Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundsport-och-aktiviteter
Läst 5061 ggr
Nikkis
0

Platsliggning med "aggressiv" hund

Okey, vi tar denna diskussion här.

Hur ställer ni er i frågan att en hund som Inte gillar andra hundar deltar på en platsliggning under tävling?

Hunden i fråga har annars god lydnad. Vilket innebär att den Inte springer fram och börjar bråka - utan försöker undvika konflikt så gott det går, men har LÅG retninströskel gällande hurpass nära andra hundar får komma.
Samt att den har en bergsäker (99% - 100% finns det ju aldrig!) platsliggning.

Men kommer det en annan hund fram så skulle det med största sannolikhet bli tjafs.
(Vi ponerar att det blir det, så att det blir lättare för er att svara på frågan.)

MIN åsikt är att en sådan här hund absolut ska kunna delta.

Momentet heter trots allt "Platsliggning" och INTE "Platsliggning med andra hundar över sig" !

Zebben
0

Det beror på hunden. Jag håller helt med Dig som Du skrev i den andra tråden. Det är många som tar alldeles för lätt på platsliggningen och inte tränar den ordentligt. Jag anser själv att har man inte en mycket bra och säker platsliggning så ska man träna mer alt avstå om man ska tävla. Den kan förstöra såå mycket för de andra.

Men samtidigt så måste man acceptera att hundar kommer resa sig på platsliggningen då speciellt i klass 1 där alla tävlar sin första eller sina första gånger. Oavsett om hunden varit otroligt duktig och säker på träning så är det ju en helt annan sak när ägaren kanske har dåliga tävlingsnerver och är nervös osv. Även hundar kan lära sig skillnad på träning och tävling och drar endast på tävling.

Har man en hund som man vet kommer smälla rejält om det kommer fram en annan hund, så anser jag att man faktiskt får avböja tävling alt platsliggningen pga detta. Samtidigt är det ju inget fel på själva beteendet, att ligga ner och en främmande hund kommer fram, är en utsatt position och att det smäller är ju inget konstigt. Men om hunden anser det vara så störande så ska den kanske inte delta i såna tävlingssituationer.

ThunderClap
0

Jag tolkade ursprungsfrågan som att det inte handlade så mkt om problematik vid tävlingsmomentet som att ha en hund som inte tål andra hundar nära? - Väljer att svara därefter då tävlingsmoment är tråkigt enligt mig.

Jag skulle se det som fel ifrån mig och hund att den inte kan ha andra hundar nära, att retningströskeln är så låg. Sedan är det ett fel jag kan acceptera personligen då det inte är ett fel som jag anser stör mig särskilt mkt.

Har man vältränad hund så ska den inte bara fungera under säkra omständigheter på träningsplan där andra ej är i närheten och stör, vill man kunna kalla sin hund vältränad och att den kan ett moment så ska den för mig kunna det under belastning även, om så den hårda belastningen består utav stökig miljö med andra hundar nära inpå eller vad det nu kan vara.

Annars blir det för mig att hunden bara klarar av momentet under vissa omständigheter, och då måste man för mig alltid göra tillägget att under dessa omständigheter så klarar/klarar inte hunden det.

Självfallet ska hunden kunna delta.

[Wolverina]
0

Måste bara lägga mig i lite Tungan ute

Nu tävlar jag inte med min tik men när vi tränar då har hon 100% fokus på mig och blir fly förbannad om någon annan hund kommer och stör henne. Så om vi skulle tävla och en annan hund skulle komma fram till henne under platsliggningen och hon reagerar pga att hon inte tål att bli störd då ska inte vi får tävla eller? Bara undrar Glad

Nikkis
0

Jag håller absolut med dig.

Men du skriver själv att det är en utsatt position för en liggande hund, att den då får en annan främmande flåsande hund över manken så kommer den garanterat att resa sig.
Vilket då inte är något konstigt i sig, utan helt naturligt.

Om det sedan smäller eller ej, går inte att svara på (Beror på Vad det är för hund som kommer och vilken Attityd den kommer med).

MEN det är trots allt en medveten risk man får ta, om man ställer upp på tävling --> platsliggning.
Man vet aldrig vad som kommer att hända med de övriga deltagarna.

Då får man försöka göra sitt Yttersta till att ens hund har så säker platsliggning som det bara går. (Träningstävling is da shit!)

Skulle det nu skita sig så skulle iaf inte Jag vänta tills domaren bryter, utan springa fram och försöka stoppa ett eventuellt bråk.

[Hilo]
0

#2 Det handlar om tävlingen - med den typen av problem Tungan ute

Så det är i alla högsta grad en tävligsfråga

ThunderClap
0

#5 Skulle man se det rent tävlingsmässigt då så anser jag att om den inte ligger och klarar stressen ifrån en annan hund så klarar den inte momentet = den kan inte plats liggning eftersom den bryter kommandot vid stress. Den är inte klar för att vara på tävling bland andra hundar vid det momentet för den klarar det inte och är en uppenbar fara för andra.

Blandar in utanför tävlingsbanan igen, klarar den inte av det på träning eller tävling, hur är lydnaden i verkligheten där det händer klart mer runt omkring?

Nikkis
0

Jag förstår ditt tänk.

Men hunden ifråga kan träna/röra sig obehindrat nära andra hundar. Sålänge De inte går fram och ska börja bekanta sig med honom.

Han har sin "radie" som han INTE vill ha andra hundar in till. Jag själv kan öka/minska denna radie, när Jag är med.

Han kan t ex köra en linförighet med en grupp bestående av andra hundar med sina förare, sitta bak-mot-bak med en hund han inte tål men fortfarande ha full fokus på Mig.
Dock tolererar han Inte att hundar kommer fram och ska bekanta sig med honom.
Vilket jag anser är helt OK, tycker hunden att det är en oerhört jobbig och pressad situation så ska den givietvis inte bli påtvingad till någon den Inte kan hantera.

Men att då få en främmande hund framrusandes under en platsliggning är precis som Zebben skriver en väldigt utsatt position, isynnerlighet för en hund som har den här typen av problematik.

Nikkis
0

Fast som jag skrev i huvudinlägget så heter det och är en "Platsliggning" och INTE "Platsliggning med andra hundar över sig"

Hunden ifråga (Min hund) klarar av att andra bråkar, leker, springer osv i närheten av honom under en plats. MEN sålänge Han Inte blir inblandad!

Ska han fortfarande inte få vara med?

Maddepadde
1

Självklart ska man kunna tävla en hund som inte tycker om andra hundar, speciellt om hunden i fråga faktiskt har en säker platsliggning. För varför ska inte du kunna tävla för att något annat pulver inte kan träna sin hund ordentligt? Nä, det går jag inte med på!
Nej, det är trots allt en PLATSLIGGNING - Inte en platsliggning med en stel hane som kommer och "tittar" eller någon som springer över en. Icke, träna hundarna!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Hilo]
0

#9 Det där sa du bra! Cool

ThunderClap
0

#8 Pratar vi om att den andra hunden över faktiskt biter honom medan han ligger ner eller att den bara står precis brevid honom? För så länge den bara står och hänger över honom så ser jag det som att han bör fortsätta ligga och lita på matte som säger ligg och inte attackera den andra hunden. Jag vill även ha sådan kontrol på hund jag hanterar att den vid attack utav annan hund ska på order fortsätta göra vad jag säger, säger jag igen ligg när den andra hunden biter så vill jag att lydnaden ska sitta så bra så att vovve litar på att jag kommer och reder ut det och ska fortsätta ligga.

Visst, det är svår situation för spända hundar med andra hundar som står nära när de ligger ner, men då ska man kanske inte utsätta sin hund för de momenten som man i förväg vet inte är bra för den, framförallt när det är tävling och man mkt väl som förare valt situationen.

Jag kan ta att om din hund blir attackerad att den tar upp fajten tillbaka, men jag skulle själv aldrig ställa upp med hund som inte klarar av att ta att andra hundar ställer sig mkt nära den utan att attackera. Så om det är din hund som går till anfall för att annan hund bara ställer sig nära hans space så nej, jag tycker inte att du borde delta i sådana moment med honom. Allas lydnad är inte på topp och andra hundar kan gå fram, det är något man är medveten om när man deltar att då ta med en hund som man vet anfaller låter för mig oansvarigt både emot sin egen hund och andras.

marinelady
0

Fast det spelar inte mycket roll vad vi skriver och tycker här för jag håller helt med att det heter platsliggning och egentligen inte innehåller momentet att acceptera att andra hundar hälsar eller går fram, OM situationen infaller och hunden svarar aggressivt så kommer domaren inte att godkänna hunden och du blir antagligen diskad. Det är att satsa när man har en sådan hund och lite elakt kommer hunden som inte har tränats i platsliggning nog eller hade en dålig dag få betala priset..

Maddepadde
0

Helt ärligt talat, vill du att din hund ska förbli passiv medan en annan hund sätter tänderna i honom/henne? Det är VÄLDIGT mycket begärt av en hund, speciellt med en hund som har låg retningströskel eller minsta lilla skärpa.

Ärligt talat ska inte hundar behöva uthärda att en annan hund står och trycker brevid den under en platsLIGGNING, jag hade DÖTT om min hund hade betett sig på det sättet på en tävling ärligt talat, fy fan så pinsam! Och som sagt, en stor risk för den tävlandes hund.

Men börja grina då!

Maddepadde
0

Att hunden som "svarar upp aggressivt" blir diskad är inte alls säkert, jag har sett 2 exempel under kort tid där det varit riktigt nära på att smälla ordentligt under platsliggningen, ingen blev diskad. Jag har även varit med om att en hund dragit av planen och muckat - ingen diskad.
Men det värsta var nog ändå hunden som HÖGG efter domaren på tandvisningen utan att bli diskad, det var fint.

Men börja grina då!

marinelady
0

#14 Men om det övergår från muckning till fullt gensvar med tänder i någons hals så tror jag att det leder till diskning, eller risken finns. Och frågan är om man känner för att ta risken. Sen vet jag att en del "kommer undan" med beteenden som inte borde få passera som ditt exempel på tandvisningen..

Maddepadde
0

Ja, om det är ett fullgott bett så hoppas jag VERKLIGEN att hunden i fråga diskas.
Sen är väl vi som tävlanden också lite snälla ibland, vi har trots allt också ett ansvar att anmäla när det är något vi tycker är dåligt! ;)

Men börja grina då!

ThunderClap
0

#13 Om situationen kräver så ja, jag vill kunna säga ligg och verkligen mena ligg, bit inte tillbaka. Biter min hund tillbaka eskalerar fajten bara, bättre för hunden att lära sig att jag går in emellan. Bättre att ha en hund att dra bort än två att sära på, jag lovar, det är klart svårare.

Mer OT, men när era hundar råkar i fajt, slutar de lyssna på kommandon då? För mig är det detsamma, att kunna bryta fajten med kommando som att stanna i kommando, det senare bör tom vara enklare för hunden, situationen har ännu inte helt farit iväg.

Jag hade också skämts något ofantligt om det var min hund som under tävling inte kunde momenten alls utan fritt vandrade iväg och hittade på annat

Maddepadde
1

Jag skulle aldrig i livet kräva av min hund att hon ska lägga sig ner på kommando om en annan hundjävel oprovocerat sätter sig i nacken på henne - ALDRIG. Tänk dig själv att du blir påhoppad på stan, ska du inte få en chans att försvara dig då utan bara lägga dig ner och ta emot sparkarna?

Min hund ska inte svara upp, men jag skulle aldrig i hela mitt liv kräva av henne att hon skulle lägga sig ner på MITT KOMMANDO under en attack, NEVER! Jag kan reda ut en situation utan att riskera stora skador p.g.a. att jag ber min hund att lägga sig ner. Och det är väl knappast så att din hund inte kan bita tillbaka bara för att den ligger ner, dock att den har svårare att få tag i den andra hunden medan den andra hunden har fritt sikte om man säger så.

Men börja grina då!

Mischa
0

Tycker inte heller det spelar någon roll, momentet involverar inte att hunden skall få sällskap.

Bråk kan lika gärna uppstå mellan hundar som inte nödvändigtvis annars skulle hamna i slagsmål om dom inte kan hålla sin plats.

Har förstått att många chansar på tävling trots att momentet inte är fullt inlärt, vilket inte bara är dumt för egen del utan även utsätter andra för det.

≧◔◡◔≦

Nikkis
0

Jag har hittills kunnat bryta min hund som hamnat i slagsmål.

Däremot så har jag Inte kunnat bryta honom en gång då han rök ihop med en Schäfertik (Den gången var det inte han som startade det, han älskade henne men hon gillade uppenbarligen Inte om honom!)
Där började hundarna slåss på blodigt allvar, slutade med att jag fick mig ett rejält bett när jag försökte sära på dom.

Dom slutade när jag och ägaren började gå iväg, då bröt dom själva och följde efter, som om ingenting hade hänt.

Och ärligt talat, hamnar han i ett slagsmål med en hund av samma kalliber som honom, så skulle jag Inte vilja att HAN blev söndertuggad genom att förbli passiv.
Han har all rätt att försvara sig.
Däremot hade jag såklart försökt sära på dom, och tagit till tillhyggen om det så krävts!

Så jag anser faktiskt inte att jag (eller ngn annan med liknande hund) ska avstå en platsliggning med honom under tävling.
Då jag VET att han ligger trots diverse störningar med säkert ett undantag och det är att ha en främmande hund flåsandes på sig.

För ingen hundjäkel ska ens göra närmanden till honom!
Så enkelt är det bara.
Sen hur han agerar på det är "OK" anser jag, jag kan inte ta bort det ifrån honom, han ÄR sådan och han har SIN gräns.

ThunderClap
0

#18 Blir jag påhoppad på stan så är det ingen som går emellan och försvarar mig, så jämförelsen fungerar inte för mig. Hade jag haft någon med mig som löst situationen åt mig och jag bara hade varit ivägen så är det bättre att vara passiv och inte vara ivägen.

När du säger att hon inte ska svara upp, exakt vad menar du med det? För för mig är det detsamma som att hon ska stanna där hon är och inte bita tillbaka, vilket blir att stå stilla, försöka springa därifrån eller lägga sig ner, finns inte så många andra alternativ när man inte biter tillbaka?
Visst kan jag ge annat kommando än ligg, säger inte att det är det bästa att välja, men att det är ett sett att säga till hunden vad den ska göra när jag inte vill att den ska försvara sig.
Självklart kan man bita medans man ligger, men för mig ingår inte det i kommandot ligg. Den andra hunden har inte fritt sikte, fritt sikte vore att be hunden rulla över.

ThunderClap
0

#20 Om hans gräns vore längre ifrån honom vore det fortfarande okej "för att han är sådan"?

Maddepadde
0

Jag förväntar mig att min hund inte svarar upp på gruff eller sätter sig i den andra hunden om en situation uppstår - detta innefattar dock inte självförsvar på det sättet. Att svara upp i mina ögon är att helt enkelt besvara "krigsförklaringen", vilket jag anser är rätt stor skillnad om man jämför med ett rent självförsvar.
Däremot att BE henne att bli passiv är något som i mina ögon är fel, men det är också min åsikt och min hund. Jag anser att min hund troligtvis kan bedöma situationen bättre än vad jag kan göra, och då är det ganska konstigt att be henne att bli passiv och lägga sig ner.

Har du bett din hund lägga sig ner och bli passiv under en pågående attack någon gång?

Men börja grina då!

Nikkis
0

Du får ursäkta, jag börjar bli lite trött nu = trög i kolan, haha!

Förstod faktiskt inte vad du menade, kan du förklara lite bättre? ^^

Marylojs
0

#24 Det är inte bara du, jag förstod inte heller. :-)

ThunderClap
0

#23 Aha, då kanske vi bara missförstår varandra? Rädd hund som vill försvar sig är för mig en annan sak än hund som vill ta fajten som jag säger 'nej, stanna' till.

Jag har hållit på för mkt med hundar som vill ta fajten, som verkigen, verkligen vill kampa, jag anser därför att hunden absolut inte vet vad som är bäst, utan att det bästa är för mig att helt styra situationen. Och då är det lättare för mig att kontrollera min hund på röst och kunna handgripligen ta bara en hund.

Ja, jag har med mer än en hund bett den vara passiv vid attack. Antinge för att inte eskalera det hela eller för att avbryta och lättare kunna sära på hundarna.
Inte helt bra jämförelse, men det är för mig lite snarlikt som med tränade skyddshundar, man måste när de är högt uppe i drift och jobbar och biter kunna abryta när som helst. Det är en säkerhetssak när man har hundar som är bygda för att försvara att kunna kontrollera att de kan sluta anser jag.

ThunderClap
0

#24 Du skrev "Sen hur han agerar på det är "OK" anser jag, jag kan inte ta bort det ifrån honom, han ÄR sådan och han har SIN gräns."

Om hans gräns vore längre ifrån honom än vad den är, att HAN inte tyckte det vore okej att andra hundar är inom 20m istället för 20cm ifrån honom, vore det fortfarande okej med motiveringen "han  är sådan"?

Anledningen till att du accepterar beteéndet skrämmer mig. Det låter som djungels lag i mina öron, att du låter honom beteé sig på ett dåligt sett med motiveringen att han är sådan. Den motiveringen fungerar inte för mig, så jag testar dina gränser ;)

Nikkis
0

Okey, nu förstår jag hur du menar.

Skulle hans gräns vara t ex 20 m ist för 20 cm så skulle jag givetvis inte acceptera det, för då går det inte att Ha en sådan hund.
Jag skulle nog med största sannolikhet ta bort honom också.

Men nu är det så att Han har den gränsen han Har, och det funkar.
Varken jag eller han behöver ha andra hundar vid oss när vi tränar(eller tävlar).
Jag själv kommer att bli störd av att ha en hund omkring oss som försöker bekanta sig med min hund under arbete.
Och då accepterar jag inte heller att han då börjar mucka Om en hund nu kommer fram när Jag är med. Då lyfter jag helt sonika upp min hunds framdel och motar bort den andra.

Men om detta sker under en platsliggning, där jag endera är 20 m ifrån honom alt. dold - då löser han problemet själv Om det kommer fram en hund han INTE vill ha att göra med. Vilket jag anser som helt OK.
Varför ska han tvingas till ett umgänge han inte klarar av?

Varför ska han acceptera att en hund springer fram till honom då han är under arbete och är i en väldigt utsatt position som en platsliggning?

Min hund har VÄLDIGT svårt att läsa andra hundar, han blir grymt osäker och känner sig trängd.
Detta blandat med en del skärpa och dominans så agerar han då utåt.
Han vill att det äckliga ska bort, bort och det NU alt förgöras om inte JAG är där och "räddar" honom.
Han togs alldeles för tidigt ifrån sin mor och syskon (5 veckor gammal) och har då inte lärt sig HUR man beter sig.

Jag gör då allt Jag kan för att få honom att fungera ihop med Mig, och sålänge Han sköter sig och Inte springer omkring på eget begåv och jiddrar, så anser jag absolut att han ska få delta under en platsliggning.
Det är bara att inse att en platsLIGGNING är just precis som det heter.

Yessica
0

Jag förstår inte varför det ska bli sådan diskussion om det här… Nikkis hund klarar platsliggning så som den ska utföras och även om hundar runt omkring reser sig och leker med varandra. Det tycker jag är BRA! För det är det faktiskt flera snälla hundar som inte klarar, dom vill upp och leka liksom.

Tänk er själva vara i Neros situation. Ni ligger där och faktiskt arbetar, gör det matte sagt att ni ska göra. Helt plötsligt dyker en annan hund upp och stör er, i princip hänger över er. Skulle inte ni bli en aningens irriterade över det? Kom inte och säg att ni skulle strunta fullständigt i det, för det skulle ni inte. Det skulle inte jag göra i alla fall.

Jag tycker att hundar som klarar av platsliggning så som momentet ska utföras plus en del störning så som att andra hundar går upp till sin förare, eller leker runtomkring med inte ägnar hunden i fråga uppmärksamhet, ska få tävla. Det hade varit helt annorlunda om hunden i fråga inte klarade att ligga kvar när någon annan hund gick upp. Utan att den då gick till attack, det är INTE acceptabelt. Den klarar heller inte den störningen faktiskt…

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

ThunderClap
0

#28 Du tycker alltså inte att det går att jobba med hans gränser? Att om hans gräns hade varit längre bort så skulle det varit helt oacceptabelt och inte varit träningsbart och därför borde han då avlivas? Kan bara konstatera att jag tror jag har annan syn på det hela än dig (går ju aldrig att säga säkert innan man sett individen) men jag tror på att i stort allt är träningsbart, bara man hittar rätt sett.

Hur nära inpå är hans gräns egentligen föresten, är det direkt ovanpå honom eller en bit ifrån honom? Tänker eftersom du varnar så i träff-tråden…
Är det bara hundar som kommer nära inpå som han tar dåligt, går människor som hänger över honom bra?

Jag har svårt att hålla hund som är i högvarv och försöker greppa den andra hunden samtidigt som jag motar bort hund som försöker attackera får jag erkänna. Jag är inte så stor och stark, så jag behöver den mentala diciplinen på ena hunden helst för att kunna kontrollera situationen, jag klarar oftast inte av att göra det handgripligen bara, absolut inte om de redan har tagit tag i varandra och inte vill släppa.

#29 Självklart så uppmärksamar hunden att det är en annan hund som står och hänger över den och få hundar kommer vara ok med det, det är absolut inget underligt med det, snarare tvärtom om man har brukshund upplever jag det som. Men det är det som är att ha lydnad, att inte bara under rätt omständigheter ha kontroll, utan att hunden kan hålla sig ifrån att göra det den gärna vill även vid svårare situationer.

Nikkis
0

Ja det hade varit oacceptabelt för mig om han hade en längre gräns, då hade jag ju absolut inte kunnat vistas bland andra hundar med honom.

Hans gräns är rent allmänt en hund som kommer Nära honom, bakifrån, från sidan, framifrån, under, överifrån - alla håll.
Han vill helt enkelt Inte veta av dom. Och ska inte heller bli tvingad till det.
Det funkar för OSS, sedan får var och en hålla koll på sina hundar.

Människor har han absolut inga problem med. Ingen dominans eller osäkerhet mot dem, alla kan hantera honom. Han är oerhört tillgänglig.

Träningsbart eller ej, jag tänker inte experimentera med andras hundas väl och ve för att försöka träna bort.
Faktum kvarstår att han INTE(knappt) kan tala hund, och detta kan jag omöjligt lära honom.

Eftersom han knappt ger några varningar(eller för den delen helt fucked up varningar som misstolkas/inte uppfattas) så har andra hundar väldigt svårt att läsa honom och likaså man själv.

JAG har nu lärt mig att se när han känner att det blir för mkt, att det snart kommer att smälla. Och det är hans "sneda blick" till den andra hunden.
Han är jätte "ful" på den fronten, som har så rubbat språk, men Han vet inte bättre, tyvärr.
Jag litar därmed INTE på honom med andra hundar - med fåtal undantag givetvis. (Dvs hundar som han accepterar och älskar och funkar väldigt bra med)

Såklart kan jag ju alltid sätta på en munkorg på honom, men det är knappast en hållbar lösning.

Men då han annars funkar bra och gör det Han ska, så anser jag att han absolut ska kunna delta på en Platsliggning på tävling.

ThunderClap
0

#31 Aha, han är så pass illa med kroppsspråk. Förstår bättre då, för det är Svårt. Synd med dåliga uppfödare som med så pass små saker förstör för hunden resten utav livet.

Hur kommer det sig att du köpt hund med de besvären när du verkar ha stor tränings och tävlingsintresse?

Nikkis
0

Oj, glömde svara gällande att hålla "isär".
Jag brukar oftast ligga steget före min hund, och ser jag då att en hund kommer fram mot oss så platsar jag min hund och försöker då stoppa den andra genom att fånga in.
Alt lyfter upp min egna och håller hans huvud borta ifrån den andra. Beroende på Hur situationen ser ut.

Jag har själv lyckats dra isär min 40 kg hund med ena handen och en annan +30 kg hund med andra OCH hålla dom isär halvt upplyfta från marken tills ägaren kommer.
Och då är jag allt annat än en muskelknutte, haha!

Min hund klarar av att ta och fullfölja mina kommandon sålänge ingen hund gör närmanden.

Som sagt, han försöker ibland undvika konflikt(beror på hur den andra hunden är osv) i form av att försöka gå iväg - för han VET att JAG inte tycker om hans beteende.
Men följer den andra hunden efter så kan det garanterat sluta med ett och annat bett.

Nikkis
0

Ja han är ganska så "fucked for live" (ursäkta språket) pga det.
Tyvärr, jätte tråkgit verkligen.

Jag visste inte om att han togs för tidigt ifrån sin mor och syskon, jag köpte honom i andra hand, han hade knappt fyllt 7 veckor då.

Jag har fått reda på en heeel deeel saker om hans uppfödare, dels av henne själv och andra (pålitliga källor!).

Jag plusade också själv ihop 1+1 när jag satte mig ner och tog mig en ordentlig titt på hans papper och började då räkna på hans ålder/bakgrund.
Baserat på när han är född, hur gammal han var när han kom till mig och hur länge kvinnan som sålde honom till mig hade haft honom…
Men vid det laget hade jag som sagt redan köpt honom och ja, det klassiska - hade redan fäst mig vid honom.

Såklart har jag(och MÅÅÅNGA andra) anmält hans uppfödare, hon är nu utesluten ur SKK.

Jag får helt enkelt "skylla mig själv" som var såpass naiv och godtrogen när jag köpte honom.
Ett "misstag" jag kommer få dras med i resten av hans liv, men garanterat Inget jag kommer att göra om.

Däremot så kan jag inte säga att han annars är en dålig hund. Han är en bra kamrat till mig och uppfyller de flesta av mina önskemål gällande en hunds egenskaper. Duger för träning och tävling gör han absolut.

Dock är det givetvis ett stort minus att han har den problematiken han har med de flesta andra hundar.
Men det är som det är, som det så fint heter. ^^

Mischa
0

kan säga att jag delar ditt "problem", har en hund som inte uppskattar fyrbent sällskap och jag anser inte att hunden skall behöva få det heller.

Men å andra sidan ser jag det inte som ett problem om hunden funkar i vardagen, för min del går det att träna kring andra hundar och hon håller full fokus sålänge vi inte får "besök".

Alla kan inte gilla alla.

≧◔◡◔≦

Eriiccaa
0

Jag tycker att momentet ska sitta hårt att hunden inte har en tanke att kliva upp och mäta/leka med andra hundar. Men man vet iof aldrig vad som kommer hända på en tävling.
Har själv en tik som blev påflugen av en schäfer på en tävling och har jobbat stenhårt för att hon ska känna sej trygg igen.

Så momentet ska sitta så att hunden inte går upp och försöker starta bråk ivikefall.

Nikkis
0

Fast det är inte riktigt det tråden handlar om, läs om läs rätt.Flört

tsset
0

Jag vänder gärna på den här frågan - ska en hund som svarar på eventuella besök under platsliggningen genom att leka eller springa iväg också uteslutas?

Är inte det lika illa? Oavsett vad som händer, så beror ju egentligen problemet inte på den hund som svarar utan den som faktiskt rest sig och inte klarat uppgiften. Ja, jag tänker skylla allt på den hund som reser sig först. Vad nästa hund sedan gör är något jag ser som helt naturligt - en främling närmar sig och de talas vid helt enkelt, positivt eller negativt. Att starta lek är minst lika hemskt när det är platsliggning, även om det självklart är (bör vara;)) mindre skadligt psykiskt och fysiskt.

Om folk inte gör mer än vad hunden klarar av BLAND andra hundar så blir det inga problem MED andra hundar.

JAG tränar hemskt gärna platsen med Nikkis och Nero, inga problem alls! Det är ju så att för oss(mig och hunden) är det skitsamma hur de andra hundarna(t.ex. Nero) gör om någon hund(t.ex. min C) kommer fram till dem - det ska inte hända, min hund SKA inte resa sig och alltså kommer jag också att träna på ett sådant sätt som min hund klarar av och på det avstånd vi klarar av det. Liksom att jag ser det som SJÄLVKLART att andra också gör det!

För jag vet ju också att även om jag kräver att min hund klarar av platsen med hundar lekandes framför honom innan jag tävlar, så kan han hamna i en sådan situation som kräver att han svarar emot på ett eller annat sätt (eller gör det ändå, de har ju trots allt en fri vilja) Och jag menar, hur ofta TRÄNAR man att hunden ska kunna skita i en hund som muckar gräl? Det går liksom inte att träna hunden i att inte göra något för NÅGOT ALLS. Det finns gränser.

Och självklart tar JAG på mig om min hund reser sig mot någon annan, och även om den andra hunden är den som skadar min hund så är JAG skyldig.Det tycker jag att alla borde göra, oavsett om hunden är ute efter gräl eller om den, som min hund, bara vill leka.

KadjaNina
0

Har en fråga, har anmält mig till en lydnadskurs med min hund och hon gör utfall. Tycker ni att jag borde gå kursen med en sån hund? En som är aktiv inom hundungdom sa att ingen av hundarna är på planen samtidigt utan instruktören ägnar sig åt en hund åt gången. Kursen är i maj. Ska träna stenhårt innan kursen är. Känns förövrigt superkul att jag anmält mig till den kursen och jag är riktigt taggad.

Nikkis
0

Men det är så att instruktören ägnar sig åt en hund i taget så ser jag inget problem med att delta.

Däremot beror det ju på hur din hund är, blir hon blockerad av andra hundar?
För blir hon det så kanske ni inte får så mkt gjort.

Jag hade iaf ringt och hört med kursledaren.

KadjaNina
0

#40 Troja blir rätt så blockerad. Men får ringa henne och höra vad hon säger.