Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 5826 ggr
Taci
0

Dra i kopplet

Här tänkte jag vi kunde samla en massa tips på hur man får hunden att gå fint i kopplet, o inte slita o dra!

Jag själv har lite problem med det. Han sliter o drar i början av promenaden men lugnar sig sedan (icke att förglömma att han är en hanhund som håller på att bli könsmogen och är i slyngelåldern). Har provat endel metoder, men vill se vad det finns mer för något! :)

Så, vilka metoder har Du använt som fungerat på Din hund?

ms-mee
0

Ja, jag har en på 9 månader, han är motsattsen :P Lugn och fin i början men efter en bit blir han ett monster :P Fot går han fint, men inte när man släpper på kopplet. Men att inte dra i kopplet har jag lärt honom på fel sätt dock, men det funkar till 90% på honom så.. Jag gör ett litet ryck i kopplet bara, då lugnar han ner sig :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Zebben
0

Bra idé. Alltid kul att läsa om olika metoder som folk använder sig av.

Något jag anser väldigt många glömmer är att det faktiskt ligger en orsak bakom varje hunds dragande. Den orsaken är precis lika viktig att ta reda på som om problemmet hade handlat om aggressivitet eller rädslor hos en hund.

För vet man inte orsaken till en hunds problembeteende så kommer man aldrig tillrätta med problemmet. Möjligen löser man symptomen, men orsaken ligger kvar och pyser snart ut i ett annat beteende.

LinaK
0

Vår hund drar nästan alltid när han märker att vi är nära hemmet, för då börjar han dra. Det jag gör är att jag stannar och får han att komma till min vänstra sida, när han lugnat sig forsätter jag. Detta har faktiskt gett resultat och nu när jag saktar in när han drar så kommer han självmant tillbaka till min vänstra sida. Belönar honom givetvis när han går fint.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

kan tillägga att jag aldrig rycker i kopplet eller liknande. utan jag använder mig av rösten och kroppsspråk.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

lennartsdotter
0

Min hund går fint när man går fot med honom. Men på långt koppel blir det lite mer krävande. Jag har gjort ett ryck i kopplet och samtidigt harklat mej… Nu behöver jag bara harkla mej i 85% av fallen.

Haha, alla jag går med blir lika roade när jag går och harklar mej ett par gånger.

Min hund är lite vild i början men lugnar sej ganska snabbt. Kan bero på hans gränslösa energi… Seriöst, jag har aldrig lyckats få honom trött. Spelar ingen roll om man är igång heladagen både fysiskt och psykiskt, 10 minuter så är han pigg igen…

lennartsdotter
0

Glömde att skriva att om hunden inte lyssnar alls brukar jag gå framför honom och tvinga honom att back sitta ligga osv. Det är mest i början på prommisarna.

RobFrazie
0

Min hund drar oxå i kopplet.

Jag har använt mig av en metod som Fredrik Steen visar i ett av sina avsnitt.

I början drog jag till 2 snabba i kopplet, vände mig om och nick några steg och vände mig om igen, visade då för hunden med handen o markerade att han skulle vara vid sidan om mig.

Nu säger jag till visar enbart med handen vart han ska gå.

Detta har haft väldigt bra resultat, har börjat funka väldigt fint när vi är ute o går själva. har inte provat nu på ett tag med andra hundar för då brukar han dra ännu värre o lyssnar minre på mig, men jag ska köra denna metoden ett bra tag nu och förtsätta när jag är ute med andra och deras hundar för att se om det hjälper även då.

SaaraaB
1

Så fort hunden drar stannar du och står där tills hunden kommer fram till dig och tar ögonkontakt, då vänder ni om och går några meter sedan vänder ni tillbaka igen och fortsätter eran promenad.

Taci
0

Mitt problem löstes väldigt enkelt av att byta från halsband till sele! Det var som att vända på en hand, plötsligt är han världens bästa hund att promenera med, underbart! :)

Ricko
0

Ska lägga mig nu, men kan skriva lite senare om familjens hundar, min hund drog aldrig så :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Taci
0

#10, lite onödigt inlägg kanske om du ändå inte skriver nåt nu..? :P

Gerbilflicka
0

Forsta steget var att trotta ut min hund lite psykiskt och fysiskt for att fa henne lugnare och lattare att fokusera. Jag brukar gora det med lattare lydnadstraning och en pinne som beloning.

Efter det sa gar vi som vanligt, men sa fort hon drar sa sager jag "nej, kom", far henne att komma tillbaka till mig medan jag backar och sedan gar vi igen. Det har funkat super pa min tik, hon drar sallan och aldrig ordentligt. Sedan racker ett "sakta" for att hon ska lugna sig.

Ricko
0

11# förlåt då Obestämd, iallafall ja jag sa SCCHT! och ryckte i kopplet(uppot lixom) Lyssnade dem inte då stannade vi sen gick vi, drog dem ännu en gång gick vi tbx 2-3 m. Då lärde dem sig att om dom drog fick dom bara vänta(alt. gå tbx en liten bit) Sen om dom inte drog efter det fick dom hundgodis.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

monsterblom
0

jag lärde hunden först att gå fot lös, sen satte jag på kopplet och började träna. eftersom hon redan kunde fot så fick hon gå bakom mig om hon drog. vilket hon inte tycker är kul. så hon lärde sig snabbt att inte dra eftersom hon inte fick vara brevid mig eller framför om man drog utan man fick gå i min skugga.
tog n vecka så hade hon lärt sig att inte dra ;)

[SarahOhrn]
0

Min hund drar också, som sjutton! Han blir värre.. Han är en 8 månaders hanvalp… Han va bättre innan men nu drar han rejält! Allra mest i början (vi bor i stan och kommer ut på gågatan kan man säga) under dagen när det är mycket folk och hundar. På kvällen är det mycket lättare! Men, han drar ganska mycket ändå. Försöker vända men jag kan inte vända 100 gånger i minuten typ.. Dessutom om jag går på dagen och det är mycket folk o hundar ute kan jag inte gå fram o tillbaka då träffar han bara på nån hund igen (han är GALEN i andra hundar, då får man vara glad om man inte står på en hal fläck!) så jag vet inte riktigt. Har börjat stanna nu när han drar mycket, då sätter han sig ner direkt och lugnar sig me nså fort vi går igen så ska han dra!

Dock drar han ju mer när kopplet är "löst" men det måste jag ju ha när han ska göra sina behov först så vill ju få honom att inte dra då heller. Han ska busa i snön och hålla på, för att ibland får han ju busa då han inte har några hundkompisar utan leker med en annan hund kanske en gång i månaden och ingenstans att springa fritt, så ibland får han busa i snön för han älskar det! Men när vi ska gå ska han hålla på och han börjar lära sig nu att han inte får busa om vi inte säger till men han ska nosa på ALLT och dra o hålla på… När vi har sele på honom och går till bilen (AllSafe-selen) fungerar det en aning bättre. Kanske ska testa ta honom på promenad med selen men jag tycker den itter lite nära bakom frambenen trots att det är hans storlek, så han går lite annorlunda men i vilket fall drar han inte lika mycket. Ska nog testa att ta en sel-tur med honom ikväll och se om det är någon skillnad!

Men det är jäkligt trist att inte kunna gå långpromenader mitt på dagen idet fina vädret för att dte är för mycket människor o hundar ute och han släpar och jag orkar knappt hålla honom längre eftersom han börjar bli så stark. Han är golden/border  collie. Och han blir aldrig trött!! Trots promenader, lite bus, hjärngympa! Vet inte vad jag ska ta mig till jag kan inte gå med honom hela dagarna… Enda gången han blir trött är när han vart hos sin pappa (som bor hos sambons mamma) och lekt en hel dag, då är han helt slut!

sara7012
0

Jag har en eurasier hane på ca 1½år. Han drog jätte mycke i kopplet förut. Han har blivit lite bättre nu iaf om man går ensam, har man sällskap är han helt hopplös. Och om man möter en hund blir han helt galen. Han älskar andra hundar går knappt att hålla honom. Efter att man har mött en hund är han helt stissig hela promenaden.

Jag har provar många olika metoder för att få honom att sluta dra i kopplet. Vi började med att varje gång han drog stanna och stå still tills han kom och tog ögonkontakt. Vi kunde stå stilla i 10 min då allt annat runtomkring va så mycke mer spännande.

Jag har även provat att vända varje gång han drar. Men då kom vi ingenstanns gick bara fram och tillbaka utanför porten.

Nu har jag börjar att backa när han drar då tar han fortare kontkat med mig. De har inte hjälpt än men nu får jag iaf en reaktion på de jag gör så jag hoppas att de kanske kan hjälpa.

Är de någon som har ett bra tips på hur vi kan lösa våra hysteriska hundmöten så pma gärna mig.

[SarahOhrn]
0

Det låter som mig, behöver samma tips…. Innan hade min hund jättebra kontakt men nu kunde han inte bry sig mindre om mig o mer om annat! Rycker jag till löst i kopplet o stannar så sätter han sig o kollar på mig i alla fall, alltid nåt. Önskar jag bodde på landet så jag kunde träna honom att åtminstone gå normalt när vi är ensamma o inte dra..

Kakan81
0

Vi gör liknande som #3. Skulle aldrig falla mig in att rycka i kopplet, kopplet är till för att hundrädda ska kunna slappna av och inte till för att jag ska kunna ha kontroll på hunden. ;) Mitt mål är att kunna ta en promenad med endast en sytråd. ;)

Jag kan varmt rekommendera Turid Rugaas bok "Vad gör jag när min hund drar i kopplet?"

[SarahOhrn]
0

Jag drar dock inte hårt eller så utan han blir bara helt fixerad vid andra hundar eller vad det nu är, så jag får INGEN kontakt vad jag än gör, men rycker bara till ytterst lite så det späns och han känner att jag vill ha kontakt med honom, då lossnar det och han tittar dit.

tsset
1

Åh, jag har så svårt att låta bli att skratta åt detta problem, "min hund drar i kopplet". Får en störtskön bild i huvudet att hundarna faktiskt DRAR i kopplet för att det är så kul att dra matte/husse framåt.

För det handlar ju faktiskt väldigt sällan om att hunden faktiskt DRAR, det är sällan det som är grunden till problemet, precis som #2 säger. Det är inte många hundar som ser det roligast i världen att dra, de brukar ha annat i huvudet när vi upplever dragandet i just kopplet. Dofter, intressanta människor och hundar längre bort, behov av att kissa just där, titta på den stenen och den stolpen och vad är det där för grön och plastig sten?

Om man helt byter ut tankesättet "nu jag ska gå ut med hunden/"Fido" till "nu ska jag och hunden/"Fido", alltså VI, gå ut", så kan man börja tänka i mer rätt banor.

Vill vi bara gå ut med hunden så att den kan kissa och bajsa, eller vill vi gå ut tillsammans med hunden och upptäcka världen(och samtidigt passa på att kissa och bajsa när man ändå är ute)?

Vad är det som gör att min hund drar nu?
Hur vill jag att våra promenader ser ut?
Hur ska jag göra för att göra det mer värt för min hund att göra som jag vill än som hunden vill?

Att vara kopplad ska vara precis som att vara lös fast med livlina, kopplet SKA inte användas för att styra, släpa, stoppa eller hindra. Min hund ska vilja följa mig, inte kopplet.

Jag löste våra problem ("drag" (mer "spänna upp sig och dra efter mötet efter mötande") pga stress när vi mötte hundar och människor, och drag pga dofter) genom att dels ge hunden en uppgift vid mötande, dels ta fler initativ under själva promenaden så att det är värt att hålla koll på matte och dels göra om hela användandet av kopplet.

Uppgift: Informera matte om mötande, skvallerträna alltså. På så sätt håller han koll på mig när vi möter någon och vi slipper den stressen/dragandet. Det är mer värt att hålla koll på matte än att hålla koll på mötandet hela vägen förbi. Dessutom lugnande för oss, och att det fungerar som konkurrens = "det finns en hund som kan ta mitt godis, bäst att göra bra ifrån sig!", något som driver min hund väldigt mycket.

Samtidigt jobbar vi hårdare på miljöträning/passivitetsträning parallellt med detta, så att hundar och människor blir mindre ovanligt. Tror att just det är grunden till många problem med dragande vid just möten eller åsynen av hundar och människor.

Initiativ: Matte byter ibland riktning och hänger man med så lönar det sig. Matte hittar massa alltid intressanta grejor. Kissfläckar, flygande godis eller mötande, en boll eller kanske starta en lek. Eller bara byta riktning eller ett muntligt beröm, vilket också kan vara spännande(allt är ju relativt till hur stor retningen är). Jag vill alltså att hunden har koll på var jag är, och håller sig nära mig.

Viktigt att nämna här är väl att jag till skillnad mot den vanliga "byta riktning"-metoden INTE byter håll när hunden drar(i mina ögon är det nästan alltid att belöna draget, och alltså försärker det bara det enligt oss felaktiga beteendet). Jag ger aldrig hunden möjlighet att göra fel, att dra, utan jobbar innan draget. Bara några steg till en början, och se snabbt till att byta innan hunden hinner dra så hunden belönas för det den har gjort bra. Har hunden börjat dra är det för sent, stanna till (bara för din egen skull, omstarten blir tydligare för dig) och vänta in hundens kontakt/ta kontakt och börja om. JA, det blir många byten till en början, men samtidigt ger det många möjligheter till träning och att snabbt befästa signalen. Ganska snart kommer hunden att hålla koll på var du är och hålla sig nära dig för att vara beredd på dina riktningsbyten under en längre tid, även när den går och luktar lite. Sen ökas självklart svårighetsgraden, kan hunden hålla koll även när en kissfläck lockar?, även när ni får möte på långt håll?, även på kort håll?, även när matskålen står en bit fram?, även när det står en älg på vägen? Osv.

Användning av koppel: Kopplet är BARA en livlina, spänns den så har retningen som skapar dragandet blivit för stor. Men, jag har en tanke om att man genom att koppla "drag" i kopplet med "något intressant åt det hållet", så kommer eventuella drag att bli en signal istället för något som bara hindrar. Alltså, har jag lärt min hund att lite - LITE - vikt i kopplet åt något håll betyder "kul grej hos matte" så kan eventuella "tillfällighetsdrag" (som mötande som kommer för nära, eller bråttom till någon lukt som luktare lite godare än vanligt) göra att hunden bryta sig själv och ser det som en signal för att göra något som är mer värt än det som lockade fram draget (egentligen viljan att göra något som inte är "följa nära matte"). Därför varierar jag mellan att byta riktning "bara sådär" och att lite lätt lägga vikt i kopplet(vi snackar spänna bara lillfingret här, ju mindre desto bättre!), bara så att det spänns lite, medan vi promenerar.

Så fungerar det hos oss, och det fungerar utmärkt, numera är VI ute och går TILLSAMMANS, precis som om jag och en vän var ute och gick. Sen finns det ju annat som fungerar också, där inräknat ryck i kopplet, som jag av den ena eller eller andra anledningen inte använder mig av.

Också vill jag väl informera/påminna om att det alltid är bäst att testa något i MINST 3 veckor innan man ger upp. Anledningen är att det tar minst 21 dagar(ja, exakt antal är väl lite omdiskuterat och varierande) för oss att göra något till en vana, och det är ju vi som ska lära oss ett nytt sätt och det nya sättet måste för oss vara naturligt. Låt det därför gå en månad innan ni ger upp, annars kan en motgång lika gärna bero på er (att ni glömt bort någon del någon dag t.ex.) som att det inte fungerar för din hund/dig.

Kakan81
0

#20 jättebra skrivet och förklarat. Vi tränar på liknande sätt även om jag är dålig på att förklara. Tack för att du förklarade så jättebra.

Paimon
0

JAg gillade tanken att man går unte tillsammans och att hunden följer mig utna att ignetligen behöva kopplet. Det är ju allas dröm att ha en bra tränad hund.

marinelady
0

Min hund tränas så att hon i första hand lär sig gå lös brevid med, med koppel så blir det knappast någon skillnad, går hon före stannar jag ropar in henne till rätt position och så håller hon där, MEN sen måste man lära hunden att en tid med rätt beteende betyder att nu som belöning kommer du få gå lös och göra lite som du vill, annars tycker inte hunden att det är värt det om den ändå aldrig får susa lite som den vill..