Y-sele
Va och köpte en sån y-sele igår. Vi hade lite brottom då butiken snart skulle stänga. Jag provade den på Hannibal där och de såg ut att passa bra. På kvällspromenaden fick han ha selen på sig och då tyckte jag att den satt lite konstigt på honom. Jag vet inte om de är för att han har så mycke päls kanske men den satt lixom löst i fram och såg ut att tränga mot fram benen.
Kan ju tillläga att jag fick spänna bandet som går under magen massor för att de skulle vara lagom långt.
Ska den sitta så? Kan försöka ta en bild ikväll. Ska få besök vilken minut som hellst nu.
Ser gärna en bild..
Den ska ju inte sitta tight, utan lagom..
Sitter den för tight i spännet kan de nog få skavsår i armhålorna så at säga..
Fram på boge ska den ju heller inte sitta tight, men inte hänga..
Svårt att förklara men.. 
#1 Nej tight sitter den inte. Men i fram blir de som ett glapp på flera cm när man inte har kopplet sträkt för då dras den ju tillbaka. Men ska de glappa så mycke?
Han skulle ju inte kunna ha en mindre för då skulle den ju verkligen ligga emot frambenen.
Den ser stor ut över bogen men liten om man kollar bakom frambenen. Svårt att förklara.
Hoppas på att kameran vill sammarbeta ikväll så kanske jag kan fixa en bild.
Men är de bättre att den är förstor än förliten? Nog för att inget av de är bra så klart.

Klykan på Y:et ska vila på bröstbensknappen (den hårda spets som sticker ut från bröstet på hunden) när hunden lägger vikt i selen eller om man drar selen bakåt. Den får inte glida upp på strupen! Hellre då att den är lite för stor och hamnar nedanför bröstbensknappen.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se
du är säker på att du satt på den rätt? annars brukar man kunna byta..
S*Winsnes Wilda
#3 Oj de där hängde jag inte med på.
#4 Ja jag är ganska säker på att den sitter rätt. Nu har jag ju använt den så de är nog tyvärr svårt att byta den.
Har letat som en tok efter kameran idag men inte hittat den. Ska leta vidare imorgon så hoppas att jag kan fixa en bild då.
ring o hör med dom,d brukar inte vara nåt problem om du nu bara använt den en gång ..
S*Winsnes Wilda
#6 Tyvärr så har jag ju inget kvitto heller. Köpte den på djurmagazinet.
Jag kom på en kanske bättre beskrivning. De ser ut som att hela selen sitter lite för långt fram.
#8 Är detta när selen inte är spänd så att säga? Det viktiga med selen är ju att den sitter rätt när den faktiskt används och inte när den bara "hänger", då har det mindre betydelse. Är den inte spänd gör den ju ingen nytta och alltså spelar den ingen roll hur den sitter(om det nu inte skadar hunden för att den är för tajt osv), liksom att ett halsband som "inte används" inte heller "gör någon nytta", där formen(helstryp, halvstryp, stackel, el, taggtråd…) inte har någon betydelse förrän det används.
Hoppas du/ni hängde med där, känner att det nog blev lite otydligt.. jaja, ni säger väl till som vanligt :)
#9 Hmm svårt att säga hur den sitter han är ju ganska långhårig :P Ska kolla lite mer nogrant nu när jag vet på ett ungefär.
#10 Asså ja om man lixom drar den bakåt eller vad man ska säga så sitter den ju så klart emot i fram. Men om man har den på utan något koppel så ser den ut att lixom åka fram.
Ska selen användas för drag eller bara "som säkerhet", istället för halsband? Det är ju farligare att ha en sele som sitter fel om den ska användas än om den bara hänger på. I vilket fall ska inte selen skada när den sitter normalt(vilket jag antar att den inte gör, är för tajt eller skaver när hunden går normalt), och inte heller om den används(att det trycker mot mot halsen t.ex.).
#12 Nej han har en annan sele när han drar. Så han ska bara ha den på vanliga promenader. Han drar ju lite i kopplet men de är ju något vi jobbar med.
Ska titta mer imorgon på hur den egentligen sitter nu när jag vet lite bättre vad de är jag ska titta efter. Har haft besök hela dagen så är lite trött nu. Men tack för alla tips. Känns bra att veta vad man ska kolla efter =)
Kollade lite snabbt nu. Den verkar hamna någon cm över de brsötbenet. Va väldigt svårt att hitta med all päls som va ivägen.
Om den bara hänger så är den mitt över de benet men drar man så åker den upp nån cm.
Försökte att få undan lite päls och nu ser den iaf ut att sitta lite bättre.

Lägg ett finger på bröstbensknappen och så drar du samtidigt i selen så känner du om selen hamnar rätt eller om den hamnar ovanför på strupen. Hamnar den lite under bröstbensknappen så är det ingen katastrof. Har också en hund med väldigt mycket krage, men bröstbensknappen är det enda som sticker ut mitt på bröstkorgen så att säga.
Hur den ligger när hunden INTE drar i selen är oväsentligt, ska man kontrollera om en sele ligger bra så ska hunden lägga tyngd i selen eller att man själv får dra bakåt i den.
#15 Jag tror iaf att jag hittade bröstbensknappen. De va iaf bara ett ben jag kunde hitta. När selen satt på och man drog den bakåt så hamnade, de är en liten hårdare del där remmarna har fästs vid varandra, den hamnar någon cm över bröstbensknappen.

#16 Det är den punkten som ska hamna på bröstbensknappen. Dvs den punkt där alla remmar fram i selen möts. Låter som att du skulle behöva byta sele. Ta med dig hunden till butiken så kan du säkert få hjälp att pröva ut en sele. Kontrolla dock själv att selen hamnar rätt (dvs på bröstbensknappen), personligen litar jag inte så mycket på djuraffärspersonal ;)
#17 Ok då får han nog ha sitt halsband ett tag till. Tror inte jag får byta selen eftersom att jag inte har något kvitto kvar. Tyvärr

Typiskt, annars kan du ju alltid pröva sälja den till någon annan. Den går ju att använda bara inte hunden ligger på i selen så att säga (och det inte finns risk för skavsår om den ligger tätt mot armhålorna).
#19 Jo de är ju sant. Vi får se vad som händer men tack för all hjälp =)