Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4258 ggr
Amertista
0

Smuggelhundar

Hej jag är en tjej på 19 år som går ett arbete om smuggelhundar och skulle villja ha era åsikter om just smuggelhundar.

Min stälning i det hela är att det är fel med smuggelhundar!

Men vad tycker ni "vanliga människor"?

Jag har fakta från Agria SVA m.m. men som sagt jag behöver samhällets åsikter i det hella.

Vad tycker ni är det bra ? Är det dåligt? och så klart Varför?

Är tacksam för hjälp med tanke på att det är ett skolarbete. Skrattande

Bumsibum
0

jag vet inte vad jag ska säga… men jag tycker inte de är bra, jag hade själv inte velat ha en smugeluhnd…

Gerbilflicka
0

Jag forstar inte… vem skulle tycka att det va bra? Obestämd Inte sa mycket att diskutera liksom. Daligt for hundarna, risk att fa in sjukdomar…

Bumsibum
0

#2 jag håller helt och hållet med. Tänkte samma därför jag skrev "vet inte vad jag ska säga"

Amertista
0

såg på ett forum att en person som tyckte att det var bra med smuggelhundar på grund av att man får in "friskt blod"

Tydligen hade personen i fråga köpt 2 kennelfödda svenska hundar som det bara hade varit sjukdomar och fel på. Men personens smuggelhund var fel fri.

Tycker det är sjukt.

Det jag ville få fram är vad ni tycker även om alla nu skulle tycka att det är fel är det bra för mitt skolarbete. =) Tack för era svar änså länge hoppas på fler :)

Gerbilflicka
0

Haha, det ar ju nastan lite roligt… troll-varning pa den som sa det?

Om man vill ha in friskt blod sa kan man importera hundar. Det finns INGENTING som sager att den hunden var friskare genetiskt satt an de svenska hundarna, for det finns nagot som heter dolda gener ocksa. Allt syns inte. Avlar man pa en smuggelhund sa har man ingen aning om vad som finns bakom hunden och da kanske man omedvetet avlar pa en tickande bomb.

Kalli
0

Jag har en hund som är insmugglad men kan fortfarande inte se någonting positivt i att smuggla in hundar eller något annat djur. Vill man importera är det fullt möjligt bara man följer de regler som finns. Reglerna finns dessutom av en anledning och väljer man att smuggla riskerar man inte bara den insmugglade hundens liv utan livet på alla hundar den möter och en del människor om det vill sig illa.

Amertista
0

Håller med men som sagt är det är arbete i djursjukvåd som jag gör och jag är jätte tacksam för era svar och inlägg här =)

Är det någon som vet hur det går för smuggelhundar när polisen får tag i smugglaren när den har valparna? Avlivas alla eller hur går sånt här till t.ex. Ni som har insmugglade hundar som tullen har hittat? Vet inte hur det går till.

Kalli
0

Mig veterligt har man tre val avlivning, karantän eller ta tillbaka hunden till ursprungslandet om det inte är så att hundarna är i väldigt dåligt skick och beslagtas, då avgör tullen vad som händer.

Oftast är det väl så att hundarna avlivas. Sen vågar jag inte svara på om det skiljer sig från olika länder ex. länder som inte räknas som rabiesfria eller ex. England där ingen rabiesvaccinering krävs. Å andra sidan smugglad väl de flesta hundar från land där rabiesvaccinering krävs just eftersom den tar så lång tid.

I mitt fall var det jag som upptäckte att alla papper inte fanns och ringde SJV som tog beslut om avmaskning och hemmakarantän.

Amertista
0

okej tack Glad

Bunn
0

Så intressant att du gör ett arbete om smuggelhundar!
Det gjorde jag också för ett par år sedan.

Min personliga åsikt i denna fråga är:

Jag tycker det är helt idiotiskt att smuggla in hundar i andra länder, så varför gör man det? Jo, för att tjäna pengar naturligtvis, men varför man köper en smuggelhund förstår jag inte och kommer nog aldrig att göra det heller.

Sådna människor, tror jag, enbart ser till sin egen image, utan en tanke på de hundar som utsätts för vanvård, djurplågeri, sjukdommar och död.
De som köper smuggelhund bidrar till att hundsmugglingen ökar och att fler hundar utsätts för grymhet i form av vanvård och misskötsel etc.

CaithSith
0

#10 jag tror de flesta blir lurade av säljarna, det är nog ingen som går ut med att de säljer insmugglade hundar

Bunn
0

#11 Naturligtvis blir de flesta lurade, men jag begriper i alla fall inte hur man kan köpa en hund där man till att börja med inte kan träffa valparnas mamma. Jag förstår inte hur man kan köpa en hund som saknar vet.intyg och andra viktiga papper, ej heller hur man kan köpa en hund på en parkeringsplats, busstation eller liknande plats.

I Sverige vet vi att hundsmuggling förekommer så därför bode man, som tilltänkt hundägare, tänka till en gång extra för alla vet, som sagt, att det förekommer!

Kan man inte ta reda på fakta om vad som gäller och vad som ska "ingå" när man köper hund utan köper den för att den är "liten och gullig" så anser jag att man inte ska någon hund överhuvudtaget.

Maja2
0

Jag funderar lite kring frågeställningen överhuvudtaget….   Är du säker på att du inte blandat ihop smuggel- och importerade hundar?

tänkte närmast på det där du skriver att du sett på ett forum och smuggelhundar och friskt blod.

Bunn
0

#13 Skriv gärna nummret på det inlägg du svarar på, så är det lättare att veta vem du riktar dig till

Maja2
0

riktar mig till ts så länge jag inte skriver annat.

Kalli
0

#10: Jag kan i efterhand tycka att jag var väl naiv som utgick från att alla papper var korrekta. Men jag tänkte, som många andra antagligen gör, att hundar som smugglas in är små söta chihuhor eller andra valpar som kan säljas för en hög summa.

I mitt fall var det en Amstaffkorsning som skulle säljas för 800 kronor och som jag fick hand om gratis. Exakt när han hamnade i Sverige går ju inte att veta men utifrån passet var han minst 5 månader gammal, när jag fick honom var han 10 månader.

I hans fall tror jag knappast att smugglarna tjänade några stora pengar och jag tror inte heller att jag bidragit till någon ökad smuggling MEN i värsta fall kunde han ha haft något som smittat någon annan hund.

Därför berättar jag gärna om mitt misstag så att andra kan vara mer kritiska än jag var. En smuggelhund kan faktiskt vara vilken ras och vilken ålder som helst och får du ingen dokumentation det faktiskt vara den där blandrasen man betalar en tusenlapp för på Blocket.

Bunn
0

#16 Självklart kan det röra sig om vilken hundras som helst. Jag skrev "liten och gullig" eftersom det, vad jag vet, oftast rör sig om småhundar.

Naturligtvis finns det undantag även i denna fråga, det finns det alltid. Alla kan göra misstag, ingen är felfri dt är inte det jag försökersäga, men jag tycker att människor borde vara mer misstänksamma/ha ögonen öppna eftersom det knappast finns någon som inte hört talas om smuggelhund och vet att det existerar.

Kalli
0

#17: Det är absolut så att det mestadels rör sig om småhundar och det var just därför jag ville bara understrycka att smuggelhundar kan vara så mycket mer.

Annars håller jag med dig i allt du skriver, man fölorar dessutom ingenting på att vara skeptisk och ifrågasätta. En seriös uppfödare borde uppskatta någon som är nyfiken på valparnas urspung till skillnad från någon som har något att dölja.

[jakke94]
0

helt fel med smuggelhundar

men tyvär kommer det in väldigt många över öresundbron tror ja,
vi åker över där rätt ofta och vi blir aldrig stoppade fastän vi har hundar med oss, och någon gång fråga vi vrf dem inte stoppar oss, då man ser hundbur och allting, och då sa dem att det var vår skyldighet som hundägare att stanna och vissa upp pass m.m..

men tror verkligen inte dem som tar in smuggelhundar stannar för att visa papprena dem inte har Obestämd

Amertista
0

oj vad många åsikter jag har fått. Det är jätte kul att ni svarar vad ni tycker :) För er som vill läsa om det forumet där jag hittade personen som skrev att smuggelhundar var "friskt blod" så kan jag göra det i morgon. Kan vara kul för er som svarat att se vad jag har för källor- Jag har Agria, SVA och ett djuskydd men kom inte ihåg vilken stad. Länkar till er om ni vill i morgon när jag kommer i kontakt med en skoldator. Flört

Bunn
0

#21 intressant länk!
Bra att du la ut den och lycka till med ditt arbete

[jakke94]
0

dem som skrivit i den länken #21 är nog några av dem mest okunniga och dem mest oseriösa hundägarna jag hört talas om =O Hur kan man stödja smuggelhundar ? :S

Bunn
0

Kanske jag har missuppfattat saken, men jag syftade (i mitt inlägg #22) på länken till aftonbladet http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,6400 57,00.html

Amertista
0

tack tack är nästan klar men min skoluppgift har tagit med fakta om sjukdomarna som kan komma in i sverige. Dem fanns på agria och sva =)