Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3690 ggr
blondiie
0

Blindis!

Hejsan. Min mamma och jag funderar på att ta en blind valp. Vi har kollat och han lider inte av det(mer än man kan tänka sig vad en hunder lider av sin blindhet). Men vi undrar om han kan få ett normalt liv? Leka med andra hundar? Vara lös ute och sådant? Vi vill ta honom för att annars blir han avlivad men ibland kan det ju vara bättre om man låter dom somna in. Hur tycker ni? Jätte glad för svar!

TheWildRose
0

_Om han  inte verkar lida av det och ni har fallit för honom så tycker jag absolut att ni ska ta han. Han kommer nog inte ha några problem vad det gäller att leka med andra hundar på det sättet.. Det är ju som människor som är blinda. En viss nedsatt funktion, men inget man dör av. Ser hans ögon och öron,kropp osv bra ut så satsa!

Lycka till!_

[Hilo]
0

Han är ju antagligen blind sedan födels, och vet då inget annat?

Klart att han kan leka med andra hundar.
Gäller kanske att välja sina vänner lite mer då.

Det enda jag vet att man ska tänka på när man har en blind hund är att inte möblera om hemma.
Givetvis måste man ju kanske flytta ibland eller så, men hålla det så lika som möjligt så hunden lär sig navigera i hemmet.

Sen att inte överraska hunden.
Göra sig hörd när man kommer, när man närmar sig och försöka få hunden att förstå att - nu kommer jag gå förbi, eller nu ska jag klappa dig.

En annan smart sak som jag såg, är att ha små pinglor på bollar ch annat så hunden hör dem. Funkar även att ha på dig själv, eller på bästa hundkompisen.

Träffade en gång två hundar varav en var blind.
Den andra hunden hade en pingla på sig och på så vis kunde de leka.
De var t.o.m. lösa ute på säker plats.

Självklart kan er valp få ett bra liv, även om det kräver lite av er.

Mer hade jag tyvärr inte att säga, men önskar er lycka till och roligt att ni vill ta er an en blind hund. Inte många som vill ha det ansvaret!

blondiie
0

Tack så jätte mycket för svaren. Vi funderar men mamma ska åka och kolla på honom och hon har aldrig åkt och kollat på en hund som hon inte sedan tagit med hem. Jaa det är fortfarande en valp. Han är född på kennel så om inte vi vill ha honom så kommer dom att avliva honom,tycker det är så synd att man ska avliva honom om det inte är något större fel på honom än att han är blind. jag mena man avlivar ju inte människor som inte föddes helt friska,då tycker jag inte man ska göra det med djur heller om dom inte lider av det som sagt. Men tack så jätte mycket för svaren.Skrattande

[Hilo]
0

#3 Lycka till och hoppas det får väl med valpen Glad

blondiie
0

Tack så mycket:D

Kratin-98
0

Alltså jag tyckr att ni värkligen ska ta honom om han mår bra och ni tyckr om honom! Det finns många blinda hundar som är lyckliga. till ock med hundar utan framben!!Flört

Valkyrie
0

Fick ni med honom hem? :D lägg gärna ut bilder i så fall :P

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

blondiie
0

Jajamensan! Nu är han hemma:D. Så underbar hund,förstod att mamma tog med honom hem. Fast blir så ledsen när stackarn går in i grejer men han ser lika glad ut för de när man ropar på honom. Men han lär sig nog snart vart grejerna står. Bilder kommer lite senare nästnästa helg tror jag. Bor i familjehem så jag är bara hemma varannan helg och just denna helg så kommer jag knappt vara hemma hos mamma:'( Men bilder kommer i MASSOR :D

Valkyrie
0

Okej gud vad kul och vad bra att han fick leva :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Mischa
0

Var medveten om att han inte är medveten om omvärlden, det är väldigt lätt för en sådan hund att skada sig.

≧◔◡◔≦

blondiie
0

Jajamensan det vet vi. han har lite svårt att inte springa in i folk och saker men vi har bara haft honom sedan igår och han har redan lärt sig vart alla dörrar är och soffan resten av huset är de sådär med men han är jätte duktig tycker jag:D

blondiie
0

Inte världens bästa bilder men nu har jag lagt upp bilder i mitt fotoalbum:D

Karizma
0

Gud vad kul du får gärna skriva lite hur det går med han o hur det är sen o leva med en synskadad/blin hund :D Grattis får jag säga o så ger vi Er en kram för att ta en blindhund Kyss

Karizma
0

och han var ju superdundersöt med Flört

Bumsibum
0

Om han är född blind så vet han ju inget annat!  det är ju de normala för honom ju!

ne nuska jag in och kolla biler.. Glad

är glad att e finns människor som er, som tar en blind hund osv.. Glad

Bumsibum
0

gosig!!! så söt, fin.. Glad

Fick han namnet Blindis.. Glad ?

blondiie
0

Hehe tack,tycker själv att han är världens sötaste:)

Nej,tyvärr tyckte mamma att det var att mobba honom så han fick heta tusse istället:D

Bumsibum
0

aha okej, ja men de är ju med sjukt sött namn till han! :D
bumolstuss ser han ut sin  heheh Glad

blondiie
0

haha ja han gör ju de:)