Utställning kastrat
Mina föräldrar har en renrasig Berner Sennen pojke som är kastrerad. Undrar om man kan ställa ut fastän dom är kastrerade..? Han är nu 3 år gammal och har blivit utställd 1 gång som valp..

Har dom intyg på att hans testiklar var rätt innan kastrering går det bra. Men har dom inget testikelintyg går det tyvärr inte. Då domarna alltid kollar testikelstatus vid utställning. Det är liksom krav att dom ska vara rätt.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#1: Måste bara fråga, hur får man ett intyg? Via veterinären, på utställning eller något annat? Ska nämligen kastrera min hund snart och skulle vilja ha kvar möjligheten att ställa ut :)
#2 Det skrivs in på stamtavlan vid 6 månaders ålder.
(vet inte om man kan kolla senare, mne det borde gå.)
Det lättaste du kan göra är att kolla vad som står i stamtavlan, om det är vacc.intyg, kastrering m.m.
Ska kolla om det står i stamtavlan.. Annars borde det ju att gå att fixa i efterhand, då vi har samma veterinär..

I Utställningsbestämmelserna står det såhär:
"Kastrerad hanhund/tik
Hanhund som kastrerats genom operativt
ingrepp äger rätt att delta med styrkande av
intyg (någon av blanketterna F145 Sveriges Veterinärförbund,) om att hunden efter
Dolittle veterinärintyg,Trofast veterinärintyg
eller Vetvision veterinärintyg
6 månaders ålder, men före operation, haft
normalt utvecklade och belägna testiklar.
Kastrerad tik medges generell dispens för
deltagande."
Ha en bra dag!
Är tveksam till om det går att fixa efteråt. Det låter iaf fel i mina öron, att man kan intyga något som man såg för flera år sen och kanske inte minns rätt…ger ju en ökad möjlighet för fusk om man säger så… men vad vet jag? Hör med vet. Går det så går det.
Annars kan det ju fortfarande vara möjligt att ställa på inoff. utställningar, bara att höra runt :)

#6 Tycker också det låter fel att fixa i efterhand. Ska man har hunden som utställningshund ska man nog tänka på det då, och inte i efterhand. Lättast bör ju vara att alltid fixa testikelintyg vid kastrering, oavsett. Rätt var det är så vill man göra något där sånt krävs.
Tror inte man får ställla inoff med kastrat heller. Låter också fel, då dom faktiskt ska följa reglerna som är på off, eller?
Ha en bra dag!
#7 Skulle tro att det beror på vem som arrangerar, på blandis går det ju vägen med blandraser så varför inte? Säkert svårt att hitta, men inte omöjligt. Man kan ju alltid ge sig på någon form av träningsutställningar och bara köra uppvisning för kvarteret på hundens dag eller något sånt.
Dock svårt att kunna ställa med kastrat "på riktigt" och man får nog leta rejält om man verkligen vill, man brukar ju utgå från skk:s bestämmelser även om det inte är off, troligen för enkelhetens skull. färdigskriva regler är ju alltid lättare än att hitta på egna vid större tillställningar ;)
Jag ska kolla på hans regbevis.. Kanske e det redan gjort.. Annars får vi strunta i att ställa ut honom…
#6 Veterinärer är skyldiga att föra journal, så det är ju lätt att kolla i operationsjournalen om det var en eller två kulor som togs bort.
Det vanliga om hunden bara har en kula nere är att man avlägsnar den kulan som sitter i buken samtidigt, eftersom den innebär en viss förhöjd cancer risk att låta den sitta kvar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#8 Jaha, men blandis är väl lite mer egna regler än inoff? Jag vet inte, ska inte spekulera så mycket i det, när jag inte vet allt. Hehe.
Visste inte att man fick ställa kastrerad hane utan intyg på blandis. Men det är ju snällt. För vissa vill ju ha en liten bedömning på sin hund ändå. Kul!
Ha en bra dag!
#10 Sant, tänkte inte på den möjligheten utan bara själva intyget :)
#11 Det här är vad jag får fram från blandis hemsida "Hundar registrerade i annan organisation, som har avvikelser (defekter) från rasstandard och/eller monochida/kryptochida, kastrerade eller övriga avvikelser, skall skicka intyg eller fotografi på avvikelsen." Ett fotografi ska alltså vara tillräckligt för dem.
Enda kravet är vad jag ser att hunden också är reggad i blandis och alltså har dubbelregistrering om den är renras eller "enrashund" som de kallar det. Dock inget krav på registrering i blandis för blandraser för att få delta på deras utställningar… knepiga regler men okej! ;)