Papillon - öron
Vi har en papillonvalp på ca 5 månader.
Hennes ena öra har först nu rest sig nästan helt, medan det andra fortfarande hänger helt. Kommer det andra att resa sig?
Hon kan väl ändå inte klassas som Phalené, när ett redan har rest sig?
Dessutom står det papillon i vetbes.
Tacksam för svar :)

Phalene har helt hängande öron så nej det går inte.
Har du tur reser den sig mer men det är nog på gränsen nu. Min papillon valp hade sladdriga öron men hade tur och dom blev perfekta runt 5 månaders ålder. Har du någon bild? så kan jag avgöra bättre
Har sett en papillon (tror hon var reggad som det iaf) med ett öra upp och ett ner.
≧◔◡◔≦
Har för mig att våran ställde sig upp när han var 3 mån. Men somsagt lättare att avgöra om du visar bild, och att det ej kan vara en Phalené och att det börjar bli på gräsen.

#2 Ja det finns säkert dom som har så men det är inte önskvärt och du kan inte ställa ut med det. Eller man kan ställa ut men det kommer bara bli 3:er eller 0:or

Har ingen bild för tillfället, sitter på lånad dator, ska försöka fixa en så snart som möjligt.
Har hört om folk som tejpar öronen, känns inte speciellt lockande även om hunden inte störs av det.

#5 Det är nog försent att tejpa nu.

Jäklar..
Vill inte vara den som är den, men hon ser väldigt konstig ut när det är en så pass skillnad på öronen.

#7 Har hon phalene i stamtavlan?

#7 Nej, endast pappis.

Här kan du läsa lite mer om det http://www.svenssonstassavtryck.se/Papillon/oron.htm

#10 Vi har inte gett henne kalk, är det för sent nu? Verkar ju ha funkat kanon på din söta vovve.
Har hört något om Keso..?
Tack så mycket för länken!

#13 Du kan ju alltid prova. När bytte hon tänder?
Men var försiktig så du inte ger för mkt då kalk redan bör finnas i fodret. Du kan ge lite keso i maten eller ge lite mild ost varje dag.
Exakt samma problem här..
ca 6 månaders valp reser inte ena örat.
Finns det nån speciell "kalkbomb" jag kan lägga till?
gösses sötnos du visa där :)

#15 Nej man ska inte ge för mycket kalk utan lite extra varje dag, annars kan hunden bli sjuk.
#!7
Vilken gullig liten vovve du har!! 
Kram, Mabia

#18 Tack så mycket :)
#17 Jag menade någon speciell "mat" som innehöll extra mycket kalk?

#20 okej keso, ost och fil är bra källor till kalk
#21 Tack så mycket!

#23 Hur gammal är hon? Är hon renrasig? Är hon över 5-6 månader kan jag nästan säkert säga att det inte kommer resa sig. Men ibland går naturen mot reglerna och det kan resa sig ändå. Men den ser väldigt vikt ut.
#23 Hon är 5 månader, och det står i alla papper att hon är renrasig.

min papillon ser också väldigt speciell ut, men enligt alla papper så är hon papillon.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

#27 Beror nog på att era hundar är ljusröd. Den färgen får oftast lite eller ingen frans alls på öronen. Och blir grovare i typen.
#26 Ja hon är väldigt grov
Jag kommer ärligt talat inte ihåg var kennelnamnet var, något långt komplicerat var det, och jag har inte papprerna där jag befinner mig just nu. Uppfödaren heter dock Britt Lindberg.
Och jag undrar också, även om det kanske är försent att tejpa, hur går man till väga?

#29 Hittade inte din uppfödare på rasklubbens sida så hon är nog inte medlem där.
Om du känner någon kunnig så be den om hjälp att tejpa. Det är lätt att det blir fel annars. Köpte du hunden för att ställa ut eller bara som sällskap?
#29 Jag känner nog ingen kunnig dumt nog, och uppfödaren bor ca 20 mil härifrån så jag vet inte om vi vill åka så långt :P
Hon är menad till utställning men främst som sällskap, men om vi ska kunna hålla på med utsällningar inom en snar framtid måste vi (?) ju få örat att stå.

#31 Jo öronen måste stå som dom ska och ha rätt läge. Vågar inte guida dig över nätet med en sån sak som tejpning för tejpar man för hårt kan örat bli väldigt skadat, en sådan sak måste man visa riktigt.
#32 Okej, men tack för dina inlägg om ditt och datt iallafall!

#33 Varsegod alltid kul att hjälpa andra pappis ägare. Hoppas örat fixar sig ändå, prata med uppfödaren om det.
#28 jo exakt.
stör mig otroligt mycket på när folk kommer fram och säger att hon är blandras när jag själv VET att hon är renrasig. Och då är det inte småbarn som frågar utan vuxna som tror att dom vet mycket mer än mig för att dom är äldre, och jag började nästan skratta när dom påstod att min terv var en schäfer/varg.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

#35 Fast det är inte så lätt att veta längre finna många papillon blandisar som ser ut som renraser nästan. Men förstår att det blir irriterande tillslut. Vilken kennel kommer din ifrån?

Pia-Lena dom med hängande öron är väll reggade som phaléne?

De är tyvärr inte reggade alls eftersom pappan saknade papper när jag fick hand om honom. Han var 1, 5 år gammal och vi var sjätte stället han kom till. Han kommer från en kennel ursprungligen men hamnade hos en tjej med missbruksproblem och blev sedan vandringspokal, såldes när man tröttnat på honom eller behövde pengar. Papperna försvann tyvärr på vägen.

#45 Stackars liten :( hade en sådan hund med förut.

#46 Tyvärr finns det nog många sådana hundar, särskilt bland de små raserna. Det är alltför många "kända" personer som visar upp sina småhundar i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Människor verkar få den uppfattningen att den lilla hunden är ett tillbehör som man kan bruka efter eget godtycke utan någon hänsyn till att den är en levande individ med alldeles egna behov.
Det innebär mycket arbete att ta hand om en sådan hund men det ger också mycket tillbaks, det har du säkert också märkt.
#36 Jo det är sant, rasen blir bara sönderavlad tillslut.
Vet inte vad uppfödaren heter, har inte papprerna här eftersom jag delar vovven med en tant och vi ska skriva över henne på mamma denhär veckan, tanten är bestämd att jag ska ha hunden på heltid när hon inte orkar mer och mamma och pappa är på.
Ska kika på papprerna lite i veckan, uppfödaren bor i närheten och har träffat henne när hon har varit ute med sina hundar, vovven min har så jävla snygga föräldrar! synd att kameran inte är med när jag träffar henne ;)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

#48 Dom renrasiga håller sig friska och fina så att dom blir sönderavlad är ingen risk.
Jaha det är den hunden. Men nu har vi ju löst varför hon har kortare päls så nu behöver det ju inte stå att det är en korthårig papillon på din sida. :)
#49 Jag har hört och sett folk som avlat sönder på deras vovvsingar, föräldrarna var renrasiga men tillslut blev allt bara en stor smörja.
Som tur är så slutade dom ta kullar på dom stackars utmattade tikarna.
Jo det ska ändras, är inte så inne i "papillon världen" så jag vet inte så himla mycket om rasen
men det är kul och få veta mera om just rasen då min tös är papillon och jag hade ingen aning om att rödare papillons får kortare "fransar" på öronen eller så, dags att läsa lite böcker och sånt, tänker ju inte ställa ut henne eller så men kul å veta mera.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

#50 Ja men då är det inte en registrerad kennel man få inte under några omständigheter bedriva blandras avel och vara registrerad skk kennel. Och du får bara enligt rasklubben ta en kull per år per tik. Allt enligt SKK och rasklubben. Alla avels djur ska också ögonspeglas och röntgas innan dom går i avel och det ska upprepas vid jämna mellanrum för att veta att hunden är frisk och lämplig för avel. Det är hård koll bland uppfödarna och rykten sprids snabbt är det någon som inte sköter sin kennel så åker dom antingen ur eller om dom inte är medlem så kommer valpköpare bli varnade för den kenneln. Så dom du syftar på är inte en seriös kennel.
ta en titt här och läs på lite så ser du att det är helt kontrollerat inom papillon aveln:) http://papillonringen.com/
#51 jag vet, dom uppfödarna var registrerade men gissa om dom rök. Ena tiken såg hemsk ut, och gav väl inte så fin avkomma heller om man tänkte på vad hon gått igenom annars var dom välmående hundarna. som tur är kom inte min fröken idrån ett sånt ställe, fullt seriös uppfödare som alltid frågar hur det går och så.
hon känner igen hunden fast hon inte sett skymten av den på nästan 6 år, gissa om hon blev glad när hon fick se hur fin hunden var. :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

#52 Vad kul att uppfödaren bryr sig hur hunden har det och ta vara på den kontakten för man lär sig otroligt mycket av erfarna uppfödare :)

#52 är det sjötorps kennel hon kommer ifrån? Heter uppfödaren Annelie?
#54 Jag har faktist ingen aning, har hon någon hemsida som jag kan kolla på så kanske jag känner igen vovvsingarna och henne?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

#55 näe hon har ingen hemsida men är den ända kenneln i Gävle som är med i papillonringen finns en i Storvik också.
#56 då kanske det är hon! :)
ska kolla på papprerna, såg lite på google på hundar från henne och dom är riktigt snygga
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Har dom ställt sig än?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#58 Fortfarande ingen resning på örat tyvärr..
Ingen resning alls än
#35 Haha Ricko(du har säkert sett han på bild?) sa ngn att han var Schäfer/Vit varg också XD Han är ju Schäfer(/vit herdehund) men rätt så långt från varg.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Är det alldeles för sent med keso och grejer nu?