Värre efter kastrering
Hej!
Vi har en hanhund på ca 2 år, som heter Tim.
Han är en blandis på amstaff/gråhund/wachtel, så ni kan ju tänka er att han är lite vild av sig. Han har ju alltid vart en svår hund, men vi har aldrig gett upp eller slutat älska honom för det.
Men nyligen beslutade vi oss för att kastrera honom, vilket vi gjorde för ca 3 veckor sedan.
Saken är den att han har blivit värre i sina beteenden. Han är helt enkelt dubbelt så vild som han brukar vara och dubbelt så svår.
Min fråga är då: Är det normalt?
Ska det vara såhär, eller har något gått fel?

För det första tar det ca 2 v bara för spermierna att dö, sen flera månader innan alla hirmoner går ur kroppen.
Jag har en kastrerad hane som inte är ett dugg lugn. han kastrerades vid 6 mån, och var redan då ängslig. Nu är han rädd för massor av saker, gör utfall och uppför sig illa mellan varven.
Han är lite lugnare av att inte äta majs (som innehåller 2 hormoner som gasar hjärnan) och bo där det inte finns så mycket läskigt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Berodde inte problemen på att han var okastrerad så är det självklart att det inte löser problemen. Möjligen att hunden allmänt kan bli lugnare, att tikar och dofter blir lite mindre intressanta, men är det t.ex. jätteläskigt att möta hundar så kommer det fortfarande vara det efter kastreringen.
Ja, tänk om kastrering vore lösningen på alla problem…

Det kan ta rätt lång tid innan det blir skillnad, och det händer att det inte är någon större skillnad.
Vi kastrerade våran vovve vid 1½ och tog nog nästan ett år innan det riktigt märktes och han inte brydde sig alls om löptikar längre.
Kan det inte vara så att han är en aning understimulerad nu då? Kan ju tänka mig att ni fått hålla honom lugn ett bra tag med tanke på stygn osv.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Jag hörde av min kurs-instruktör att hundarna ofta blir svårare i sinna beteenden efter katsrering, vissa kan till och med visa aggresivitet den första tiden innan kroppen vant sig.
Innan kroppen vant sig vid vadå? Att inte ha några kulor…?
Men börja grina då!
Jag vet att att det tar tid innan hormonerna går ut och så. Jag blev bara lite orolig när han börjar bete sig värre, och sen när jag försökte googla det så såg jag att någon skrivit på ett forum att vissa hundar helt kan förändras och bli agressiva. Inte för att han är agressiv nu, bara allmänt vildare, men jag blev orolig ändå.
Jag vet att kastrering inte var "lösningen" på våra problem. Vi bestämde oss för det eftersom han för det första är väldigt vild, och det kanske skulle lugna ner honom lite. Och för det andra att jag hört att dom blir friskare av det och har mindre risk för vissa sjukdomar.
Och sen är alla hans kompisar tjejer, så då kanske det skulle bli lättare för dom att leka:)
Jag visste att en kastrering inte skulle göra honom till en lugn hund, när han inte är det. Och jag vet att om det skulle bli någon form av förändring så skulle det ta tid. Men ja, jag är bara en orolig matte.
Okej:) Nej, jag vet att han förmodligen inte kommer förändras och att om något händer så tar det tid.
Jo, jag har funderat på det också. För vi har ju inte kunnat gett honom sina långpromenader på ett tag nu, och han har fortfarande inte läkt tillräckligt, eftersom han inte kunnat hålla sig lugn. Så vi kan fortfarande inte gå på promenaderna. Men ja, jag försöker att ge honom lite stimulans med små övningar inomhus, men det räcker väl inte särskilt långt.
Kom gärna med tips!
Okej, är det vanligt att det blir så?
Jag ska prata med veterinären nästa gång vi är där.
Men en sak som han börjat göra är att han är mer orolig mot människor, när vi är ute och går kan han antingen börja skälla mot vissa eller bara försöka gå mot dom. Inte agressivt, utan mer "vem fan är du?". Han är van att ha möte människor ute och han brukar vanligtvis inte bry sig om dom, om dom inte har en hund.
Om jag håller mig "lugn i sinnet" och antingen ignorerar det han gör eller säger Nej, då brukar han sluta. Men det blir mer och mer att han inte gör det.
Men jag vet inte, gör jag fel när jag gör så?
Låter helt klart som om han är understimulerad om han börjat med sådana fasoner som att skälla på folk ute.
Finns massor med bra aktiveringar, sök på Aktiveringslekar osv, det finns MAAASSOR!
Men börja grina då!
Tack, ska pröva det:)

#6 Hormoner och sånt. Du kan få nr till instruktören om du vill:P
Nej lät bara konstigt, har inget behov av att prata med instruktörer jag inte känner. :)
Men börja grina då!
Många tror att de ska vara ett mirakel med kastrering så är det inte. Det krävs en del arbete sen ska man tänka lite på vart ska denna energi som de hade förut ta vägen (innan kanske det gick o lukta efter tikar mm) Nu får han mer engergi att ägna åt annat. MEN det har bara gått 2 veckor och det kan vara så med att det itne fanns löptikar innan han kastrerades o nu finns det löptik/ar? Det gör honom lite frustrerad. Det kan ta ett tag innan han coolar ner sig. Grannen fick en lyckad kastrat då han var 2 år lugn är han inte men struntar i löp o sånt samt engnar han mer ¨åt att arbeta än i lugn o ro.