Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2038 ggr
a1-eksandras
0

Vuxen katt + valp ?

Hej

Nu närmar sig julen. Jag ska ta med mig min 20 veckor gamla dvärgpinscher och fira jul hos svärföräldrarna, som har en vuxen katt. Dålig idé?

Min dvärgpinscher är hälften så liten än katten. Min hund är ganska orolig av sig och blir lätt stressad av att träffa nya djur och människor, hon har aldrig träffat katt tidigare. Katten är en hankatt, utekatt och van att jaga allt han ser. Huset är kattens revir.

Vad är bäst att göra i denna situation? Ska jag be svärföräldrarna lämna katten på kattpensionat över julen? Vi kommer dock bo i deras hus i ca 10 dagar.

Tack för svar och tips!

QLBA
0

Nej det är ingen dålig ide, det löser ni. . . Katten kommer förmodligen klösa mot hunden för att säga håll dig borta, förhoppninsvis förstår hunden det med en gång att det var inget att leka med, det som kan vara otäckt är om katten använder klorna när han klöser det kan ge fula sår och i värsta fall träffa ögonen, så om de vill kan de klippa klorna innan ni kommer, låt katten säga ifrån och förstår hunden inte så hjälp katten, det är katten som ska bestämma. . .

Vi firar jul med 1 katt och 6 hundar och 1 kanin och 1 marsvin, det brukar gå bra. . . =)

God  jul

SaraC
0

Håll koll och se till att de i början får bekanta sig på säkert avstånd, kanonbra att använda sig av ett kompostgaller eller liknande. Man vill ju inte att katten ger sig på hunden eller tvärtom. Katten kan ju även bli rädd och inte vilja komma in. Håll koll som sagt, och se till att de båda har egna frizoner - att de kan gå undan och vara helt ifred från varandra om de vill.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MaaariaS
0

Om katten inte gillar hunden ,så brukar den hoppa upp till ett ställe där hunden inte når och stanna där.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

joakimtollare
0

Och om hunden bor i huset en längre period så kan katten om den inte trivs med hunden, besluta sig för att helt enkelt flytta hemifrån. Det var så min mormor fick sin katt, att den hade smitit och inte ville komma hem igen, och dom gamla ägarna accepterade det hela.