Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5998 ggr
Kratern
1

Köpa hund på Blocket

Herregud…!!!

Jag blev helt förskräckt när jag gick ut på Blocket för att kolla efter hund.

Det finns ju personer som annonserar ut sina hundar/valpar på flera olika bostadsorter. Alltså i en annons står det att det bor på ett ställe och i en annan annons står det ett annat ställe.

Bilderna kan också skilja sig, men man ser på bakgrunden att det är samma ställe.  Det kan också stå att valparna är av en (bland)ras i den ena annonsen och en annan (bland)ras i den andra. Flera begär också ett par tusen i handpenning.

Min intuition säger mig att det är bluffmakare. Var kan man anmäla dessa annonsörer?

Ps. Jag letade själv efter en renrasig Pumi när jag såg dessa annonser

tsset
0

Tyvärr är det många puckon som säljer eller försöker sälja hundar och valpar på blocket, som anger något helt annat än verkligheten och dessutom försöker öka vinsten på alla de sätt. T.ex ta flera handpenningar på samma valp, och då har kanske inte tänkta köparen/köparna träffat valpen än.

Visst är det sorgligt, men jag tror nog att det sett liknande ut även utan blocket.

Går utmärkt att anmäla direkt vid annonsen, ska finnas någon liten länk. Går väl också att ringa till dem eller mejla direkt till blocket för att få tala med någon och föra en konversation och inte "bara" anmäla.

Mischa
0

Blocket tycker jag inte är värst när det gäller sånt…sidor med gratisannonsering har det nog betydligt värre, har själv hittat renrasig hund på blocket, men det gäller ju verkligen att gallra.

≧◔◡◔≦

LillyB
0

Kolla på eniro.se's Köp och Sälj så ska ni få se läskiga annonser! Jag tycker Blocket.se är en bra annonssida om man jämför med andra sidor. På Blocket kostar det pengar att lägga ut annons och dom har stränga regler i annonseringen. På tex Eniro så har dom helt gratis annonsering och i stort sett inga regler. På Eniro säljs alla amstaffblandisar som "renrasiga Pitbulls med borttappad stamtavla" eller alla chihuahuablandisar som "oreggad 100% chivava". 

Sen är ju detta bara annonseringsplatser. Det är inte dom som är problemet, det är personerna som annonserar. Hade inte Blocket funnits så hade det varit nån annan sida eller annonsering i tidningar/anslagstavlor/mm.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Karizma
0

Jag vill säga att många skoter sina anonnser bra med, men det gäller att man som köpare kollar av lite och vill man ha renrasig ska den vara SKK reggad och att det är friska föräldrar till valparna gäller alltid.

marinelady
0

Jag har anmält ett fall av total vanvård som jag såg på blocket, tog vara på bilden personens telefonnr och skickade in det hela till polisen..hunden såg ut som ett spjälstaket hade sår i ansiktet och var helt bedrövlig.

Men jag har oxå köpt min renrasig kerry blue terrier därifrån så jag har erfarenheter av både bra och dåliga sidor..

pimmi
0

Både bra och dåliga köpare och säljare på Blocket tycker jag. Jag har sålt  både renrasigt och blandras, det är tufft att sålla i bland intressenter men det gåller ju inte bara blocket. Har även köpt hundar 2 ggr och det har funkat utmärkt. Även köpt degu, säljarna var snälla nog och köra hem den till mig.

Har även sett några riktigt knasiga annonser ex: Hunden från helvetet, jag måste bli av med honom, han e så ful.

Glad

Bunn
0

Finns absolut bra annonser på blocket, men visst förekommer även motsatsen. En anmälan kan man göra (och bör även göra om något inte verkar stå rätt till) Detta gör man genom att klicka där det står "Se upp för smuggelhundar!" Längst ner till vänster står det "Anmäl här om du misstänker bedrägeri eller annat brott"

mandariiin
0

Jag själv sitter och kikar på hundar på blocket, lite väl ofta tycker min sambo. haha.

Det jag är mest fundersam över är alla dessa människor som helt plötsligt är allergiska. Eller så kommer dom på när valpen är 15v att "vi har inte tid för vår nya valp". Tänker man inte igenom sånt innan man köper hunden? Finns det ingen seriös kennel/uppfödare som är villig att köpa tillbaka sin hund då?

Och dom tokarna som lägger ut en annons men ingen information? T.ex.

Hund säljes
Har en blandras som jag inte kan ha kvar pga allergi. Måste bort omgående.

Vet inte hur många sånna annonser jag läst igenom….. Ingen bild, kön? blandning utav vilka raser? ålder? M.m….  tror folk seriöst att någon blir intresserad utav just denna hund när det inte står något om den? Det kommer upp ca 2-3 sidor/dag med nya hundar (om man söker i hela sverige).  Varför skulel då någon fastna för just den icke-informativa annonsen?

Och sen som tidigare nämnt, det finns många seriösa och bra säljare/köpare på blocket. Hittar en hel del annonser från, vad jag uppfattar det som, seriösa kennlar och uppfödare. de skriver en kort basfakta om hunden/hundarna, hur gamla dom är, kön, färger, vaccinerade, chipmärkta m.m. Och länkar sen till sin egna hemsida om man vill få mer fakta.

Tummen upp till dom som skriver seriösa och bra annonser!

Sen tycker jag att om man lägger ut en annons på blocket om vad som helst, kan man inte då ge svar till dom mailen/sms:en man får? Det händer ofta att jag skickar iväg något till någon försäljare utan att få svar. Varav jag väntar några dagar, för atts en höra av mej igen. Vem vet, dom kan helt enkelt bara ha missat mitt mail/sms. Sen får jag ett argt svar tillbaka där det bara står "Den är såld, därför har jag ej svarat på ditt tidigare mail/sms" eller vad som helst. Hur skulle jag kunan veta detta utan att få svar?

Så, nu har jag fått skrva av mej mina aggresioner mot idi*iska försäljare. Tack för mej!