Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 2556 ggr
PandaFish
0

Jag går i hundköpar tankar :)

Jag är helt ny på det här forumet och har bara tittat omkring lite grann så jag vet inte om det finns en sån här tråd redan eller vart jag ska lägga den så jag skriver den här jag hoppas dte är okej :)?

Som rubriken säger funderar jag på att skaffa mig en hund. Har alltid velat ha en hund. Jag kan ju inte direkt säga att jag vet allting om hundar men jag är nog inte heller helt nybörjare. Jag skulle vilja veta om det finns någon bra hemsida med info om hur man tränar sin hund sköter om den och aktiverar den på ett bra sätt?

Jag har funderat länge och jag är omgiven utav hundmänniskor så jag kan få hjälp om jag skulle stötta på problem.

Jag vet inte själv vad jag vill ha för ras när jag var liten hade min farmor en rottis som jag var hos varenda dag . Trots att jag gillar den rasen känns det inte riktigt som en hund för mig.

Min kusin skaffade nyligen en tollar valp som jag tycker är hur fin som helst, är faktiskt lite sugen på en sådan någon som kanske har en sån och vill berätta lite mer om rasen :)? Jag har även funderat på en American Wolfdog en ras jag tycker är hur fin som helst.En ras jag antar kräver mycket aktivering.

Jag bor på landet tillsammans med mina föräldrar och min syster och det finns stora ytor att ha en hund på och fina promenad vägar. Jag är väldigt intresserad utav lydnandsträning och tar mer än gärna långa promenader i skogen:)

Eftersom att jag har andra djur här hemma undrar jag om hunden kan ge sig på dem och om man kan få hunden gå ihop med mina katter? Jag har tre katter som inte är så förtjusta i hundar går det att få dem gå ihop med hunden? Någon som har erfarenhet utav det?

Sen har jag också ett gäng kaniner. Deras burar är byggda så att inga rovdjur ska kunna ta sig in så det borde hålla för hundne också kan jag tycka. Kaninernas hagar är också ganska så rymmningssäkra men jag vet inte om dom håller för en hund. Ibland låter jag även en del kaniner springa lösa. Så min fråga är om man kan lära hunden att kaninerna inte får jagas , eventuellt att där kaninerna är är förbjudet område?

Jag har inga planer på att låta hunden gå lös men tänkte på om den kommer lös eller rymmer, vill ju inte bli av med en kanin på det sättet…

Sen kommer jag till vilket kön ska jag välja?Jag vill allra helst ha en tik men jag har hört att dom kan bli knäppa när dom löper stämmer det?

Så det var nog alla frågor kommer nog på flera sen :)

Kram Sandra

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

[jakke94]
0

en tollare kan nog passa, säg vara retrivrarnas border collie (alltså rätt pigga och livliga hundar).

En amarican wolfdog tror jag inte är en spec. bra första gångs hund..

andra raser jag tänker på är; sheltie, clumber spaniel, engelsk springer spaniel, golden retriver eller kan en flat coated retriver ? =)

Karizma
0

Frår jag fråga hur stor hund är det du vill ha? En Pudel finns o olika storlekar smara lättlärda kräver pälsvård men du får en glad sprallig hund. Och ovasett ras så kan man lära den att det är förbjudet att vistas hon kaninerna.

PandaFish
0

Jag vill ha en stor hund en som är ungefär lika stor som en tollare eller golden :) Pudel har jag varit inne på men ingen annan i familjen vill ha en sån tyvärr…

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

[Sharp]
0

Tollare är en väldigt krävande ras, faktiskt. Det är ingen soffpotatis ras, eller en ras man bara kan ta med ut med i långa promenader. Den ska ha hjärngympa också, få arbeta med huvudet. Du kan läsa mer om rasen på tollarklubben

(Hehe, är lite av en tollarnörd och är själv på G att köpa valp. Dock om två år.)

Köp gärna en hundras bok och bläddra i den, hittar du något du fastnar för kan du söka på internet för mer information. Som behov, pälsvård etc.

Jag tror mycket starkt att du kan visa din hund från första start att kaninerna är ett förbjudet område, absolut inget problem. Men om du tycker det är svårt kan du ju ta hjälp från din hundkrets omkring dig :)

Däremot tycker jag visst att du borde låta hunden gå lös, den ska lyda dig fast den inte är kopplad, helt enkelt. Själv tycker jag koppel bara ska användas om det är absolut nödvändigt. Här hemma får dem gå lösa, och är hur lydiga som helst nu (vi bor i sthlm). Det är ett sätt att lita på hunden, tycker jag.

Karizma
0

Ja ,Tollare gillar vi med men de kräver en del och är väl mer än jakthund då fågel? De är ju jätte fina men tror det krävs en del i den raser inte i svårhetsgrad och även nybörjare kan vara den bästa hundägaren jag tycker man ska prata med uppfödera och även träffa deras hundar :)

[Sharp]
0

Ja absolut! Det bästa man kan göra är att gå på olika hundträffar och se hundarna "live" så att säga. Se hur de arbetar m.m

Tollare är en liten allround hund, men är jättebra på att apportera fågel, det den är avlad till! =)