Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2598 ggr
Qabang
0

Tjugo-i-topplista

Populäraste hundraser

Ras

2006

2005

1

Schäfer

2 899

3083

2

Labrador retriever

2 609

2622

3

Golden retriever

2 578

2782

4

Jämthund

1 484

1769

5

Cocker spaniel

1 475

1447

6

Rottweiler

1 324

1465

7

Cavalier king charles spaniel

1 283

1272

8

Flatcoated retriever

1 126

1312

9

Engelsk springer spaniel

1 016

1135

10

Chinese crested dog

1 010

796

11

Shetland sheepdog

949

993

12

Tax, strävhårig normalstor

923

1091

13

Jack russell terrier

919

884

14

Drever

896

929

15

Borderterrier

803

716

16

Border collie

797

794

17

Norsk älghund,grå (gråhund)

765

776

18

Pudel dvärg

740

747

19

Chihuahua, långhårig

729

469

20

Chihuahua, korthårig

670

546

1. Äger du någon av ovanstående ras eller raser?
2. Varför tror du just dessa raserna är populära?

Listan är hämtad från Agria

Malin-A
0

äger en schäfer, vet inte varför dem e så populära.. fast ganska tråkigt att det är så många, blir så lätt sönderavlat.. =/

patcy
0

Hej

jag har själv en svart labrador på 8 år, som heter Pia. Hon är snäll och en trofast hund som följer dig overällt. Hon är snäll vid barn och gillar alla folk. hon är rolig och tycker om att leker.

Celia
0

Hade rottweiler i 10 år. Han lämnade oss i somras… Hade det inte varit för att jag inte ville bli påmind om honom för mycket, så hade vi haft en rottis idag också, men det blev en Cane Corso. Det är en ganska ovanlig ras, så jag förväntade mig inte att finna den i listan. Kanske om några år :o)

Rotteilern ligger på sjätte plats av två anledningar - en positiv och en negativ. Den negativa är att många vill ha rasen för att hävda sig - vara störst, bäst, tuffast och starkast - men de har ingen erfarenhet och hundarna ses ofta under omplaceringsannonser då de uppnått könsmognad.

Det positiva är hela hunden som ras. En underbar familjemedlem som älskar barn och skyddar sin familj. Den älskar att jobba och aktivera hjärnan, det måste den göra för att må bra och inte bli överaktiv. En ras som jag tycker borde ligga etta på listan ovan :o)

Karmatarerskanise
0

Oj, Cane Corso har jag hört ska vara svåra. Du få lägga in bilder sen :)

Real
0

Vi kollade på en cane corso också.. men vart lille ecko iof. Fast cane är ju så jäkla fina dom med. Men dom har väl jätte bra temperament och funkar bra ihop med andra osv.. de var vad jag fick för intryck iaf?=)

-mmk-
0

har cocker spaniel .. har nog det för att det är så lika mig.. aktiva och glada och gillar skogen och massa bus :D

kerstinjoh
0

Hmmm… var finns rasen Töntbull? Generad

Celia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 - de värsta utvecklingsfaserna är inte genomgångna än, så jag vet inte hur svår han kommer att bli. Han är i sin könsmognad nu och det enda jag har märkt är att han har kraftig vaktinstinkt. Han är mycket vaksam och alert, nästintill överbeskyddande - så jag får säga "nu vaktar mamma själv".

Bilder hittar du om du går in på min sida och läser välkomsttexten. Där ligger insprängt en länk som går till en sida med Bosse-bilder upp till ca 5 mån ålder. Lägger in en lite nyare här (från i julas).

Qabang
0

Du har begränsat antal besökare, Celia. Det går alltså inte att besöka dig..

Celia
0

#9 - Oj, det har jag inte uppmärksammat. Nu ska det fungera :)

Alex
0

Har en kelpie, är nog rätt långt från den där listan. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zebben
0

Har två schäfrar och kan väl säga att det endast är en nackdel till att schäfern är en populär hund. Men bättre ras finns inte, så jag förstår att alla måste ha en… Räcka ut tungan

Benjy
0

har en schäferblandning… :P

Synd bara att Chihuahua har blivit så förbaskat populär, både varianterna. Synd att många ser upp till Paris Hilton å de andra kändisarna.

Såg att¨både de tre första raserna har minskat i antalet registreringar. Det är bra, så man inte sliter ut på dom allt för mkt.

gwen
0

… de ligger på topplistan för att de är tråkiga…hehehehe, nä, men allvarligt talat är det typiska "lätta" hundar och det är väl därför folk gillar dem! Själv är jag en sucker för spetsar av alla de typer så både Jämte och gråhund fanns ju på listan, och det kan vi tacka alla sveriges jägare för…

Quila
0

Golden retriver är ju sååå fina, helt underbara hundar!