Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 3583 ggr
Bijish
0

Nu är frågvise jag i farten igen.

Hejsan!
Har ett litet problem med min lille vovve. Jag bor centrailt i Malmö, gamla väster. Nu är det så att de första dagarna medan vår lilla valp vande sig vid oss gick vi mest nere på gården. Han både bajsar och kissar där ute, han är väldigt lättlärd har vi märkt.

Fast de senaste dagarna har jag, framförallt jag för att han tyr sig mest till mig och jag är hans lilla klippa verkar det som KyssOskyldig,  gått runt kvarteret. men han vågar inte kissa eller bajsa där. han är ganska feg, det är väl de flesta valpar när de kommer ut så de första gångerna. Han sätter sig ner och sitter och gnyr (han har inte svansen mellan benen, varken då eller när han går. Den viftar inte alltid, men han vänjer sig, bilar är inte lika läskiga längre! och kan tillägga att han gnyr även om han är superglad).
När han gör såhär, eller får ett tvärstop stående och gnyr lite, väntar jag tills han kollat på vad han ska. Jag börjar inte ömka honom, utan bara står tyst och väntar, kollar mig omkring och försöker verkligen visa att "jag är minsann inte rädd"(fniss), en bit framför honom. Om han inte rör sig alls brukar jag lyfta upp honom, flytta fram honom 50-100 cm och sen är det ok igen för det mesta.

Eftersom han inte kissade ute där gjorde jag misstaget att ta in honom på gården efter rundorna, där han kissade och/eller bajsade, och nu antar jag att jag lärt honom "ja jag behöver ju inte kissa där ute där det är lite läskigt och när jag ändå kommer in på trygga gården igen efteråt".
Hur ska jag göra och är detta normalt? Ska jag sluta ha honom på gården och bara gå ute runt kvarteren tills han lär sig?
Han kissade inne 1 minut efter rundan idag när vi varit ute en stund runt kvarteren och inte varit på gåredn efteråt. (Jag skäller såklart inte på honom när han kissar inne)

Förlåt för ett långt inlägg, hoppas på svar Oskyldig kom gärna med andra tips också.

MoaW
0

Jag vet inte om det är normalt, men båda mina har varit precis likadana som valpar. Men vi lät dom kissa och bajsa på tomten när vi kom hem, och det har endå gått över när dom blev äldre Flört så jag tror inte det skulle vara något problem

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Schniigel
0

Indie är likadan… man kan vara ute och gå hur länge som helst men hon håller sig ända tills vi kommer hem

Bijish
0

#1, Jaha så det gick över när dem blev äldre?

Och en annan sak jag tönkte på, kanske lite långsökt, men kan det vara att det är gräs med snö på i vår "trädgård", och han tycker det är läskigt att inte gå på snö (det finns ju knappt ågon snö på gatorn, baka lite slask.)

flikkan77
0

Min Saluki fyller 12 år i april och hon kissar och bajsar fortfarande helst i närheten av hemmet. Hon kan kissa i trädgården precis när vi kommit ut och går vi sen en runda på en timme så blir det oftast inte ett kiss till förrän vi är hemma.

"You just have to belive…"

MoaW
0

#3 Absolut. Dom är ju hanar båda två, så det gick iaf över helt när dom blev könsmogna Tungan ute Det kan nog vara läskigt att gå på slask, men jag tror det är ganska vanligt att valpar vill kissa där dom känner igen sig och det känns tryggt. Dom brukar väl vara så när dom kissar inne också att dom gärna kissar på samma ställe(?).

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Karizma
0

våran är 4år kissar gärna i närheten hon med bajsa det kan hon göra lite mer ifrån hemmet men även trädgården funkar. Hundar är jätte olika grannens ena hund (hus o trädgård) gör inget på tomten medans deras äldre hund kissar o bajsar på tomten vid behov.

flikkan77
0

Min labbevalp på 12 veckor går faktiskt helst utanför tomtgränsen och ut på åkern när hon ska bajsa. Kissa kan hon dock göra precis utanför dörren, ibland hinner hon liksom inte längre. Flört

"You just have to belive…"

Bijish
0

Då låter det ju inte så farligt :)
Är mest orolig för att… well, det är inte så farligt fall någon på gården stöter på en så söt liten valp, men om han blir lika stor som sin far (som är 68 cm i mankhöjd) och det är någon som tycker stora hundar är lite obehagliga så är det inte lika kul längre. (kanske för Zeke men inte för dem!)

Men han är ju så pass ung, "lets see what the future brings"… Glad

joakimtollare
0

Förstog inte om du brukade göra följande eller inte.

Valpen vill oftast inte kissa på främmande platser utan låt alltid hunden uträtta sina behov på samma plats ute i trädgården. Detta för att inte bli "upptäckt" av andra hundar.