Valptillbehör
Okej, nu är det så att jag inte blir med valp förrän om två år, men hursomhelst;
Vad bör man ha när valpen anländer? Förutom allt basics? Är det vissa grejer man ska tänka på så att valpen inte skadar sig eller något? :)
Hej, kul att du planerar noga långt i förväg innan valpen anländer, sånt gillar jag
När valpen anländer är följande bra att ha hemma:
* Koppel + halsband (fås ibland av uppfödaren)
* Sovplats
* mat+ vattenskålar
* Skötselutrustning, dvs klosax, kam, pälsborste
Finns säkert massa saker jag missat skriva som är bra att ha hemma, men förhoppningsvis skriver fler än jag i denna tråd:)
Som du skrev är det även viktigt att valpsäkra hemmet innan den kommer hem. Se till att det inte finns några sladdarsom hunde kan komma åt och tugga på, en elchock kan vara livsfarligt och dessutom kan det börja brinna i huset. Småsaker som hunden kan svälja får inte finnas framme. Det är lite som att ha ett litet barn i huset, inga små saker som kan sättas i halsen får ligga framme. Om du har en trappa måste du se till att hunden inte ka falla ner från hög höjd och skada sig.
Detta är vad jag kommer på nu.
Vad för ras har du tänk skaffa? =)
Mvh
Caroline
Tack för svaret! Rensar upp minnet lite grann! Finns det också någon bra bok du kan rekommendera?
Det blir ju inte min "första" hund. Eller jo, fast det beror på hur man menar. Vi har aldrig tagit valp, de har kommit till oss som omplacering. Som damen (bayersk viltspårhund + labbe) här, 11 år just nu och morsans blandade slädhund (jämhund + alaskan husky), 6 år just nu. Så träning och uppfostran och sådant är inte alls ovanligt för mig. Bara just valp.
Och innan har jag ju inte riktigt haft HELA ansvaret som det blir nu, jag betalar tillochmed en summa i det hela (nog för att jag själv ska känna att det är min, mitt ansvar). Tror det är också JAG som ska ta initiativet att leta fram alla dessa valpgrejer som du radade upp! Därför jag också undrade, så att jag inte skulle glömma.
Det blir en Tollarvalp som anländer till oss (MIG) i sommaren om två år. Könet är ej bestämt än, det bli nog helt enkelt som det blir.
Och varför just om två, är därför att då har jag gått första året i gymnasiet (är 15 nu), jag måste känna efter om jag orkar med plugget också. (Fast det tror jag, är ganska hårdhudad). Men man kan aldrig vara säker, speciellt inte med en sådan ras jag valt ut. =D
Och jag är väldigt seriös. För att jag vet mycket väl att hundar inte är gosedjur och delvis för att hund är min passion, haha!

Här finns en artikel med lista över vad som kan vara bra att ha hemma då valpen kommer.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!