Inte valpfoder till valpen?
Var och vaccinerade Lina (en labrador på 12 veckor) idag och veterinären frågade vad vi gav för foder eftersom hon var lite väl rund om magen. Hon får Royal Canin Maxi Babydog eftersom det är det som återförsäljaren rekommenderade.
Enligt förpackingen ska hon ha 6 dl mat och vi ger henne 5 dl men enligt veterinären kan vi gå ner till 3 dl. (Hon får även 5-6 frolic om dagen och tuggar lite på ben under dagarn)
Veterinären tyckte också att vi kunde gå över till vuxenfoder när denna säcken är slut. Tydligen så är det för mycket äggvita i valpfodret som gör att de växer för fort.
Veterinären jämförde med en schäfer som när den är valp ska se ut som ett spjälstaket. Vet dock inte riktigt om jag vill att min labradorvalp ska se ut som ett spjälstaket, men givetvis ska den inte vara för tjock heller.
Har ni hört nått om detta, och vad har ni för erfarenhet?
Hur mycket protein/kilo kroppsvikt ska en valp ha egentligen?
"You just have to belive…"
Inte mitt fodermärke, men att gå ner någon dl kanske kan vara värt att testa? Nu vet jag inte hur din valp ser ut, men säger vet. att hon är lite rund så skadar det ju inte att gå ner liiite och se om det hjälper. Det är sällan man kan lita på angiven fodermängd på påsen, man får gå mer på magkänslan oftast med utgångspunkt från det angivna :)

Man känner ryggrad och revben om man klappar henne men hon har lite hängmage liksom.
Ska testa att minska fodermängden men vill ju inte att hon ska gå hungrig eller att det blir för lite av vitaminer, mineraler och fett heller.
Tror vi ringer till veterinären imorgon med och frågar hur mycket protein han tycker att det ska vara i fodret till min valp.
#2 En 12 veckors valp har mage. Valphull. Känner du revben och ryggrad så är troligast inte hullet något problem. Har du någon bild på henne?
Hm.. vet att en syster till Ronja var tvungen att opera sitt ben som hade vuxit för fort så att allt liksom inte låg på rätt plats. svårt att förklara då jag inte vet till 100% själv. Då sa veterinären att valpfoder innehåller för mycket xxx som gör att hunden växer för snabbt.
det är tydligen så att valpfoder är "överskattat" och vuxenfoder går lika bra till en valp. Tyvärr har jag egentligen för dåligt med info för att ens uttala mig…
Jag skulle isf övergå till ett valpfoder med mindre fett. T.ex. James WellBeLoved - det gav jag till min labb när hon va liten, funkade perfa och funkar fortfarande perfekt även om jag nu gått över till vuxenfodret sen några år tillbaka.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Min veterinär sa att valpfodret innehåller för mycket äggvita och det gör att valparna växer för fort. Så ett foder med mindre protein skulle vara bra.
Detta kortet är taget för ca 1 vecka sen. Har massor med kort men inte så många där man ser henne från sidan. Det är ju inte så att hon står still så ofta. 

Ska se om jag kan ta ett kort på henne imorgon från sidan och uppifrån när hon står upp. 
Har inte RC ett Junior foder? Jag har för mig att vi gick från ett foder för väldigt små valpar eller unga valpar. Sen bytte vi till ett junior foder. Vår eurasier fick RC som valp.
Så farligt rund verkar hon inte vara - försöker jämföra med minnet av min egna labbevalp men det är ett par år sen - men som man ser på dessa bilder så verkar det inte farligt alls.
Hade hon käkat precis innan? Då kanske hon såg lite runt ut bara för det.

Jag körde RC när Viggo var valp, men gick snabbt över till Advance och körde deras Maxi Puppy (mindre protein mer fett) nu är han 9 månader och då kör vi Maxi Junior. Han har varit bra i kroppen hela tiden, varken tjock eller smal. Jobbar med foder hela dagarna så har varit på lite föreläsningar om de flesta fodersorter vi säljer.
Babydog funkar sällan så länge som fodertillverkan säger, många blir tjocka av det, eller börjar klia sig. Den körde vi inte alls, utan vi började med Junior.. Prova en säck, sen bytte jag till advancen.. Är supernöjd med det fodret. Han får även Köttkross tre dagar i veckan. (klass).
RC Junior: Protein 32% Fett 14%
Advance Maxi puppy: Protein 30% Fett 16%
Advance Maxi Junior: Protein 29% Fett 15%

#12 Egentligen ville jag inte ge babydog men återförsäljaren övertalade mig. Är snart halvvägs genom säcken så efter den blir det nått annat.
Valpfoder kan få valpar att växa för snabbt ja, om det är för mycket protein och fett. Det bästa är väl att kolla med uppfödaren, vad han/hon anser och rekommenderar?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#14 Uppfödaren rekommenderar ett liknande foder fast av ett annan märke. Dock är det i stort sett samma värden.
Jag ger min valp färskfruset helfoder och tillsätter hela ägg (med skal) några dagar i månaden för att tillgodose kalkbehovet. Utöver det får han matrester ibland.
Att näringsrik mat skulle påverka tillväxten negativt är vad jag förstått en myt- växttempo är genetiskt. Däremot kan man genom foderbegränsning sänka tillväxten pga näringsbrist.
/Aremea

#16 Ja, det är det där sista jag är lite rädd för om jag ska halvera fodergivan från rekommenderade 6 dl till 3 dl. Att det kan bli brist på andra näringsämnen.
#17 När jag fick hem våran eurasier fick han 2dl mat 3 gånger om dagen. Så 6 dl sammanlagt av de fodret du ger din valp nu. Sen har Hannibal alltid varit lite svår med maten så han åt inte alltid upp allt. De kan ju skilja lite på hur mycke dom mår bra av men 3 dl tycker jag låter lite väl lite.

#18 Ja, 3 dl är vad hon fick när hon vad 8 veckor gammal och vägde 6.5 kilo. Nu väger hon 10 kilo och är 12 veckor. Så det känns lite konstigt att sänka maten så mycket som veterinären tyckte.
Ska se om jag lyckas ta lite bättre bilder på henne sen när hon vaknat så ni får se hur hon ser ut. Kom på nu att veterinären gick bara på blicken när han sa att hon var tjock, han kände inte på henne alls.
#15 Rekommenderade h*n det när du fick hem valpen, eller nu, efter du vart hos veterinären och fått höra om hullet?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#19 Jag tror nog att du kan avgöra om din valp är tjock. Men om du oroar dig kanske du kan dra ner nån dl men de kanske räcker med 1 dl då. Jag tror väldigt starkt på att man ska gå på magkänslan så länge man ser att valpen mår bra.

Känner du revnbenen är hon ju inte tjock. Klart det blir lite mage när hon precis ätit.
Hon ser jättefin ut på fotona!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#20 Var hos veterinären igår klockan 16 så jag har inte hunnit prata med uppfödaren än. Tror jag ska skicka henne ett mejl med bilder på Lina.

Jag tycker inte hon ser så tjock ut därremot är hon farligt söt =)

#21 Har ju gått och funderat på om hon är tjock eller inte. Har inte haft någon renrasig Labbe innan utan bara korsningar med Bordercollie i och de har varit mer kompakta och definitivt inte haft så mycket skinn över som Lina har heller…
Nej, hon ser absolut inte tjock ut!
Skinn över ska hon ju ha, måste ju ha nåt att växa i.
Känner du revbenen och ryggraden ska det ju inte vara några problem, och på bilderna ser hon definitivt inte tjock ut.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#28 Jag har inte heller haft någon labrador men jag har ju träffat flera st dom har ju iofs varit vuxna. Men att jämför dom med en blandning där de är bordercolli med är nog svårt. Jag tycker iaf inte hon ser tjock ut. Och som #29 säger känner du revbenen så borde de inte vara några probelm =)
Men åh andra sidan är det väl viktigast att dra ner på fettet än proteinet? Protein kanske gör att dom växer bra o ganska fort men dom blir väl knappast tjocka av det =S Eller vad vet jag..
Vi har pro plan puppy large breeder eller vad det heter. Funkar super på våran golden som ju kan få problem med att dom växer för fort..

Problemet är faktiskt proteinet och inte fettet, på storvuxna hundar vill du inte ha för mycket protein som medför att hunden växer för fort, den kommmer växa sig stor ändå och behöver ingen "boost" för att växa snabbare. Vi gav aldrig högprotein foder till våra valpar och unghundar just därför.. Sen kan dem utveckla protein allergi vilket vi också har fått uppleva..

Proteinet bygger muskler, fettet förbränner de. Får de fett som de inte förbränner blir de tjocka.
Jag hör till dem som tror som #16. Hur stor en hund ska bli, hur fort den växer och höftledsfel od, är genetsikt. Man kan svälte dem att växa långsammare, men inte göda dem så att de vä'xer fortare, bara så att de blir feta.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#28 När en hund är fet har dem ingen midja men det ser man tydligt på denna valp och valpar får vara bukiga. Bukig är inte samma som tjock.
Skynda långsamt så går det fortare.

#16 & #33 har ni någon referens på det? Tycker det är superintressant, men har aldrig sett någon tillförlitlig källa som säger att det inte finns en risk att de växer för fort och leder tex kan ta stryk. Tycker typ inte att det går att få en valp tjock, de växer bara mer ju. Menar ni alltså att det är så snabbt de skall växa?
Ja, jag har ju rena labbar, och jag tycker absolut inte att hon är tjock! Hon är tunn om man jämför med många andra labbevalpar, men som valp tycker jag att hon ser alldeles lagom ut.
Sen jämförde vet. med schäfer va? Det är ju inte direkt möjligt att dra lika med-tecken mellan valpar av olika raser, de ser olika ut även i valpstadiet.
Är hon dessutom "utställningslabbe" i generna? Isf ska hon ju vara lite bredare bygd(inte i fett alltså utan benstommen, bred bak, välvälda revben, tunnformad), speciellt jämfört med en schäfervalp!
tycker hon ser bra ut bättre bra hull än för lite på valp vill jag säga de växer så det knakar så de blir så lätt taniga isl. Så jag skulle vara glad att ha en lite rundare valp, sen kan du mixtra i även lite vuxenfoder men ha mesta dels valpfoder. Men jag tycker att du gott kan ge det du ger till valpen för hon var itne tjock iaf.
Jag skulle precis som veterinären rekomendera att inte ge valp foder.
Vi har fött upp flat och gav valpfoder så länge man skulle det slutade med att 5 av valparna fick opereras pga brosk i lederna för de växt för fort för det är för mycket näring i valpfodret.
Vi har aldrig gett valp foder efter 4 månaders ålder sedan dess och aldrig fått problemet igen.
Veterinären berättade att det händer på större raser oftast när de får för kraftfullt foder och växer för fort :(
Förlåt jag skrev fel, det var 5 valpar som växte för fort men det var 1 som fick opereras, den vi själva hade sparat.
De andra fyra blev bara ömma i lederna mer än vad som är normal växtvärk men de fick aldrig benbitar elelr brosk.

#36 Linas mamma och pappa var rätt stora och kraftiga de med faktiskt. Både användes till jakt så de var inte överviktiga utan bara rätt stora. Har ju sett "äkta" jaktlabbar som är mindre och smalare än vad föräldrarna var.
Skönt att du inte heller tyckte att hon är tjock. Dessutom ändrar det ju sig nästan från dag till dag. Tycker redan hon har ändrat sig sen i tisdags, åt det lite smalare hållet.
#38 Intressant att höra om dina erfarenheter. Har inte bestämt mig riktigt för vilken mat som det blir när denna säcken tar slut. Hon är ju 3 månader nu och jag tror säcken räcker i några veckor till.
Troligtvis blir det nog en mat med mindre protein i ändå.
Vi kör på Mästers jakt till valpar, det är mildare än valpfoder men lite skarpare än vanligt vuxenfoder, det är dessutom billigt.

#41 Just nu lutar det kanske åt Bravos våtfoder. Tror jag.. kanske.. 
Min erfarenhet av det hela med för mycket protein är att de får problem senare.
Av en rottweiler kull var det endast en hund som inte gick på valpfoder, utan växte sakta och bra.
Hon är också den enda som inte har problem med höfter och rörlighet.
Hon är säkert hälften så bred som hennes syskon, och bra mycket friskare och gladare än dina övergrova syskon.
Gäller inte alla kanske.
Hört att det beror på ras lite också…
Hundar som är tunga ska inte ha valpfoder, utan ska växa sakta o.s.v.
Det vet jag dock inte hur sant det är.
Återförsäljaren går efter den utbildning den har fått av fodermärkena dom säljer, dom flesta veterinärer likaså (veterinärer har ingen jättehög utbildning just i näringslära)
Vad säger uppfödaren om saken?
Jag tror nog att det skulle gå bra oavsett vad du väljer.
≧◔◡◔≦

Vila i frid.
#45 Va?
sjukt söt är hon! 
jag tycker då att det är bätre att en valp får bra näring och är luite för rund, än för mager… det är precis som små barn.
När din valp börjar äta vuxenfoder i lagom ålder tror jag hon går ner och blir i lagom form, me lagom motion så!
, jag hade i detta fallet inte lysnat på vet.
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Håller helt med #33. Hur en valp växer är genetiskt. Man kan inte göda en hund att växa fortare.
Jag tycker goldenvalpen ser något något rund ut. Men jag kan ha helt fel, då man måste känna på valpen för att egentligen kunna uttala sig.
Har aldrig och skulle aldrig ge mina kommande valpar annat än valpfoder från bra fodertillverkare. Den som säger annat behöver läsa på om näringslära och inse att forskningen av hundmat har kommit långt.
Själv är jag skeptisk till valpfoder. Min hane åt bara valpfoder till han var 15 veckor och jag vet många kända uppfödare som inte ger valpfoder alls.
#48 Nej men oj! Vila i frid.