Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 10226 ggr
minimor
9

skenvalpning

hej. jag har en beardis tik som blir 10 år i vår. har i alla år skenvalpat efter varje löp. inga jätteproblem, men hon blir lite " låg" tycker jag. ska bädda och ligga i våra sängar. har däremot ingen sak som hon har som "valp". nu när hon är såpass till åren tar det emot att operera bort livmodern på henne. fick ett allternativt råd av veterinären och det var att sätta in ett chip på henne, s.k. kemisk kastrering. det skulle ta  bort både löp och skenvalpning sa han. nu undrar jag om nån har erfarenhet av detta? blir det inte mycket hormoner i kroppen? hur verkar det i längden? skulle vilja veta lite mer om detta.

AnneN
0

Jag brukar aldrig rekomendera att man sätter in sånt på en tik eftersom dessa kemiska kastreringar ökar risken för både juvertumörer och livmoderinflammation.

Är tiken pigg, frisk och i god kondition så skulle hellre rekomendera att operera eller låta det vara.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Hilo]
0

Kastrera eller låt det vara.

Håller med AnneN

Zebben
0

Om det inte stört Er tidigare så varför gör något åt det nu när Er tik  är hela 10 år (mkt för stor hund). Låt henne vara skendräktig, om det inte är värre än att hon bäddar.

Jag skulle inte utsätta en sån gammal hund för vare sig kastrering eller chip.

Prova och se om minskad mängd mat och ökad motion ger resultat. Har man tur släpper/minskar de skendräktigheten redan efter 1-2 dagar.

exitingsvillemo
0

Håller med #3 skulle inte heller utsätta tiken för operation vid den höga åldern.

Som sagt, minskad mängd mat och mer motion. Så länge hon gör värre saker än att bädda.

Vår förra tik blev också skendräktig hon snattade ett gosedjur som hon tog som sin valp och försökte dia den, det hela gick så långt att hon blev aggressiv när ngn kom i närheten av "valpen", då har man ett problem.

Men stannar det vid bäddning, så låt henne bädda =)

minimor
0

tack för alla svar. tänkte väl att detta chip lät bättre än det var. vet ju att p-spruta ( hormonspruta ) inte är bra i längden, men har inte hört förut att man kan sätta in chip på tikar också. skulle ju aldrig utsätta henne för något som inte är bra! denna bäddning i våra sängar vid skendräktigheten plus att hon ser mig lite som sin valp ( bäddar, tvättar och donar med mina fötter! ) pågår ganska exakt i åtta veckor! har ju hört detta med att minska på mat och öka motionen förut, men vad ingen veterinär sagt är att detta måste ske redan vid löpet? stämmer det? när hon väl skenvalpar har hon ingen aptit alls så då går det inte. hade jag vetat vad jag vet nu, att det aldrig skulle bli några valpar efter henne och detta med skendräktigheten så hade jag ju kastrerat henne tidigt. det är inte att tänka på nu. vill ju bara att hon ska må så bra som möjligt, det var inte för vår skull. :) mvh. minimor

minimor
0

p.s. glömde nämna att hon får ju även mjölk i sina juver. detta gör ju också att jag lider med henne… d.s.

Zebben
0

Ja, tyvärr är det ju inte så mkt man kan göra egentligen nu när hon är 10 år. En kastrering hade kanske varit på plats vid 6-7 år då det kanske inte längre är aktuellt med en kull. Men nu är det som det är.

Det ska finnas några droppar man kan ge sin tik också vid skendräktighet. Kolla upp det med en veterinär om detta fortfarande finns kvar.

Bäddandet i Era sängar går ju enkelt att lösa genom att stänga dörren, så hon inte är där När ni inte är där. Om Du testar redan vid löpet att minska mat och öka aktivering/motionering så finns möjligheten att hon upphör med sin skendräktighet och då slipper Du ju förhoppningsvis att hon tappar aptiten när hon har sina skenvalpar.

Jobbigt när det blir så mkt skendräktighet, då är det inte så kul för vare sig hund eller ägare.

Lycka till

minimor
0

jadå. har provat dropparna för några år sedan. " Galastop " hette dom. ingen effekt. det var mycket därför som jag tog kontakt med vet. den här gången för att höra om det kommit något som hade bättre effekt än dessa droppar. det var då han nämde detta chip, vilket ju inte kommer att bli aktuellt! ska testa att dra ner på maten redan vid löpet denna gång. får höra av mig om resultatet i vår. Glad

Mischa
0

som sagt är dom ev. biverkningarna av kemisk kastrering säkert lika illa om inte värre än att låta tiken vara skendräktig.

hade låtit henne vara som hon är iom åldern.

≧◔◡◔≦