Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1783 ggr
Royalz
0

Bitande hund..

Visste inte vad jag skulle döpa rubriken till..

Min hund är nu 8 månader och han är på min pappa hela tiden. Alltså fort han kommer hem eller nått så ska hunden på och bita pappa i byxorna och alltid på kvällen när vi kollar på tv får han ryck och börjar "bitas" och blir helt galen.

Kan det vara för att pappa inte riktigt har vunnit över honom i vem som bestämmer? Läste det någonstans att i denna perioden börjar dom åter igen klätta på rangskalan och den som inte vunnit över hunden får det mest jobbigt. Kan det vara så?

Mig lyssnar han ju på, men det är kanske för att jag har varit hemma nästan hela tiden från dag 1 och att han har ett starkare band till mig?

Detta börjar bli jobbigt att vareviga kväll får han ryck och han slutar inte fören man får tvångshålla honom i knät så han lugnar ner sig.

Kan han behöva mer fyisk och psykisk träning under dagen?

Just nu är han sjuk och får inte vara ute i draget förutom att snabbt ut och kissa och bajsa så det blir ju inte promenader nu så han är extra jobbigt just nu.

Blev lite rörigt, men hoppas ni förstod :)

[Sharp]
0

Tror det beror på rangskalan, till viss del. Bestämda regler är vad som gäller. Och läggas på rygg om det är nödvändigt.

Mischa
1

Då skall vi radera lite saker här.

Det finns inte någon rangordning mellan hund och människa, hunden ser er som människor, inte som andra hundar.

Jag ser det mer som en ung, aktiv valp som söker uppmärksamhet, hur får man uppmärksamhet lättast? genom att bråka och busa.

Är det enbart pappa han gör det mot kan det säkert vara så att relationen till honom inte är lika stor.

≧◔◡◔≦

Royalz
0

Han brukar sno skor och springa iväg med när han vill ha uppmärksamhet. Speciellt på kvällen.

Varje dag är han på min pappa, mig är han på några ggr i veckan för att testa mig och se om han kan ta över ledarskapet.

Mischa
1

#3 men hundar är inte ute efter att "ta över" ledarskapet O_o

vart har du fått det ifrån?

≧◔◡◔≦

Royalz
0

Alla kurser jag gått (2 olika ställen) och massor av böcker.

Skulle jag inte vara konsekvent och säga till hunden när han gör fel och när han bits så skulle jag få ett helvete sen när han blir stor. Det är jag som bestämmet, inte hunden. Skulle han bestämma så skulle det inte vara roligt att va i samma hus som honom.

Mischa
0

#5 Att inte lära hunden vad som är rätt eller fel ger självklart konsekvenser, detta har dock inget med "ledarskap" att göra.

Tyvärr finns mycket gamla böcker och ett gammalt synsätt som fortfarande lärs ut.

Lär en ny, färsk, bra bok istället

≧◔◡◔≦

Paimon
0

Jag är intreserad av att veta mer både hur det går för valpen och vad detta om att inte sätta sig över hunden är. Funderar på att i framtiden skaffa hund och all information jag stött på är att du ska se dig som flockens ledare. Kan du skriva en längre förklarng vad du menar?

ovtjarka
0

Du får inte glömma att hunden är valp fortfarande.

Sånt här brukar gå över av sig själv med tiden när han förstår att ni inte uppskattar det.

Gör inte en för stor grej av det.

Alla valpar busar och stjäl.

Nikkis
0

Ta över ledarskap eller ej….Sätt stopp för beteendet direkt!
Det är totalt förbjudet, slut diskuterat helt enkelt.

Marylojs
1

Du skulle behöva revidera din hundsyn litegrann. Det där handlar definitivt inte om rang eller att försöka ta över något ledarskap, det handlar om en ung busig valp som söker uppmärksamhet, och gör det på det sätt som visat sig funka. Han ska inte läggas på rygg eller något annat trams.

Du har två val här; antingen att helt enkelt förbjuda hunden att göra detta eller erbjuda hunden ett alternativt beteende och lära in det.

Egentligen handlar det om något så enkelt som att lära hunden ordet nej.

Maddepadde
0

Precis som Marylojs skriver så är det helt enkelt att lära hunden att beteendet inte ska utföras, oavsett hur det inte ska göras.

Det ska förbjudas precis som hunden förbjuds att sitta och tugga på en sladd. ;)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com