Hanar och Tikar
Har en cocker tik på 2 år har leta efter en kompis till henne. Har leta efter en tik till men har blivit erbjuden en 2 årig springer hane nu. Han är allt jag vill ha i en hund. Snygg,bra stamtavla, snäll. Kan ställa han, träna allt jag vill och även låta han gå i avel om nån vill låna han. Men har sagt att jag aldrig skulle ha en hane efter som dom är dryga och tänker på tikar hela tiden. Han har fått hormonspruta förut och har inte brytt sig i tikar. Men vet inte hur jag ska efter som jag har tiken hemma. Nån har föreslaget hormonbehandling på henne och nån har föreslaget att sterilisera henne. Hon har allergi och ska verkligen inte gå i avel eller nåt bara vara sällskap. Vad har ni för råd och tips vill verkligen ha hanen??
Vad har ni för erfarenhet med tikar och hanar ihop??//Anna
vi har en okastrerad hane och 2 okastrerade tikar samt en kastrerad tik tillsammans, vi delar dem när tikarna löper,
men om du inte ska använda din cocker i avel och inte vill ställa ut henne så hade jag nog strealiserat henne om du verkligen vill ha hanen :)

Vi har tre okastrerade tikar och en okastrerad hane. Det funkar utmärkt för oss. Han är väldigt härdad och går ihop med tikarna hela löpen föutomhöglöpet ( våra höglöper bara tre dagar). Så vi har inga problem.
Men säger som Jakke om din hund inte ska gå i avel eller utställning skulle jag också sterlisera henne ifall du vill ha en hane.
Det ska även gå ha en okastrerad hane o tik utan spruta med. Vid höglöp kan man även vid värsta fall lämna hunden till bakanta tiken eller hanen.
Åh, vad är det för en springer? PM: a gärna om du inte vill skriva här. *nyfiken* 
Ska tiken inte gå i avel hade iaf jag steriliserat och tagit hanen! 
Att kastrera min tik är det bästa jag gjort. Hon löper inte och oron för livmoderinflammation (de flesta hundar som vi haft tidigare har fått det, därav min noja…) är ett minne blott. Hon är också jämnare i humöret. Kastrera, röstar jag (och ta hanen!)! 

TACK för alla tips och råd. Har maila och fråga om han är kvar. Hon ringde förut men då sa jag nej men har ångra mig. Men enligt vissa är han kvar.
Vet det kostar olika men vad kan en sterilisering kosta??
//Anna

En sterilisering är ganska dyrt. Har hört att priserna ligger mellan 5000-8000 kronor, varierar lite mellan klinikerna och hur stor hunden är. Bästa sättet är ju att ringa runt och fråga :)
Är du verkligen intresserad av den aktuella hanen så skulle jag också sterilisera tiken.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

urs så dyrt men det är det bästa för både hunden och oss. Ska följa med syrran till våran vet om nån vecka då hon ska vaccinera sin border Collie valp då kan jag fråga han vad han tar. Han är ganska billiga på ingrepp.
//Anna
Min veterinär rådde mig att ej kastrera min tik då kastrerade tikar kan bli inkonenta dvs de kan inte hålla tätt det kan droppa kiss av dem..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Bättre att kastrera än sterilisera enligt mig.
#9 Det går att behandla, och det är först när tiken blir gammal som det kan bli så, vissa kan få det efter kastrering, men det är ganska ovanligt att dom får det innan dom blir äldre.
Jag har en kastrerad tik och hon läcker inte, har varit kastrerad i 1år snart.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Glömde skriva till TS att kastrera tiken om du verkligen vill ha hanen. Enklast så och om hon ändå inte ska gå i avel gör det ju inget. Plus att du minskar risken för juvertumör och livmoderinflammation kan den inte få då. (OBS att det är kastrering det gäller, då tas allt bort, sterilisering är annat)
Och så #9 igen… konstigt att veterinären rådde att inte kastrera, det är mycket bättre för tiken om den slipper löp och sånt.
Ha en bra dag!
#9 Det kan hända en del tikar (ingen av de kastrerade tikar jag kännar dock…) men jag frågade veterinären specifikt om detta och de menade att det isåfall fanns enkla lösningar genom medicinering.

Numera tror jag inte ens sterilisering av tik förekommer, utan att det enbart finns kastering som alternativ?
Hos en del försäkringsbolag kan man få en "bonus" (tror man ibland kan få sänkt kostnad) när man kasterar en tik eftersom man då tar bort risken för livmodersinflammation.
Jag har en av varje - okastrerade båda två.
Funkar kanon när tiken inte löper.
Även har han parat och har inte blivit mer hanig p.g.a. och ska efter henna hela tiden.
Samma sak när vi hade rottisarna.
Där var hanen okastrat ett tag och de gick då mycket bra ihop när tiken inte löpte.
Sen kastrerades hanen och kort därpå tiken p.g.a. livmodercancer och juverproblem.
Köp hanen du.
Kastrera tiken om han inte vill låta henne vara, eller sära på dem vid löp.
Lycka till :)
#6 Min veterinär tar 4500:- för att kastrera en tik.

Jag har Agria och vi har sänkt försäkring nu i och med kastreringen.
Ha en bra dag!

Vad är det för skillnad på kastrering och sterilisering på en tik??
//Anna

#17 Kastrering - Hela "paketet" tas bort
Sterilisering - Äggledarna kapas av

TS: Tänk även på att en kastrering av tik även kan innebära inkontinens, sämre pälskvalite, aggression inom flocken och förhöjd matlust (vilket på vissa tikar kan vara en fördel)
#11 Varför skulle det vara bättre för tiken att slippa löp?

#19 Beror väl i och för sig mest på om hur den mår vid löp. Men finns en hel del hundar som mår dåligt av löp och därför skulle må bra mycket bättre av att inte löpa.
Sen har jag hört att i USA är det vanligt att kastrera hanar och tikar som inte ska gå i avel så fort som möjligt. Plus att jag hört att kastrerade tikar kan leva längre… Det är det jag baserar det på.
Ha en bra dag!
#19 Risken föt livmodercancer osv minskar ju ;) och många hundar är ju gnälliga/svårtränade vid löp också.

#22 Har aldrig tidigare hört om någon som fått finare päls efter kastrering. Det finns säkert som Du säger några som fått, men det tillhör nog en väldigt liten skara.

Vi hade en kastrerad golden som fick längre päls, tätare och lockig. Inte var det finare, då en golden inte ska se ut så.
Våra 2 kastrerade siberians har fått snuskigt mykcte mer underull, men inte mjukare päls. De tål kyla och väta lika bra som tidigare, tack och lov.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Stings päls har inte försämrats tycker jag sen kastrering. 
Ha en bra dag!