Allergifria hundraser?
Har funderat på att köpa en hund i familjen. Men vi har 2 st som är allergiska. Har hört att det finna "allergifria" hundar som vissa allergiker tål. Undrade om ni visste någon bra ras? Hellst ska det inte vara för dyr, vänlig eftersom det är en familj med barn i och så vara ganska söt :)
det finns ju nakenhund =) sen har jag hört att bichon frisè eller bichon havaneis (vet inte hur det stavas) ska vara allergifria, har en kompis som har en sån och är allergisk och det funkar bra…

Jag föreslår ändå att du satsar på leksakshundar. Man kan känna jättesug efter en valp, men det känns jättejättejobbigt att sedan skilja sig ifrån, inte minst för barnen, om de trots allt blir allergiska mot allergifria hunden. (Det innebär också att jag inte tror på allergifria raser. )
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Helt allergifria raser finns inte. Vissa raser är det många allergiker som kan ha men det finns alltid några som ändå inte tål dom.
Jag har en lhasa apso o det funkar bra trots min allergi. Den fäller inte. Men som sagt, det finns inga garantier vilken ras du än väljer.

Allergier är individuella & vilka raser man tål kan man bara testa sig fram till & risken finns att man även blir allergisk mot den med tiden.
Vi skaffade bichon frise pga att mina systrar & far är allergiska. De tål henne utan några som helst problem.
Min ena syster har nu en egen hund, blandras från spanien. Hon tål sin egna hund, men när hon träffar någon av mina blir hon allergisk.
Jag vet en tjej som tål huskys, men inget annat.
Så vill man veta säkert får man nog hälsa på någon m endast den rasen man funderar på & inga andra djur i hemmet. Se även till att hälsa på flera gånger, gosa , ha hunden i ansiktet etc för att se om det finns några känningar. Sen så skulle jag aldrig skaffa hund om det rör sig om astma-allergi…

Hej!
min familj är allrergisk,men inte jag. Vi skaffade Pudel, en mellan Pudel, vi hade hört många som kuunde ja Pudel men ingen annan. Så vi skaffade en Pudel, och det har gått bra. Pudlar går att bada oftare än andra raser pga hunden.
Sköter man dom noga går det utnmärkt. Vi älskar vår Pudel. Vi har henne valpklippt, och kommer alltid att ha de, inga bollar här,..
dom är intelligenta och bra med barn och andra djur.(om man uppfostar rätt) -som med alla hundar.. dessutom fäller om inte hår!
Utomordentigt bra hund!
kostar ca 10 000:- men det är det värt!(verkligen även för den fattiga…, man blir så mkt rikare i vardagen av att a en hund som en Pudel, mellan Pudel är perfekt.
Men prova att vara i närheten av pudlar först. och se, alla tål dom inte.

se i mitt fotoalbum för att se hur dom ser ut..söt!

Det är olika det där. Vissa tål raser som inte fäller bättre, som tex Pudel, pumi och Bedlington terrier.
Dock behöver det inte betyda att just dina familjemedlemmar tål dessa raser. Läste i någon hundtidning om en kvinna som var allergisk mot alla hundar förutom Gråhund.. så ni får prova er fram =)
Själv har jag en Perro sin Pelo del Peru (peruansk nakenhund) och henne tål jag trotts kraftig allergi mot vissa pälsdjur dock inte lika kraftig mot hundar. Jag tål även Pudel och spets.. Men tål vissa korthåriga raser med. MEn man får testa sig fram och se. Det beror mycket på VAD på hunden man är allergisk emot. Det är så olika!

Inga raser är helt allergifria. Dock kan vissa raser funka bättre för vissa allergiker. Men jag föreslår att ni först lånar hem av den rasen ni vill ha och testa. Så att det inte blir att ni köper - så funkar det inte - så säljs hunden. Vore ju otroligt synd för hunden att få flytta runt. Hör med uppfödare om du får låna en av deras hundar. ;P

detta med allergi eller inte alggeri fria hundar..
är mycket från person till person.
Vi har en i släkten som har sån jätte-allergi så hon nyser bara hon får se en Pudel på vykort.
MEdans att vara hos oss i 3-4 timmar är inte några som helst problem. =)
Jag lovar, Tyson är inte någon allergiras.
Pointer/Worsthe/Sibirien Husky.

Spetsar har ju i regel fräsha pälsar… till skillnad från tex en labrador som ofta har feta pälsar.
Vit älghund (en vit jämthund) är en snäll hund som har en päls som hos de flesta vita älghundar luktar mycket mindre. Rent av luktar den lite bäbis… luktar jättegott…
Men som sagt, spetsar byter päls minst 2 ggr/år, och då rejält. Dessa perioder är det dammsugning flera ggr/dag som kan gälla ibland… men därimellan, när de inte hårar så hårar de alltså mycket mindre än vanliga hundar. Något jag gillar… helt allergifria är de dock inte.
Håll utkik efter en mjällfri hund, det är ju mjället man reagerar på för det mesta.

skulle rekomendera att ni provar er fram till vad ni kna ha, prova medd et ni vill ha först! och se om det går!!Lycka till!
De med allergi e lite kneptig.. alla i min familj utom jag å mamma är alergisk.. Jag köpte en Puli då jag hört att man ej är allergisk mot dom då dom inte fäller m.m.
Men mot alla ods så e mina bröder allergiska. Även mot Pudel å bichon…
Så testa först… åk å hälsa på olika hundar,å se hur familjen reagerar…
jag är allergisk mot hundar (och mycket annat) och har haft en bichon havanese i 6 år, och det funkade alldeles utmärkt! väldigt intelligent rackare det där, en cirkushund. mycket jobb med pälsen dock.
hej alergin kan va på olika sätt men offtast handlar det (inte om pälsen)utan talket mot huden och saliv men är man päls alargiker så tillhör pälsen också. dom raser som brukar gå bra (men det är aldrig säkert utan man får pröva) briad är en hund som alärgiker brukar tåla då dom fäller tussar och inte strån o är också offtast talk fria, Pudel,grifon.jag rekomenderar inte shäfer då deras päls offta är talkig o dom fäller strå vis men briaden är en jätte vaker hund som e lika söt vuxen som valpp och en mycket inteligent vovve som är en riktig familje hund hoppas jag har jälpp dig lite och allt går bra
min mamma är allergisk mot pälsdjur, speciellt katter, och pollen allergiker.. men vi har en Pudel och det går bra med honom. på sommaren så klipper vi honom kort både för hans del, att han inte ska bli få himmla varm och för mammas del, för då fastnar det inte lika mycket pollen i pälsen!
Medarbetare på Hundar.ifokus