Hon vill bara hem
En vän till mig har en hund som jag brukar gå ut med. Hon gillar alltid när jag kommer och vi umgås mycket med dom så hon känner mig väl. Men nu dom senaste veckorna har hon bara velat vara hemma. Så fort jag är ute och går med henne och min hund, har dom lösa, så springer hon hem till sig. När man går med henne i koppel så vägrar hon oftast att följa med. Ibland när man fått med henne ut en bit från där dom bor kan hon lägga sig ner på magen med svansen mellan benen, medans min hund försöker locka med henne att gå vidare? vad beror allt det här på? tack för hjälpen alla som kommenterar!
Har ni kollat så hon ej kan vara sjuk?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
nej jag tror inte hon är det? inte någon hosta eller sådant menar jag..
Nåja, hosta är väl ett av de mindre problemen om en hund är sjuk, jag skulle be kompisen be en veterinär gå genom hunden.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Få se nu… det är alltså du som tar henne på promenad, ensam utan resten av familjen, och det är då hon gör såhär? Inte annars?
Isf, så förstår jag att hon vägrar gå med dig, det hade jag också gjort. Lämna allt det trygga, sin familj, och tvingas gåå iväg med en helt främmande familj. Hon har sin trygghet i hemmet och famljen helt enkelt, och hon tycker inte att det är värt att gå med dig för hon vill hem.
Det spelar ingen större roll om hon är glad att se dig när du kommer dit, att följa med någon och faktiskt lita på någon är en helt annan sak. Jag hade skippat alla promenader med denna hund om det absolut inte är nödvändigt, dumt att bråka och trixa med en hund som inte är ens egen och inte måste ut med någon annan. Och vill du ändå promt ska ta promenaderna, ta med en familjemedlem så hon får känna sig lite trygg.
OM jag nu fattade det hela rätt, att det bara är med dig hon gör såhär.

Klart att du ska kunna gå ut med din kompis hund!! Om detta är ett nytt beteende (du har kunnat gå ut med hunden tidigare utan problem) så skulle jag nog föreslå ett veterinärbesök.
Hur länge är "senaste veckorna"? Kan det vara så enkelt att hon helt enkelt tycker att det är för kallt??
några veckor = ca 2 veckor.
Vi känner varandra väl, min hund är dotter till deras hund (''hon som vill hem''). Det har inte varit något problem innan att promenera med henne, hon är trygg med mig.
För ungefär 2 veckor sen klippte dom deras hund, hon var från början ganska långhårig och nu blev hon klippt jätte kort, ganska ojämt.. hon kanske skäms för hur hon ser ut? kan en hund göra det?
Tippar också på att hon fryser, om de nu har klippt henne. Släng på ett täcke om du inte redan har det och se vad som händer.

Och om du redan har täcke på men inte haft det innan hon var klippt kan det kanske vara täcket som är "felet". Sting (min ena hund) är extremt fjantig när hon varit utan täcke under sommaren och ska ha på det igen på vintern. Hon vägrar typ gå och vill bara hem och lägger sig. Men när hon väl kommit igång och börjat gå vänjer hon sig liksom. Jag tror varje gång det är något fel på henne. Men en gång testade jag att ta av täcket, och då var det inte det minsta fel på henne. Haha!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag lutar åt samma som #4.
Min hund gör samma sak om någon annan än jag går ut med henne och jag är hemma.
Men det känns som att det inte borde vara att hon fryser..? varför går hon med hennes matte utan problem och sen med mig är det annorlunda?
#10 Läs #4 så fattar du! :)
#10 Förmodligen har något i någon relation förändrats om det har gått förr. Antingen har relationen till dig och din hund blivit annorlunda, kan ha varit bara en liten grej som gjort det otrevligt. Eller så har relationen till hemmet och familjen blivit annorlunda, att hon behöver dem mer och inte vill lämna dem. Eller så har något skrämt henne, och hon känner sig inte trygg med dig men med familjen… Finns hundratals möjliga anledningar, men i vilket fall så är det mer värt för henne att kämpa för att ta sig hem än att gå med dig och din hund. Därför skulle jag låta bli, hennes familj lär ju kunna ta promenaderna på egen hand eller följa med, som jag nämnde ovan. Och annars, envist jobba med att bygga upp er relation, så det blir mer värt för henne att följa med dig än att ta sig hem. Dock inget jag skulle lägga vikt på, har svårt att se varför det skulle vara viktigare att hunden går med någon annan än att den är bunden vid familjen om det inte är ett absolut måste.

#12 Den dagen det kommer "ett absolut måste" så är det ju bra om hunden kan känna sig trygg med någon annan än familjen innan en sådan situation uppstår, eller vad tycker du?
#13 För mig är det viktigast att hunden känner sig trygg med familjen, inte att den kan gå med vem som helst. Skulle det däremot vara så att man är bunden kring att hunden kan gå med hundvakter och dagisfröknar för att vardagen ska fungera så blir det ju ett absolut måste. Ser du vad jag menar med ett absolut måste? Inte en situation utan för att vardagen ska fungera alltså.
Det du pratar om handlar väl mer om att hitta en extra trygghet, om något inträffar. Självklart ska det ske innan något sådant inträffar, men det var ju inte det jag talade om här. Jag menar på att det inte absolut är något fel på hunden bara för att den inte vill gå med just TS, den kanske bara inte känner att det är värt och varför då tjaffsa om det inte är ett absolut måste för att vardagen ska fungera? Alla kommer inte överens helt enkelt. Men vill man ändå, så jobbar man på det.

#14 Håller verkligen med dig i det du skriver!
Jag håller också med! Men problemet är att det verkligen är ett måste att jag ska gå ut med henne. Har ni något tips om hur jag kan få bort det där beteendet från henne?
Mellan oss har det inte hänt något som jag märkt, i hennes familj vet jag inte.. kan det vara något sånt som kan påverka?
Få bort och få bort, det handlar om att det ska vara mer värt att gå med dig än att göra allt för att ta sig hem… du måste alltså vara mer värd än hemmet. Testat att gå utan attt du har din hund med? Kan göra skillnad. Testat att låta någon annan, alltså inte du och inte familjen, gå med henne? Vad händer då?
hur du blir mer värd än hemmet kan nog bara du lista ut tillsammans med hunden, somliga gillar godis av något slag, andra lek, någon att hämta pinnar och andra att jaga efter bollar. Kanske vill du stärka relationen rent allmänt, aktivera henne med något lämpligt så hon ser det som positivt att hänga med dig. Kanske hjälper, kanske inte. Vi kan ju tyvärr inte se vad problemet är såhär, bara gissa.

#16 Säger som #17, det handlar inte om att "få bort" utan att det ska va mer värt, för hunden, att följa dig istället för att springa hem.
Lek, godis kan fungera, men personligen skulle jag sattsa på att stärka relationen mellan människa och hund.
Har du pratat med ägaren/ägarna om detta?
De som känner hunden väl, kanske har några tips att ge?!
jaa, jag ska prova det. Eftersom hon varken gillar lek eller godis ska jag bara vara allmänt rolig! tack för tipsen alla!!

Att hunden inte gillar godis är en sak, men att hon/han integillar lek köper jag inte. Alla hundar gillar lek/aktivering av något slag. Det gäller bara att motivera dem på rätt sätt.
Samma, tror jag, gäller godis. Hitta något hon/han gillar.
Kanske därför hunden springer hem. Du kanske inte motiverar hunden på rätt sätt och därför blir du "tråkig" i hundens ögon. På så vis tjänar hunden mer på att springa hem än att snanna kvar hos dig.
ang hostan så kan det vara så att hennes lyftrör är känsliga och då är sele bättre. Att hon vill gå hem kan vara så enkelt att hon trivs bättre med nån annan som då är hemma. Det som ska göra är träna på gå ut med hunden oftare, så hon lär sig att även du duger att gå på promenad :) Våran hund funkar med mig o min man men inte 14åriga sonen han går bara ut för rasta henne de gg vi är iväg men snabbt kan jag lova att hon kissar o vill in. Har väl lite med tryggheten o göra.
Ibland händer det att familjens hund inte vill följa med ut för att hon hellre är i närheten av min mamma. Det löses lättast genom att bara gå. Hon inser snart att det inte är lönt att fjanta, för det är precis vad hon gör. Löjligt att inte kunna gå ut med personer hon känner. Man får faktiskt ha lite krav och behöver inte använda sig av fjäsk konstant, anser jag. Hunden måste kunna göra saker utan att man alltid ska behöva ge godis… Dock kanske det är skillnad i ditt fall, ni kanske inte känner varandra lika väl (fast det låter det ju som när du beskriver)… :)
#22 Ursäkta?! Vadå löjligt attt inte kunna gå ut med vem som helst? "Vem som helst" säger jag främst för att hunden själv väljer vem den gillar och inte gillar, och alltså litar på och inte litar på, att man umågs ofta gör inte att man vare sig litar på eller känner den andre. Inte tusan går jag iväg med någon jag inte litar på - varför skulle hunden göra det? Jag ser detta som en klok hund - hon vet precis vad som är roligast och mest lönsamt för henne.
Angående kraven och fjäsk - en hund gör vad den tjänar på, liksom vi människor. Det handlar inte om krav och måsten och att man fjäskar hunden till något - allt handlar om vad som är mest värt för hunden och uppenbarligen så känner hunden att i det här fallet så är det mer värt att göra allt för att ta sig hemåt än att gå med TS.
Det är så otroligt lätt att få hunden att VILJA göra som man vill - bara göra det mest värt av alla alternativ. Dessutom måste inte hunden kunna göra NÅGONTING utan att belönas för det - vem tusan gör något den inte tjänar något på? Ingen alls. Att tro något annat, DET om något är BARA löjligt.
#23 Du får väl citera någonting jag verkligen skrivit om du ska citera?
Jag påstår inte att en hund ska gå med vem som helst men trådskaparen antyder ju att de faktiskt har en bra relation (som jag läser det). Jar relaterar då till min familjs hund, som känner mig mycket väl, och ibland får för sig att hon VILL stanna hemma. Finns ingen anledning att jag ska hålla på och dalta när jag vet att det går över när vi kommit en bit hemifrån. Ingenting kommer någonsin vara mer lockande än mamma för henne, det kan jag nästan slå vad om.
Ingen anledning att bli upprörd vi har väl olika syn på det helt enkelt.. Ser ut som du skriker på mig som du skriver. ^^
Det låter ganska opraktiskt om man som familj skaffar en hund som sedan ska välja vem som får följa med på promenad..?