böter pga av överviktig hund!
http://www.expressen.se/husdjur/1.1887556/riskerar-boter-for-tjock-hund
Tycker ni det är bra eller dåligt att man kan få böter för att man har för tjocka hundar ?
Är det helt klart tydligt att hunden är överviktig så är det rätt i mina ögon. För mig är det en form av djurplågeri.
Det är lika illa att ha en tjock hund som en mager (och då snackar vi extremiteter).
≧◔◡◔≦

"18 § Hundar och katter ska dagligen ges foder. Fodret ska garantera tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel och ges i sådan mängd så att de inte blir för magra eller för feta.
Om flera djur utfodras tillsammans, ska de ges möjlighet att äta utan att otillbörligen störas av andra djur."
Kopierat från jordbruksverket
Följer man inte de lagar och regler som finns för djurskydd så tycker jag absolut att man ska få minst böter! Vi har alldeles för mesiga straff här i Sverige.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Håller med föregående talare.
Synd att man inte får se en bild på hunden. Vore ju spännande att se hur det ligger till egentligen. :)
Eftersom jag inte sett hunden så kan jag inte säga så mycket.
Men självklart ska en hund ha den omsorg den förtjänar.
Böter var rätt om det nu är så som artikeln förtäljer det.
Sen är det ju lite roligt att hunden på bilden har texten
-Såhär ska en normalviktig hund se ut.
Eh, det är en bild på ett huvud..?
Visa en helbild på hunden - den där bilden sa inte mycket.

Klart han ska ha böter. Han hade ju fått tillsägelser men inte gjort något åt övervikten.
F.ö. håller jag med AnneN, straffen för brott mot djurskyddslagen och djurplågeri är ett skämt! Ringa djurplågeri är strafffritt och har någon någonsin dömts till maxstraffet - 2 års fängelse? Inte så vitt jag vet.
För något år sedan såg jag en dokumentär på TV som handlade om feta hundar och katter, minns inte vilket land det var. Dessa djur som var med i denna dokumentär var så otroligt feta att de knappt kunde gå, det var hemskt att se. Jag tycker det är rätt att ge böter åt djurägaren om djuret är överviktigt, men det borde finnas en gräns för när djuret nått den vikt då ägaren ska få böter. Man ska inte ge böter om hunden väger ett par kilo extra (nu menar jag i storlek som BC) men däremot ska ägaren få en varning. Om hunden väger så mycket att den bedöms vara i riskzon för att drabbas av överviktsrelaterade sjukdomar ska ägaren bötfällas om den inte visar intresse för att göra något åt detta i form av att gå ett viktminskningsprogram hos veterinären. Är djuret så överviktigt att det har svårt att röra på sig har det gått så pass långt att jag tycker att ägaren borde hamna några månader i fängelse samt mista äganderätten till djuret. Detta är vad jag tycker om fallet.

#8 Var det den dokumentären där en rottisägare uttryckte "Beau får det Beau vill ha"? Den var ju helt sjuk! 
#9 Ja jag tror det är samma vi tänker på. Blev bara så förbannad på den hundägaren! 

#10 Ja det var vidrigt! Jag förstår helt ärligt inte hur folk tänker ibland.
Helt fel tycker jag.. Det står i artikeln att hunden väger 27,6 kg och längst ned säjer länstyrelsens representant att rasen enligt rasstandarden kan väga upp till 30 kg… Vilken lag har då hundägaren brutit mot när den håller sig inom rasstandarden???
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag tycker jag ser mer feta hundar än normala eller magra hundar. De är verkligen sorgligt :(
Så jag tycker de är bra om de tas åtgärder så folk tänker till
iom att rasen varierar så kraftigt (då BC är avlade för prestation och inte utseende) så antar jag att dom utgått från hur stor hunden faktiskt är och jämfört med vad den borde väga.
Rasstandarden har inget med djurskyddet/lagar att göra eller med hunden i fråga alls alls, vem vet om det ens är ren BC?
Vad som däremot står i djurskyddslagen:
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
Det är välkänt att en överviktig hund är mer mottaglig för följdsjukdomar.
att hunden även käkar lightfoder tyder ju på att nånstans har det gått in hos ägaren att hunden behöver bantas, men lightfoder bara i sig självt hjälper ju oftast inte, utan mer i kombination med utökad motion.
≧◔◡◔≦
Konstigt då att inte andra hundägare har fått böter, vet inte hur många feta hundar man ser ute….
Men visst fäljer man inte va de står, så ge böter, men inte bara till 1 utan till ALLA som har en fet hund!…
här har vi feta hundar överallt, men ingen böter till dem inte…
Lagen ska följas men då gäller de alla å inte 1 enstakad fall…

#15 Det gäller ju även att någon faktiskt anmäler dem också.
_**/Mvh Anne
16 jo sant, men konstigtdå att någon bara gör de mot den människa å inte mot andra??…
Men kalrt bor den i en liten håla elr långt ut på landet å de bara finns en hund så kasnke de e annat..

hur kan hunden vara jätte överviktig när den ska väga 15-30 & väger ca 27? då är det ju normalvikt. ;) ( säger inte att ni har fel men tycker bara det var konstigt eftersom den ska typ väga det)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#18 Om hunden är av den storlek att den bör väga ca 15 kg så är ju 27 på tok för mycket för just den hunden. BC är ju en ras som varierar ganska ordentligt i storlek.
_**/Mvh Anne

aha, för det stod ju normalvikten är mellan 15 & 30 ;)
Rest in peace Valkyrie!

#20 Ja för rasen i allmänhet och att vikten varierar så mycket beror ju på att de varierar rejält i storlek 
_**/Mvh Anne

aha =)
Rest in peace Valkyrie!
Jag tycker att man inte kan säga i detta fall om det var rätt eller fel efterssom man inte ens får se hunden.
Dessutom hade hunden gått ner lite i vikt, lite bättre än inget. Hade ägaren skitit i de, hade hunden lika bra kunnat gå upp i vikt. Vissa djur är jättesvåra att banta, precis som vissa människor tappar vikt långsammare under samma förutsättningar som de som förlorar vikt snabbare. Olika kroppar funkar olika.
Sen till frågan om det är rätt med böter? Haha ja böta då i princip halva j-kla Sveriges djurägare då man ser tjocka djur typ så mkt att man inte reagerar knappt, speciellt katter. Ne bättre att utbilda folk med att hänga ut hur övervikten drabbar djuret och att deras älsklings liv kan förkortas betydligt.
En stor procent av tjocka djur som tex innekatter, råttor ser man ju inte heller och dem som ser dem är förmodligen släkt/vänner och skulle inte anmäla.
Jag skulle inte anmäla min släkt/vänner om de hade ett djur som va för tjockt. Jag hade till varje pris försökt förklarat hur djurets kropp drabbas av övervikten.
Sen jag menar..barnen då? Då ska väl föräldrar anmälas för överviktiga barn..det är ju föräldrars ansvar att se till barnets hälsa. Ne föräldrarna utbildar vi och djurägare ger vi böter.

#15 Det är många som kör för fort också, men långt ifrån alla får böter för det. Mörkertal kommer alltid att finnas i brottsstatistiken.
Övergödning av hund är helt enkelt vanvård och vanvård av hund/övriga djur är klassat som djurplågeri och är därmed straffbart i Sverige. Inget konstigt med det!
Mörkertal? Det finns det inom alla brottsregister och det lär vi få dras med, såvida vi inte inför ett totalt övervakningssamhälle.
Nu väger den här hunden 26,7 kg (gått ner 1 kg sen augusti) och är 10 år gammal… Ägaren anser att den är normal, pigg och kry och har aldrig i sitt relativt långa liv varit sjuk…
Dessutom är det en handläggare på Länsstyrelsen som påstår att den är överviktig.. Hon kanske anser att man ska hårdbanta en så pass gammal hund och då riskera att hunden blir sjuk av dieten.. Eller så tycker hon kanske att hundar över lag ska vara benrangel? Hon säjer även att hunden inte är så jättestor, vilket som jag tolkar som normalstor…
Hade den varit så pass överviktig som hon vill få det att låta så hade nog en veterinär påpekat det…
I det här fallet (av det man kan utläsa i artikeln) anser jag att Länsstyrelsen har helt fel!
Lägg krutet på de fall som verkligen är vanvård istället! Det finns så många djur som de inte ens bryr sig om att kolla upp trots flera anmälningar…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag tycker böter är helt rimligt om det är en såpass övervikt att hunden lider av det, eller på något sätt hindras röra sig på ett normalt sätt i vardagen. Sedan tror jag det är omöjligt att genomföra, jag menar, var ska gränsen gå? Sätta ett maximum-tal på kilonia per ras eller? Det funkar ju inte alls, vissa är större i kroppen, än standarden, medan vissa är mindre osv. Hur gör man då med blandraser? Vem ska ges rätten att bestämma om hunden är För tjock, eller "bara" tjock? Nä, tanken är ju god, att få till en bättre djurhållning, men jag tror inte det funkar.
Håller med er #26 å #27.