Frusen?
Råkade bli ett dubbel -inlägg
våran hund trvis jätte bra när det är kallt, han har ju ganska tjock underull, men har för mig att hundar med tjock päls, kan isolera sig från värme, pälsen funkar som nått slags skydd mot solen/värmen, har hört detta någonstans men vet inte vart.. nån som vet?
i somras när det var som varmast och jag tycket synd om hunden så blötte jag en handduk i kallt vatten, och "baddade honom" vet inte om det blev svalare för honom men han gillade inte att bada så jag ville iaf göra nått som kanske e svalkande…
Eros ÄLSKAR snön och kylan! Han är helt överlycklig över att det äntligen blivit riktig vinter! Kan inte riktigt hålla med honom, men är glad för hans skull :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Semlan älskar också snö och kyla.
Här är hon en utav de första dagarna på jobbet med matte.

#1, det brukar inte vara något större problem med värmen, även för spetsarna. Visst, är det över 20 grader börjar de kanske hålla sig lite lugnare. Gå på promenad på mornarna och kvällarna när det är lite kallare. Låt hunden ta ett dopp i en sjö… eller ge den en svalkande dusch om den gillar det. Men se upp bara så inte hunden får värmeeksem, värmeutslag, det är ingen trevlig syn. Det kan hunden få både på sommar och andra årstider, beror på att huden är fuktig under pälsen, under en längre tid.
En Alaskan hysky vi har fick värmeeksem förra våren, strax innan påsk, över HELA ryggen, märkte först att han var trött, sen att det kliades. När vi väl såg hårbottnen så hade han en 4-5 dm lång bula/svullnad över hela ryggen med MASSOR av var. Hela ryggen var täckt i var. Akutbesök hos veterinären som plågsamt rakade hela ryggen som var som ett stort sår. Det hela blommade upp på en halv dag och såg rikitgt ruskigt ut. Så resten av påsken hade han mohikanfrilla, fast tvärt om, med helrakad rygg. Han fick medicin och vart piggare på några dar alteftersom såret läkte. Dessutom luktade han rätt illa under denna variga tid… urk, trots ordenlig och plågsam rengöring.
2 veckor efter detta var en fjällsemester inplanerad då han skulle få dra spann, vilket han älskar. Han fick ha en stor väst på sig under selen och det funkade jättebra, även om han ogillade västen.
Åter till frågan, om ni har hundgård lovar jag att hunden säkert kan tänka sig att vara där en hel del i någon jordig grop, under de varma sommardagarna. Våra draghundar kan ibland gå ut i hundgården och lya, och vägra komma in på flera dagar, hur mycket man än försöker locka. Både på vintern och sommaren… hehehe…
Ecko tycker de är skit kul med snö.. jag sitter och skvätter snö med händerna och han springer runt runt runt.. hihi.. han fryser inte ett dug längre..
Hoppas att man fotograf kommer idag, isf blir det massa nya fina bilder på ecko ute i snön.. (hoppas hoppas):P
#5 Men det kan ju bero på att han är en isbjörn;)

Vad fin din vovve är! Inte alls lik en puli!!
När det gäller snö, så titta på denna bild som man kan översätta: Kan vi inte gå hem snart?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Mexx älskar snö! Det kan man leka i hur länge som helst. ;) Och kallt tycker han absolut inte det är, ligga i det går aldeles utmärkt, precis som att gräva och rulla sig.. Fast springa och hoppa är ju favoritsysslan. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Enya var jättefrusen förra vintern (hennes första i sverige, kom hit i april 2005). Redan vid +10 grader började hon tveka till att gå ut & var inte alls samma glad hund. Det blev varma täcken hela vintern för att hon skulle vilja med ut. Iår verkar hon dock inte bry sig nåt nämnvärt. Sätter ändå på henne täcket när det blir några minusgrader

#11. Han verkar vara för go din hund. Här ser han verkligen lidande ut, "släpa ut mig på sånt här elände". För o inte tala om kortet där han sitter o sover. Eller när han har trasslat in sig i fotöljen o sover!!
Ja, han får mig alltid att le

.
hugo mfryser om man går längre stunder. han lyfter på tassen å piper:/
#9 Ja iof ;)
Det är så kul när man riktigt ser hur roligt han tycker det är. Är han inte ute så ska han ut! Står och spejar i fönstret.
Har tyvärr inte hunnit tagit några vinterbilder ännu, men lär väl skynda mig innan snön försvinner! Här är en bild på Eros i sin fleceefodrade regnjacka! :) Den får han ha när det snöar eller regnar och när det är riktigt geggigt ute. Eller ja, de gånger matte kommer ihåg det..

#13 Du smurfan, var rädd om din hund! Fleecen blir blöt och då blir den isig i stället för att värma. Ta i stället en sån här

Gammelkäringen på 12 år är inte av den pälsade typen av alaskan husky, hon kan frysa. Vill gärna ha täcke på när det är 10-15 minus på, under promrenader. Vidar, även han icke pälsad alaskan husky-bastard har bara täcke när han står eller ligger stilla vid många minus, eller om det blir vila mitt i en slädtur. LÖvriga huskys har päls och en av dem har täcke under paus i drag, inte annars.
Min golden fryser nog inte, men har en kropp som slutar fungera vid kyla. Hon har pålagringar på armbågar och brock på sista ryggkotan. Täcke på så fort det är kallt och ruggigt (regntäcke om det är under 10 plus, värmetäcke om det kryper ner mot 0).
Köldkramp i tassarna fick Raksha nu i veckan när vi var i stugan. Hon och Vuidar följer alltid med när jag går första svängen till dass. De letar godis i snön, till jag är klar. På väegn in krampade Raksha i först 1, sen 2 sen 3 tassar och ville inte längre gå! Vi hade 15 minus dagtid, kallare på nätter och rätt ruskigt på morgnarna med…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#19 är medveten om att fleece inte är det bästa, men täcke funkar inte alls lika bra som hans overall. Har han bara täcke på sig så fryser han mycket tidigare & mer, så uppenbarligen funkar fleeceoverallen ändå bättre.

#23 Hurta har overaller i fleece, och så en vattentåligt man kan ha utanpå. Funkar toppen, och finns i välsorterade butiker, eller så kan de ta hem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ridgebacken jag skickade in bild på, har detta täcke med päls invändigt, han älskar det, skulle ni bara se hur glad han är när jag ska kränga hålet över hans huvud! Skulle filma! Och pälsen är ju varmare än filt, för frusna hundar.
kerstinjoh: Din hund är så fin, rolig blandning! :)
och
mariatingsund: RR är såååå vackra! Kul med bilder, har aldrig sett ngn IRL ;)
#25 din hund ser verkligen ut att trivas i täcket han har =) han är verkligen super fin…

#24 Känner till Hurtas overaller, men min lilla kille följer inga svenska mått, utan får sin lilla snopp inne i overallen & kissar ner sig. :/ Så av den anledningen så har det fått bli en fleece, som är uppsydd specefikt till honom. Men vi ska beställa en i bävernylon så fort pengarna kommer :)
Knäppgök!