Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5648 ggr
Morotter
0

Att vara fodervärd?

Hej!

Vi står i tankar om att vara fodervärdar åt en hund som senare ska utbildas till ledarhund. Någon med erfarenhet av att vara fodervärd? Tar tacksamt emot alla synpunkter, tips och åsikter!

(Hamnade inlägget på fel ställe så får ni gärna flytta på det)

Hellis
0

Jag har bara erfarenhet av att vara fodervärd åt aveltikar, och dom får man ju behålla sen, så där är det lite annorlunda.

Men, att vara fodervärd tycker jag är ett fantastiskt sätt att "öva på att ha hund", om man inte haft det förr eller på länge. Det är en enorm trygghetskänsla att veta att man kan ringa ägaren och fråga om vad som helt. Den ekonomiska biten är ju också ett plus, såklart.

flikkan77
0

Har tyvärr dåliga erfarenheter av att vara fodervärd. Vår hund blev mysko sjuk när hon var 1½ år och det blev ett himla tjafs om vad som skulle göra och inte tills ägarna äntligen insåg att hon var så sjuk att det var bäst att ta bort henne.

Att sitta med en apatisk hund som faller ihop och får kramper ibland är inte alls kul när den nyss var ett energiknippe. Ägarna bodde inte så långt bort men hade inte tid att hälsa på eller låta oss komma dit så de fick se henne.

Inte heller har vi sett röken av livförsäkringen som vi skulle dela på.

Passade även en annan hund som de precis tagit in i landet och inte hade plats för. Skulle ha den i 3 veckor som sen blev 6 och inte heller där har vi sett röken av den ersättning vi skulle få. Hon skulle gett oss en klumpsumma när livförsäkringen blev utbetald.

Hon svarar varken på sms eller telefon.

Det var min första och sista foderhund.

"You just have to belive…"

Hellis
0

#2 Det var tråkigt att höra. Jag hoppas att ditt fall är ett undantag.

Själv har jag bara goda erfarenheter av 3 foderhundar. Allt sköttes seriöst och ordentligt. Ägaren stod för hela försäkringen, vetkostnader, trim mm. Vi stod för mat, leksaker, koppel mm.

Hundskolan (det är väl dom som utbildar ledarhundarna?) har ju heller inte råd att göra bort sig genom att bete sig illa och oansvarigt mot sina fodervärdar, så jag hade nog litat på dom.

flikkan77
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Ja, det var inte roligt alls. Men konstiga personer finns ju överallt. Vi fick ens bestämma försäkringsbolag fastän det var vi som betalade försäkringen osv…

Fast det värsta var känslan av att se hunden må så otroligt dåligt och inte kunna avliva henne för att ägaren tvekade. Saknar min Lillskrutta och de sista veckorna var inte fina utan bara jobbiga.

Hundskolan hade jag nog också litat på. Har dock inga erfarenheter av dem.

blondifire
0

Jag har varit fodervärd 3 ggr åt Kustmarkens hundtjänst och har bara positiva erfarenheter. Som sagt ett bra sätt att "testa" speciellt som första året är krävande. Man måste bara gå in för det med rätt inställning med tanke på att det är en begränsad tid. Jag tänker så här att jag är fostermamma och ska ge dom den bästa starten i livet. för barnen har det oxå varit nyttigt och fastän dom gråtit varje gång så har dom varit positiva när vi fått frågan igen. vår första var en schäfer, Änzo, som idag är polishund i spanien, tävlar och går i avelSkrattande. nr 2 Laban, en labbe är ledarhund i stockholm och sista killen Buddha oxå labbe är blind/dövhund i Ystad. jag är såå stolt över "mina" killar.

S*Winsnes Wilda

Morotter
0

Nu är det bestämt!! Vi ska vara fodervärdar! Skrattande

Karizma
0

6, kul :) Glad

blondifire
0

Roligt! lycka tillGlad

S*Winsnes Wilda

Hellis
0

Grattis!

flikkan77
0

vad roligt!

Morotter
0

Tack alla!! Det känns verkligen jätteroligt!! Har nu fullt upp med att fundera över namn, sluka hundfakta och kolla foder/sängar/koppel!!

Morotter
0

Nu håller jag på att längta ihjäl mig!! Idag blir han 5 veckor så det är ju ett tag kvar innan han kommer hem till oss.

Yessica
0

Tänk på att ändå vara beredd när ni ska lämna tillbaka den. Det är jobbigt. Min kompis hade en foderhund i 1år. Tyvärr kunde han inte bli ledarhund pga mycket dåliga höfter. Hon skulle iväg till USA och jobba som au pair efter det där året, så hon kunde inte ta honom tyvärr. Så tänk även så. Ni kanske får ta över hunden om hunden inte kan användas till det den var tänkt till.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Morotter
0

Jo vi vet att det kommer att bli jättejobbigt att lämna tillbaka honom. 60% av hundarna passar som ledarhundar. Skulle vi märka under den tiden vi har honom att vi verkligen vill ha hund igen så kommer vi säkert att ta en ny hund eller köpa en egen och tanken på det kanske kan göra det lite lättare.

Skulle han inte passa av någon anledning så är det bara en bonus för oss Flört

Karizma
0

14, tycker det är ett mycket fint val. Inte självist visst svårt å säga hejdå om det blir så. Lycka till :)

blondifire
0

vet ju inte vem ni ska vara fodervärd för men överta som nån skrev så brukar d inte riktigt funka. köpa loss, ja. lämna ifrån sig: det vet man innan så vet man med sig att man inte är en sån person som klarar det riktigt så ger man ju sig inte in i det. tog precis i tors vår 4 foderhund i ordningenGlad. inte riktigt planerat men fick frågan från dom vi haft hundar från innan o kan väl säga att det passade just nu så tvekade vi inte. Han är en ursöt svart schäfer, ser ut som ett litet trollSkrattande. han har en egen tråd här(välkommen valp) om du TS vill bolla ideér/erfarenheter m.m så hör av dig bara. alltid kul.

blondifire@hotmail.com

S*Winsnes Wilda

Morotter
0

#16 Så söt! Längtar så efter vår lille kille!

giffan
0

Vad krävs för att få vara fodervärd till en hund som ska vidare som arbetande hund?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Morotter
0

#18 Det krävs att man ger hunden en bra start i livet. Att man miljötränar och att man följer de regler som tränaren har för hunden. Sedan så är man skylldig att omgående höra av sig om man inte får bukt med vissa beteenden.

Det krävs ingen speciell träning av hunden utan bara vanlig uppfostran. Sedan kan det säkert skilja mellan olika tränare.

Funderar du på att vara fodervärd eller var du bara nyfiken?

giffan
0

#19 Jag va bara nyfiken.

Men man vet aldrig i framtiden.

Skulle nog ha svårt att lämna "min" hund sen tror jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Morotter
0

#20 Ja det kommer att bli sjukt jobbigt men vi får försöka tänka på att vi gjort en god gärning som kan göra en stor förändring i livet för någon annan.

Sedan så kommer vi säkert att ta en ny hund eller köpa en egen om allt har fungerat bra under tiden vi har haft Mysak. Det är ju ett så stort ansvar att köpa en hund och när det gäller en första gångshund så känns det som om hur mycket man äm läser och försöker föreställa sig hur det blir att ha hund så vet man nog inte förran man står där med hunden. Så på så här vis kan vi prova utan att förbinda oss i ca 15 år.