Köpa hund från utlandet?
Är det någon här som har köpt någon hund från utlandet?
Har hittat en Chihuahua och blev helt såld på den.
Men problemet är att den finns på Malta.
Hunden är 11 veckor.
Är det något att satsa på?
Hur stor är risken att det är oseriöst?
Mvh / Sanna
Jag har en hund från utlandet, fast köpt i andra hand så att säga. Det var inte jag som tog hit henne.
Att det är oseriöst - Det är ju en riskras. Chihuahua är ju ofta en ras som det tyvärr ofta handlar om smuggelhundar kring. Men är det en reggad kennel, m.m.
Du kan ju höra med kennelklubben - om de har någon på Malta(?), och höra om de vet något om uppfödaren m.m.
Betala absolut inte i förskott. Då brukar man bli lurad. Varför inte köpa en här i sverige i stället. Då kan du titta på den och kolla alla papper innan du slår till.
Lycka till
#2 Hon kan väl åka till Malta också och kika på den
Även om det är lättare här i Sverige såklart.
håller med numer 2, plus så behöver du inte klydda med dit och hem resan osv osv.. men sen so nr 1 skrev så får man ju va extra försiktig med just den rasen.. osv! men hur du än gör, så lycka till! 
Oj. Det är jättesvårt. Anledningen till att jag kollade på den var för att den hade just den färgen jag vill ha och för att den verkade vara så perfekt för mig.
Dom verkar seriösa, och frågar om min adress så dom kan skicka valpen. Och att man betalar på flygplatsen..?
Tack så mycket. :)
men det låter bra kan jag tycka! 
har di ingen bild på den lilla! ? ! 
pojk eller tös? på den lilla krabaten! 
Här är en bild. :)
Hon heter Lina Moly.
Vi försöker få telefonkontakt med dom. Men har inte lyckats än.
Detta är det sista mejlet jag fått;
Hej igen,
så har vi äntligen hittat hem till Lina så allt du betalar är 1500: och hon kommer att komma tillsammans med alla papper som nämns i prevoius post så snälla jag hoppas att vi inte gör fel val genom att du har ensam vårdnad över Lina och vi bara veta att planet kommer att ta bort vid 15:45 pm idag så om ni kan ge oss alla en försäkran om att hon kommer bli bra med dig då vi ska skicka henne i dag och för betalning flygplatsen här som kommer att komma med Lina kommer att kontakta dig så snart vi tar henne där för att tala om exakt när hon kommer att vara vid din dörr och berättar om hur du ska betala dem pengar för sin flykt 1500 seks och det är allt du ska betala. så nu kommer vi att behöva din fullständiga leveransadress som vi ska använda för att behandla överföringen av papper ägare fartyget och ta henne raka tothe flygplats och boka en flygning i de skall ringa dig för att göra utbetalningen. så nedan leveransadress behövs. fullständiga namn ….? stad …….? postnummer …..? närmaste flygplats ,…? cell #…? kåk och gatuadress ……….?
så se till att adressen är korrekt så att misstag inte kommer att göras vi väntar att få upp snarast. *telenummer*
Om jag i nte är helt ute o cycklar ska denna hund ta rabiesspruta och visa fri från rabies efter 2 mån man kan ta den vacc när dom är (kan ha fel) 5 mån som tidigast. Allså tar det 7 mån innan den kan flyga men kan ha fel. Himmla söt hund.
Rabies och pass(?) ska väl hunden ha, vet inte hur det är i Malta.
Men 1500?
Är det allt du ska betala för hund, flyg, och allt?
Det låter inte bra i mina öron - Om jag ska vara ärlig.
Sen vet jag inte om hunden måste sitta i karantän i 6 månader.. Vet inte vika länder det gäller..
Nåja, personligen tycker jag det låter lite hokus pokus..
ja, sjukt söt, men låter lite klyddigt, men der är ju iaf inte dyrt! 
När jag läste det där blev jag lite misstänksam. Tyvärr är jag inte säker på om det är en helt seriös person/företag du pratar med nu. En chihuahuavalp för 1500:- , det låter inte bra. Skicka valpen, de ska få reda på adress osv…
Jag tycker du ska gå på en annan hund, tyvärr.
Till 99% är det bara bluff tyvärr, du kommer betala in pengarna men någon hund kommer inte dyka upp. Ett stort varningtecken är deras bristfälliga svenska.
Fråga dig själv varför dessa uppfödare om de var seriösa skulle skicka en valp ända från Malta till Sverige till en okänd människa för nästan inga pengar alls?
Gissar jag att det är denna sidan de stulit bilden ifrån: Länk
#9: Pass måste hunden såklart ha, dock krävs ingen karantän och ingen rabiesvaccinering när det gäller just Malta.
Tack för att ni är så uppriktiga.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Jag tycker också det känns lite lurigt.
Vet inte om man ska spinna vidare på det. Förstår inte riktigt vad dom menar med att jag betalar det på flygplatsen.. Hur ska domdå få pengarn? :S
#14: Fråga dem, men de kommer antagligen be dig sätta in pengar först för att betala omkostnaderna för resan.
Fråga förresten också varför de inte skriver på engelska utan använder Googles översättningprogram för att verka tala svenska. 
#14 Det känns väldigt lustig alltihopa.
Ingen säljer en Chihuahua för 1500 - Om det inte är kanske akuta omplaceringar eller defekta hundar..
Men när det är just - vi skickar hunden om du sätter in den och den summan - så drar jag öronen åt mig.
Jag skulle råda dig att leta efter en svensk uppfödare.
Finns säkert flera bra här, och du kan säkart boka en i förväg om det är en speciell färg du är ute efter.

Jag skulle inte heller köpt den hunden, utan letat efter seriös uppfödare här i Sverige istället. "Luktar" något lurt här tycker jag…
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Sen kan man ju fråga sig varför dom annonserar i Sverige och inte på Malta där dom säger att dom bor? Kan nästan garantera att det är en bluff. Sett massor av liknande annonser på olika sidor. Brukar vara Chihuahua och eng bulldog som dom försöker lura folk med.

Va inte så inställd på färgen heller, känns lite extremt att köpa hund från så långt ifrån pga av färgen.
Jag ville ha en tigrerad boxer med vita teckan men efter jag varit nere och kollat och framför allt gosat och busat med valparna, så hade vi tingat en gul hane.
Endast för att han var den hunden som va mest framåt och tog kontakt med mig och min sambo etc, tror många som varit och kollat på en kull där man ska köpa valp varit med om exakt samma sak, att man får en personlig kontakt med någon av valparna gör att man blir "färgblind" och kär ist :D
14, vart är denna anonns? Sen behöver det inte lukta fisk för att den är från Malta det kan helt enkelt vara privatperson som har släktingar här och kan då få hjälpa med få hit hundar och det har jag inget imot. Om du får svar så kolla nu allt så du inte står där o ska betala mycket för den resa kostar inte mycket men 1500 med flyg låter väldigt billigt :)
16, 1500 är mer normalpris där man kan köpa en renrasig reggad york för mindre än 5000.
18, ja då bör det vara så att den har allt kirrat tycker jag om den sätts anonns på här i svergie.
#20 Men ändå, för hund, flyg, allt.. 1500 är för lite tycker jag.
21, ja med flyg är det billigt lite för billigt, men där skänker man hundar även valpar på löpande band. De har ju inte samma syn alls som vi på hundar gatuhundar är det ju mängder av. Även kan man se små hundar som gatuhundar sånt som annars säger Lättsålt här får inte nytt hem. Hoppas att inte vi får samma synd som dom.
#22 Mjo, men sen är ju rasen just lite oroande..
Nåja, vi får se vad TS väljer att göra.
Hittade denna annonsen på en sida som heter www.hundera.se. Trodde det skulle vara en bra sida, men det verkar ju som att många "lurare" finns där.
Jag väljer att avstå, jag skrev inlägg här för att jag vet att Ni är hundkunniga och så, så eftersom de flesta tror att det är lureri så vågar jag verkligen inte chansa. Så gott om pengar har man ju inte. *ler*
Tack alla som deltagit i tråden och för era goda råd!
#24 Personligen kan jag bara tycka du gjort ett bra beslut. Jag tror säkert du kan hitta en mycket trevlig hund här i Sverige. Du kan ju leta runt på nätet, och kanske fråga här på forumetom bra uppfödare.
Tyvärr har jag inga tips till dig. Känner bara till en uppfödare, hon håller till här, men jag har ingen aning om vad kenneln heter.
Lycka till i ditt sökande! 

Hej, vi har 3 st hundar, 2005 adopterade vi en terrier blandning tik på 9 månader från spanien, via ADA och hon var kastrerad, pass och alla papper, vi betalade 4200 kr, och när vi väl hade henne här hemma gjorde vi en svensk vetrinärbesiktning och allt stämde och var bra, nu är våran Trude snart 6 år och helt underbar, sedan har vi Findus som blir snart 3 år, han är en springel spaniel/ schäfer, han kom till oss från Malta, eftersom min sambos kusin bodde där och hennes svärfar tog hand om hemlösa hundar och hade ett stall där 17 hundar bodde och 2 st hade han glömt att kastrera så det blev 5 valpar, 1 blev kvar på Malta och 4 fick nya hem här i sverige, en hemma hos oss, han var 10 v, och hans bror bor hos min sambos morbror, vi har aldrig ångrat oss, sedan har vi en dvärgpincher, som vi tog över från en annan morbror, eftersom de ej orkade ta hand om henne, hon fyller 6 år i juni och bor sedan i juli 2009 hos oss och det fungerar väldigt bra. det är svårt att säga om man ska köpa utan att ha träffat hunden, men vi gjorde så med våran första hund och det fungerade för oss. Mvh.Marie
26, ja visst kan man köpa hund innan man träffar dom vi köpte våran via telefon vi sa vi tar henne kommer imorgon, våran är svenskomplaceringshund. Himmla ovanlig blanding du har :) antar det är han i mitten

27 han är brun vit, den vita är en tik , japp, hans mamma var en springel spaniel och pappan en tysk mini schäfer…
Tycker du gjort rätt i att välja att avstå från denna valp, du kan säkert hitta någon bra svensk valp/hund ist =)
Har fått ytterligare mejl..
Är det någon här som känner sig kunnig angående detta?
Tänkte i så fall om jag kan vidarebefodra mejlet och om någon annan kan tolka hur det verkar..?
Tack på förhand

Utan att ha läsat alla inläggen, men jag tror att uppfödaren(?) talar om pengarna i sin egna valuta, INTE i Svenska kronor…?
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

Du tror inte att Vederbörande troligtvis använt sig av Googles översättningsprogram?
Jag tror det, av texten att döma och av de ord som inte kunde översättas till Svenska.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#32: Det är precis vad jag tror och även skrev i inlägg #15. 
Okej. Det är sant.
Har pratat med mamma om det, så vi drar oss ur helt.
Letar nu efter någon kennel i Sverige, så jag kan köpa min efterlängtade lilla hund.
(har erfarenhet av Chihuahua och har haft hund sedan jag var liten, så jag vet vad det innebär.) :)
#34 Du gjorde nog helt rätt.
http://www.chihuahuacirkeln.nu/
Kika in på den här sidan. Där kan du kanske få tag på någon.
Lycka till

Finns ju lättare och svårare länder.. EU länder har ju blivit mycket lättare att ta ifrån om man plockar före 3månader men Malta kändes väl tyvärr lite väl..
#35, Tack för tipset. :)
#36: Malta är en av de lättare länderna att ta in hundar ifrån, även om jag i detta fall tvivlar på att det finns några hundar att ta in.