Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3933 ggr
Sweeeet
0

Äter inte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund Bella har slutat ätit sin mat.

Men hon äter allt annat.

Så jag tror att hon inte tycker om maten.

Kan ni tipsa mig om vilken hundmat som är både god och nyttig.

Nikkis
0

Har hon tidigare ätit sin mat med god aptit?

Sweeeet
0

Ja det har hon..

Hon slutade äta den 18 de…

Men hon äter ju allt annat…

Yessica
0

#2 Oj, det är många dagar utan mat, men vad äter hon annars då om hon inte äter sin mat? Dricker hon och gör sina behov som vanligt?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Sweeeet
0

Jo jag vet, hon börjar magra av lite. Hon driker som vanligt och hon har väll inte slutat ätit helt hon äter 4 st kulot om dagen. Vår andra hund äter ju ett annat foder men det är ju mager mat efter som hon är överviktig och Bella blir så hård i magen av det. Hon bajsar inte lika mycket som förut och det är hårdare. Annars så kan hon få en morot ibland vilket hon älskar…

Men jag vet inte vad jag ska göra, hon måste ju äta. Idag så blandade jag ut maten med revna morötter och korv men hon plockade bara ut korven och lämnade maten….

tsset
0

Äter hon allt utom maten så ska det inte vara något fel på henne, t.ex. ont i halsen och liknande.

Erbjuds hon däremot alltid lite godare mat, lite korv och sådant, så är det inte så konstigt att hon inte äter sin vanliga mat. Protesterar hon tillräckligt länge så får hon ju korv i maten.

fortsätt blanda ut eller byt foder, eller protestera tillbaka "det här är vad som erbjuds, duger det inte så låt bli". Ingen frisk hund svälter sig själv, erbjuds hon bara den vanliga maten kommer hon tillslut äta den.

Sweeeet
0

Jo jag har gjort så i flera dagar nu. Hon har aldrig fått annan mat än torrfodret men ifs jag vet inte vad mina farföräldrar har gett henne. Dom säger att hon inte har fått något men så säger dom bara för att dom vet jag blir arg på dom om Bella får någott annat. Jag har bytt foder fler ggr innan den här. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Hon vill inte äta, jag säger åt henne att äta ja då tar hon ca 3 kulor och sedan går hon. Jag försöker att vara sten hård men det är svårt när man ser att hon magrar av. Så då åkte korven ner i maten idag. Vill bara att hon ska äta som vanligt igen. Men blir lite ledsen över sånt här när man inte har så mycket att säga till om….Rynkar på näsan

Kan det bero på att hon är i trots åldern?

Karizma
0

Jag har en kräsen hund och fick god aptit då vi bytte foder till färskfoder. Hon åt allt annat än sin mat matrester slang gärna ner o än i dag, men nu vet man att hon iaf får i sig mat som är bra för henne.

fridaas
0

Min hund var sån när hon precis kom till mig, tog bara några få kulor och vägrade äta mer sen, testade det mesta.

Började ta bort maten för henne, så att hon bara fick mat två gånger om dagen, åt hon inte inom 1timme efter att maten kommit fram, fick hon vänta till nästa mål, då brukade hon oftast äta.
Har du testat att göra så?
Eller testat att byta till färskfoder, det äter min nu och hon har aldrig varit så matglad som hon är nu..

Men visst kan det bero på trotsåldern..

Hoppas att hon komer börja äta normalt snart iaf!

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sweeeet
0

Jo jag har testat det ibland äter hon inte på 2 dagar…

Är det inte lite dyrt med färskfoder?

fridaas
0

#9 Det beror helt klart vad man jämför med, jag ger Nordic bas till henne och det kostar 300:- för 16kg. Vilket jag tycker är helt okej. Hon äter inte lika mkt färskfoder som hon åt torrfoder..

Enda "negativa" med färkfodret är väl att det tar upp plats i frysen och att man ska komma ihåg att ta upp det från frysen dagen innan..

Sweeeet
0

#10 det var ju inte farligt..

Hennes torr foder som hon äter nu kostar 600 kr för 15 kg. Hur många ggr om dagen äter din hund då?

fridaas
0

#11 Hon äter två gånger om dagen, 550-600gram sammanlagt på en dag. Glad

Nikkis
0
Sweeeet
0

#13 jo det gör jag med men jag kanske ska testa mig på färskfoder.

fridaas
0

#14 Det är ju värt att testa iaf, har bara träffat en hund (som visade sig vara sjuk) som inte ätit det och då har jag diskuterat färskfoder med väldigt många..

Sweeeet
0

#15 jo jag har mailat dom om det. Så vi får se vad jag får för svar XD

Yessica
0

Så som tsset säger har jag gjort, och Sting som varit mycket jobbig med maten har då börjat äta. Men efter ett tag slutat igen. Vi har bytt ett antal ggr. Men nu har hon ätit Advance väldigt länge! Vet inte om det har med kastreringen att göra att hon äter upp sin mat. Det sägs ju att dom blir mer matglada efter kastrering. Men jag har inte märkt att hon blivit mer matglad förutom att hon i alla fall äter upp maten. När jag var i djuraffären och skulle leta nytt foder nu senast så sa hon i kassan då att Advance är det många hundar som gillar. Så testa det, du kan ju börja med en liten säck. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Sweeeet
0

Tack för alla hjälp jag har fått XD Hon har börjat äta igen men tyvär så är det fel foder hon tycker om. Men jag ska läsa på lite om olika sorter och se om jag kan hitta något som passar.

Karizma
0

16, Jag hade bytt till färskfoder. Jag ska försöka länka för o nakdelar så kan du läsa lite själv ang fodret. Jag ser bara fördelar i det då jag får en hund som äter och bättre päls en gladare hund kan jag säga :) Och våran tik är mellanstor Bravo kör vi med pga det itne finns så många återförsäljare av de andra märkerna 400kr foder räcker i ca 2.5 mån

http://blandrashundar.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ae921540-c4d5-4723-ae3a-4ce1215f6f14 <-- där för o nackdelar om detta foder :) en artikel