Öronkupering
Fast de där var ju ovanligt fult kuperade… Ser ut som om de gjort något fel i kuperingen…
Jag är inte för kupering utav öronen, finns ingen anledning till det och det är besvärligt för hunden att ha. Min pojks ena hund (som jag har bilder på i mitt fotoalbum) är köpt med kuperade öron och det är bara besvär både för oss och voffsen.
Det där var inte alls snyggt, men visst kan det ibland vara snyggt på vissa hundar med kuperade öron. Om de inte är för hårt kuperade. Men är inte för det, bara för att det är snyggt. Det finns ju ingen fördel med det, så det är bara onödigt ingrepp enligt mig.
Snuttan, vad är det för problem? Kommunikation, hälsan, nåt annat?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Det är aldrig fint med kuperade öron eller svansar!!
Jooo! På doberman är det ju otroligt fint.
Hälso-problem.
#5 Får man fråga vad för slags hälsoproblem? Om du orkar berätta.. Skulle vara intressant att veta bara. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Alex
Jag tror egentligen han mest fått problem för att det kan ha varit dåligt gjort… Hade något problem innan jag lärde känna pojken och eftersom jag har taskigt minne kommer jag ärligt talat inte ihåg vad det var för ngt
Sedan så har han haft brosk-problem, är antagligen för att det blev ngt fel vid kuperingen, brosket har av någon anledning inte stelnat som det ska i ena örat, utan har alltid fortsatt utvecklas, mkt sakta och för att det inte ska störa själva örat så har han opererats. Har sökt på det när han hade som mest problem med det, innan operationen, men det värkar mkt ovanligt problem…
Vet inte om det är för att han som individ är lite känslig, men han gillar inte att det blåser i öronen på honom, så blåser det mkt ute så får han ha öronmuffar, är inte så bersvärligt, men ser fånigt ut ;)
Och bild på våra fåniga små öron…
öronen ser snarlika ut dem på bilden där uppe, så där små…brukar dem inte vara längre på iaf doberman.. fast sen beror det vääl mycket på vem som kuperar, endel gör det säkert bra och endel kanske inte ens kan göra det och gör det ändå…
Dogos är finast utan kupering så jag håller med dig kerstinjoh

Hatar kupering! Fult och elakt!
#8 Okej. I alla fall på den där bilden såg det ut som om öronen var lite mer/annorlunda kuperade än de flesta dobisar jag sett med kuperade öron.. Men det kanske bara är bilden som ljuger eller jag som har dåligt minne? :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Han har rätt fult kuperade öron tycker jag (tycker hans husse med), men jag tycker att kuperade öron alltid ser fult ut, så det säger nog inte så mkt egentligen… Jag har inte sett så många dobermanar med kuperade öron, så jag vet ärligt talat inte hur hans öron är jämförelsevis med andras heller.
Nej jag har inte heller sett så många, i alla fall inte i verkligheten, utan det är mest på bild. Och som sagt, bilder kan ju vara lite vilseledande beroende på vinklar och liknande. Så jag har väl inte så mycket att jämföra med egentligen heller. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tycker det är helt fritt att tycka att det är fint eller fult. Smaken är ju som baken. Jag tycker det är finast om hundarna får se ut som dom ska, det är ju en del av personligheten.
För övrigt förstår jag inte varför man kuperar, ger bara hunden en massa onödigt lidande för att matte/husse tycker det är snyggt. En kupering av en skadad svans eller liknande skäl kan jag förstå.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Fast kupering i förväg utav svansen är ju ett sätt att slippa smärta och besvär när hundarna blir vuxna.
Kupering utav svansen på doberman är jag faktiskt FÖR. (och nu talar jag bara den rasen för jag kan på tok för lite om andra raser)

#16 varför?? vadå slippa smärta? jag fattar ingenting, är itne insatt över huvud taget men de låter knäppt..
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
För att det inte är alltför ovanligt att de slår sönder svansen.
Jag har (nära) känt 6st dobbrar. 3 utav dem har haft kuperade svansar, aldrig några problem med det.
3 har ej haft kuperade svansar och 2 utav dem har båda haft problem med det. = Min erfarenhet säger mig att det faktiskt är mindre lidande, eftersom ingreppet görs på ett sätt som inte stör hundarna särskilt mkt, men att senare i livet få problem med svansen och behöva operera bort den inte har varit särskilt trevligt, eftersom ingreppet då är större, eftersom det har gjort jäkligt ont att kommit till det stadium då man måste göra ingreppet och för att det är svårare som vuxen att anpassa sig till att inte ha svansen. Görs det på valp så vänjer de sig väldigt bra med att bli av med svansen, ingreppet är mkt mindre och lidnandet blir mkt kortare.
Är för mig väldigt enkel mattematik och jag skulle göra som min pojk och importera kuperad hund om jag skulle köpa egen idag. Jag skulle däremot inte vilja ha en öron-kuperad då jag inte är för det (läser ovan), trots lite erfarenhet…
Måste lägga till, detta är ARBETANDE hundar. Alltså inte promenad eller utställnignshundar, de skadar sällan sina svansar så pass mkt och då är det bara onödigt och smärtsamt att ta bort svansen på valparna. Men på Arbetande hundar är jag FÖR kupering på min ras, ja. Eftersom skade-risken är så pass stora.
Usch, ja det var verkligen ingen fin kupering.
Finare okuperade