämnet istället för att disskutera sådant som inte hör hit.
jo Bunn, jag upplever nog här på forumet att en del har ett sätt som inte är speciellt trevligt, som rent av raljerar och gör parodier på andra. Inte särskilt trevligt.
#1 Du skriver att du tycker att det bidrar till betydligt bättre diskusioner, och hur du menar att DET går ihop, det vet jag inte. Att du personligen inte lägger vikt vid en sak, innebär ju inte att det är ok för det.
På ett forum är det väl meningen att Alla ska känna sig lika mycket värda, även om man har mindre kunskaper. Det är väl DET som är själva vitsen med ett forum, att dela med sig av kunskaper, att kunna fråga, ge SIN syn, LYSSNA på andras….. I många trådar är det snarare att en del Säger sitt och hävdar att de som inte håller med är förblindade. BARA output. INGEN input. Trist.
Nej, men det är rätt uppenbart med tanke på vilka det är som har starka åsikter och verkligen uttalar dom.
Ptja, har inte sagt något om huruvida du ska vara kvar eller inte, det jag säger är väl att du får finna dig i forumets mentalitet och om inte det passar - ja då kan man väl grina hos en moderator eller skita i att diskutera här. :)
Vet inte riktigt vad du ville ha ut med den här tråden? Ville du påpeka att det minsann finns folk som du tycker diskuterar dåligt eller säger för mycket…?
Men börja grina då!
Jag anser att det bidrar till bättre diskussioner eftersom istället för att sitta och bita sig i tungan och tassa på tå för att inte råka stöta till någon och då inte få fram allt man har lust att säga så anser jag personligen att diskussionerna blir bättre med lite skärpa.
Jag är en person som inte drar mig för att diskutera högljutt eller gå in i en konflikt om jag anser att det är nödvändigt, och hundforum är knappast ett undantag. Det jag tror på är vad jag tror på, jag är öppen och lyhörd men tills jag vet att jag har fel så står jag fast vid min sak.
I vissa trådar så behöver man knappast sitta och säga "mm, ja jo det har ju ju iofs rätt i, det ska jag tänka på" - nej, det handlar om ens SYN på vissa saker, inte ens kunskap om vissa saker.
När det handlar om kunskap håller jag absolut med om att långt ifrån alla kan ta in saker, men det handlar knappast bara om de som jag tror att den här tråden syftar på.
Däremot förstår jag inte varför man när man har chansen att diskutera ett hett ämne ska sitta och bita sig i tungan, visst behöver man inte kalla varandra saker, men nog fan ska man väl kunna diskutera utan att någon ska bli förkrossad och känna sig nertryckt. Båda parter "översittarna" och "offren" ska nog kanske tänka över sitt beteende.
Men börja grina då!

#3 Skönt att jag inte är ensam, men det hade jag svårt att tro.
Jag tycker att alla ska kunna känna sig välkommna och ha rätt till att få säga sin mening på ett forum, det är väl trots allt det som forum är till för?
Dessa översittare går miste om så mycket kunskap de själva inte besitter, just för att de inte vill/kan lyssna och ta till sig av det andra har att komma med. Bakom en skärm vet man inte heller vad/vem man har att göra med. I och med detta så tycker jag man borde spetsa öron och ögon för varje person eftersom man faktiskt inte vet om det sitter en professor eller en vanlig Svensson bakom!
#5 Håller med dig i sista meningen. Om alla tänker till ett varv, kanske alla skulle läsa igenom skrivreglerna en extra gång åxå, då skulle stämningen hållas god härinne, precis som det är tänkt.
Tror nog att man kan behöva behärska sig ibland.

Jag håller med dig Bunn det är otroligt att hundar.ifokus får ha en så dåligt diskussions miljö, det är en ren skräck för många att uttrycka sig utan att bli överhoppade och överkörda..Det enda sättet att komma till rätta med det egentligen är att OM du känner dig kränkt eller upplever det hela otrevligt ta vara på trådarna och anmäl det hela skriv ner varför du känner dig kränkt och ANMÄL, moderatorerna har en uppgift utnyttja dom!
Det finns ingen anledning att det ska vara dålig stämning på det här forumet och jag anser absolut att du ska stanna kvar, varför ska du flytta på dig när du knappast är ensam om din åsikt!
#1 De bidrar knappast med kunskap i ett forum att bete sig omoget och egentligen infoga en mobbar attityd bland inläggen, respekt kräver alla människor och respekt bör dom få. Allt behöver inte vara konflikt, människor tycker annorlunda och det bör dom göra. Det finns inget att vinna på forum, konflikten blir bara olöst dravel. Den som vinner diskussioner i forumet är den som ignorerar dumheter, för dom förtjänar ingen energi..

#3 Jag har inget emot folk med starka åsikter. Jag har själv starka åsikter och drar ig inte heller för att varken skriva eller säga vad jag tycker/tänker, så du/ni är inte ensamma om det. Dock så märks vissa personers åsikter mer än andras av olika anledningar som jag dock inte tänker ta upp här.
Finna mig i en mentalitet där nybörjare/mindre kunniga inte har en chans att få säga sin mening utan att bli förlöjligade och känna sig ovälkommna? Nähä du tack, det gör jag inte.
Man behöver inte, som du uttrycker det, grina hos en moderator eller skita i att diskutera här. Forumet är öppet för ALLA och då ska alla känna att det kan uttrycka sig och våga fråga om det de känner sig osäkra på utan att bli trampade på.
Håller med #7 "Om alla tänker till ett varv, kanske alla skulle läsa igenom skrivreglerna en extra gång åxå, då skulle stämningen hållas god härinne, precis som det är tänkt."

Åh den här tråden gjorde min dag! Tack för ett gott skratt!
Men åter till ämnet!
VEEEEM har förbjudit NÅGON att delge sin åsikt, VEM, NÄR och VAR?!
Visa mig det NU tack!!!!
Att Du däremot känner dig sårad av någon Mystisk anledning för att folk inte "håller DIG om ryggen" som du själv så fint uttryckte dig i en tråd igår, och bara Måste spela martyr (Och starta den Här tråden och SJÄLV verka som någon jäkla Krösa-Maja som ska säga åt en vad man ska göra) DET får då stå för Dig isåfall.
Säg inte att Du inte syftade på någon speciell när du startade den här tråden, det vet vi båda två att det är ren och skör lögn.
Jag är garanterad en av dom här käraktärerna du beskriver, jag får väl bara tack och ta det som en komplimang att jag just Är av en stark karaktär!
Det ser jag något som Väldigt positivt! Det kallas även för Ledar-Typ, om du inte visste det.
Jag håller (ÅH NEEJ, Nu händer det igen - SPRRIIING och göm er!!!) för övrigt med Madde i det hon skrivier.
Forumet skulle vara så fruktansvärt tråkigt om alla vore helt lealösa.
Disussioner ska gå hett till, vilket det också Kan göra här inne!
Live with it, or LEAVE it!
Däremot måste jag faktiskt säga att trots att folk kan vara oense i någon tråd - så blir man inte ovänner för det, utan kan i nästa tråd hålla med varandra.
Det är också VÄLDIGT sällan någon går till personangrepp - iaf inget som vi äldre medlemmar pysslar med.
Och INGEN tycker egentligen att Någon är helt dum i huvudet för att denna "vet/kan mindre", har "fel" typ av hund, "tänker" annorlunda osv osv osv.
Jag ser faktiskt att Alla blir accepterade och respekterade ÄVEN om man INTE tycker likadant. Men man MÅSTE kunna få ifrågasätta.
Jag tycker ärligt talat att Stämningen ÄR schysst här på forumet, gentemot andra medlemmar.
Sen att JAG är väldigt stark i mina åsikter, så kan jag fortfarande vara ödmjuk (Se bara på tråden där TS vill veta allt om hundägande!), och jag kan absolut erkänna OM jag har fel.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Gör forumet lite sämre: BRA SKRIVET!
Men börja grina då!

#10 Fast det är ju precis det folk gör, håller henne om ryggen om du kanske har missat det ;), är det inte lite tidigt att börja med namnkallning redan den här tråden har ju inte passerat modiga 20 inlägg ännu.. men det kanske du tycker bidrar till en trevlig stämning att kalla någon martyr?
Självklart får du ifrågasätta men inte leka bulldozer och köra över folk. Inte ens den här debatten kan tas i normal ton.
Låter Madde och Nikkis föra min talan.. redan svara inne på BHiF..
Sen undrar jag - håller varandra om ryggen.
Så alla dom delar varandras åsikter och värderingar håller alltså varandra om ryggen..?
Då är vi rätt många, och rätt splittrade grupper.. hmm.
Som jag skrev inne på BHiF.
ÄNTLIGEN börjar det hända saker! Folk vågar öpnna sig!
Iinte 925654 trådar som samma saker.. Hallelujah!

#10 Jag känner mig varken kränkt eller nedtryckt eller hur det nu var du uttryckte dig.
Om du känner dig träffad utav det jag skriver så får det i så fall stå för dig.
Att du påstår att det jag skriver är lögn, tycker jag är fel för så är det inte alls. Hade jag riktiad mig till någon hade jag inte startat en tråd om ämnet.
Tro som du vill för mig gör det det samma.

Klart TS spelar Martyr, jag tolkar det så med tanke på vad Denna tråd handlar om…
Jag leker inte Bulldozer och kör över folk, såvida det inte är något jag med 100% säkerhet VET att jag HAR rätt i. Då rubbar jag inte mig en tum, varför ska jag göra det för? För att någon inte klarar av att erkänna att de har fel?
(Notera nu att detta inte gäller ens högt personliga åsikter/erfarenheter. Utan saker och ting som det finns vetenskapligt bevisade belägg för!)
Däremot är jag som jag Är när jag diskuterar intressanta ämnen. Jag är inte så mkt för att putti-nutta, jag vill ha intressanta och Givande diskussioner. Och då ser jag till att fixa det genom att ifrågasätter osv.
Klart du hade någon/några (bla Mig) i åtanke när du staratde denna tråd. Du blev ju ytterst grinig i en tråd igår och tog just upp både attityden och "hålla varann om ryggen"-syndromet. Och idag staratde du denna tråd. Det finns absolut en koppling.
Visst känner jag mig träffad, men som jag skrev tidigare så tar jag det som en komplimang.
Känns bra att få det bekräftat att jag är av stark karaktär, jag ser det endast som en positiv egenskap.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/

#15 Denna tråden handlar om iFokus olika siter och hur folk upplever dem.
Tolka det som du vill, jag kan inte göra något åt det.
Jag tycker dock inte att du har någon som helst rätt att kalla mig för martyr.
Att ha någon/några i åtanke är inte samma sak som att rikta sig mot någon/några. Ärligt talat så har jag funderat länge och väl på att skapa denna tråd.
Ta det som du vill, jag tycker det är kul att jag kan bidra till att göra "din dag". Jag tar det som en komplimang att jag har så stort inflytande på dig och ditt liv att jag endast genom att skapa denna tråden kan göra din dag.
Det glädjer mig!
Som sagt, ta åt dig om du känner dig träffad. Mig gör det det samma. men påstå inte att du vet saker som du inte har någon aning om.
Jag tvivlar inte ett dugg på att du kan din sak, men jag vill att poängtera att du inte är ensam om att vara det och att det finns flera på iFokus som kan sin sak. Som jag nämnde i en annan tråd så vet man inte om det är en "svesson" eller en "professor" som sitter bakom dataskärmen!
Tro inte att du/ni är det ena som kan hund.
#16 Ingen som påstått att vi är de enda som kan heller..

#17 Nej, men den ton ni använder i ert sätta att skriva så får ni er att framstå så. För mig kvittar det, jag vet själv vad jag kan och inte kan.
Jag känner mig inte kränkt utav någon av er, dock så tycker jag att de som inte har samma starka karraktär ska få samma chans att säga sin mening, som alla oss andra.
som sagt, läs igen om det ni skriver ett par gångerextra för att undvika att det misstolkas!
Ex. Vi vet att vi inte kan allt, men såhär är det.
Ex. Såhär är det, läs här, här och här..
Jag undrar bara i vart ligger problemet?
Jag ger mig inte in i trådar jag inte kan något om.
Är det en frågetråd svarar jag om jag orkar.
Är det en tråd där rena, konkreta svar krävs, svarar jag när jag vet.
Skulle jag trots det ha fel, (ibland kan det ha ändrats, eller misstolkats), så erkänner jag det.
*läser igenom noga*
*skickar*
Ps. Alla tolkar olika. Jag tänker inte låta bli att skriva för någon kanske blir trampad på tårna av vilken anledning som helst.
Då kan man ju inte yttra sig i samhället.
Tänker eller inte skriva 15 olika inlägg för att anpassa dem till 15 olika medlemmar med olika tolkningar på en text.

Brunn;
Fast ingen har ju heller påstått något annat och utsett sig själv till någon form av expert inom alla ämnen…?!
Jag låter t ex bli att svara i de trådar där jag har för lite kunskap alt. intresse av.
Jag svarar endast i de trådar som jag är insatt i/intresserad utav. Är det sedan så att det råkar vara så att jag har rätt i sak, ja då kommer jag stå för det.
Jag är dessutom en jäkel på att missbruka smilysar, JUST för att jag Vet att mitt sätt att uttrycka mig på kanske kan Tolkas som värsta dödshotet för "klenare" människor.
Då är smilysarna perfekt att använda och visa att man Är fredligt inställd, bara att man står för sin sak.
Men är det så att ngn börjar böla och inte kan ta det, så tyvärr - då kan jag tyvärr inte bry mig mindre…
Har man inte en stark mentalitet och tar varje "?, ! och fetstil" som värsta personliga påhoppet, ja då har man inget att göra på ett forum anser jag.
Sen får man tänka på att det är jsut trots allt ett Forum, ett tidsfördriv. Många här är anonyma.
Det ska iaf väldigt mkt till för att JAG ska ta åt mig av något som skrivs här.
Jag tar det mesta med en näva salt.
Sen har jag faktiskt inte alls fått samma uppfattning som dig om forumet.
Jag tycker att det är god stämning här, även om jag å andra sidan kan klia mig på huvudet och undra meningen i vissa trådar, som tyvärr är totalt värdelös och har egentligen inget alls att diskutera.
Detta är jag inte heller ensam om att tycka, bara att vissa kanske inte vågar säga det.
Det är lätt att man blir lynchad för att man som jag säger det man tycker.
Jag är känd för att vara väldigt ärlig och står på mig själv. Jag tänker då inte heller börja försöka ändra på Mig själv som Person för att somliga inte klarar av att ta det jag skriver.
DET är inte MITT problem.
Ett forum är till för att diskuteras i.
Och sist men inte minst, jag läser mina inlägg både en och två gånger Innan jag postar dom.

Uppenbarligen så finns det ju problem någonstans på denna site, så också på blandrashundar, för det är bara på dessa ställen som det blev sådant liv och sån uppståndelse över denna tråd…
Så #19 jag kan tyvärr inte svara på din fråga, eftersom jag inte vet var i problemet ligger eller vad det beror på och jag kan inte heller sätta fingret på vad det egentligen är. Det enda jag vet är att det finns.
Kan även skriva under på att just Nikkis (även om man inte ska diskutera medlemmar) uttrycker sig på EXAKT samma sätt IRL som här över forum.
Både privat och öppet..
Att då behöva ändra hela sin person, njae.
Det hela handlar om hur bra man kan ta en sak, och hur mycket man tolkar in i vissa ord.

DU och de som Känner mig IRL får absolut uttala sig om MIG här på forumet, det ger Jag min tillåtelse för.
#23 Tackar ödmjukast. 

#20 Jag antar att inlägget var till mig!?
jag har inte bett någon att ändra på sig som person, men har en önskan om att alla ska kunna respektera att alla är olika, dvs. några lite hårdare och andra lite "klenare" som du själv uttryckte det.
Det är svårt att tolka en skriven text ja, så varför inte hjälp sina medmänniskor till att förstå att det man skriver inte är menat som något "hot"?!
Oftast finns det en bakomliggande orsak till varför man är som man är, avsett om man är av den "klenare" sorten eller ej, men det tänker jag inte diskutera här.
Jag är också rak och ärlig, både i forum och som privatperson, men jag försöker ändå alltid skriva i en ton som låter trevlig, för att "klenare" personer inte ska behöva känna sig påhoppade eller kränka på något sätt.
Jag säger vad jag tycker, både i tal och i skrift och står för det, men det skulle aldrig falla mig in att klanka ner på någon annan för att denne är av en annan åsikt/mindre kunnig (eller vad än det rör sig om) än mig.
Nej, jag påstår inte heller att du/ni klankar ner på mindre kunniga personer, jag säger bara min åsikt.
Jag vet inte vad TS syftar på eftersom jag aldrig brukar läsa på det här forumet. Men när jag läste tråden "måste bara berätta" blev jag rätt chockad över folks otrevlighet tillsynes helt utan anledning.
TS skrev klart och tydligt att hon inte var intresserad av annat än att sprida lite glädje, ändå kände vissa sig tvingade att skriva en drös med onödiga inlägg(som "dödade" tråden tillslut) och dessutom starta någon sorts parodi på tråden. Min åsikt är att det är riktigt dålig stil, speciellt då det handlar om vuxna människor. Om man inte har något att tillföra i en diskussion, ja, då kan man vara tyst.
Jag undrar hurpass välkommen den tjejen känner sig här, och hurpass sugen hon är på att gå med i någon hundklubb, om tjejen blir bemött på det sättet.
Jag är inte inne på iFokus så mycket, men jag upplever att de som driver sidan vill att den ska vara "barnvänlig" - användare på iFokus är ju allt mellan 10 och 60 år ändå. Så det tycker jag man får respektera när man skriver här. Det finns andra forum med "råare" attityd.
Sen är det klart att ett forum inte är ett forum utan hetsiga debatter, men det är en annan sak..
Personligen tycker jag att jag blivit bemött bra på iFokus. (Fast jag tar inte direkt åt mig av vad som skrivs på internet)