Vavva ägare
Hur är det att ha en vavva?
Berätta om eran erfarenhet av ha vavva.. Kasta även in bilder på era..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har en vavva blandning, Mycket Chihuahua till sättet och storleken. Jag har aldrig träffat en så bra hund som hon! (Och det säger jag inte bara för hon är min egen) hihi. Det är otroligt smidigt med en chi och det är ändå väldigt mycket hund i de små. Personligen gillar jag bäst blandningen chi papillon då det känns som hunden blir tåligare på något sätt. (Men tror även att renrasiga också kan vara tåliga, men det känns som chi blandning blir som en chi fast ett steg längre.)
Thea som min hund heter tar nästan aldrig energin slut på, man kan vara ute och gå och springa huuuuur länge som helst och hon är alltid "på". Visst när hon är så liten kan hon frysa lite, men så fort man rör på sig blir det mycket bättre :) En Chihuahua är en minihund med lika mycket energi och vilja som en stor. Även om hon har så mycket energi så är hon väldigt lugn innomhus och älskar att ligga i knät och kolla på tv med husse. Vara på stranden och jaga fiskmåsar och simma i vattnet då det är varmt är nog det allra bästa tycker hon! :D

Jag bor med långhårig Chihuahua, är min syster hund.
Vi brukar inte rekommendera rasen då vi tycker de är totalt nuts i huvudet och skulle heller inte köpa om den även om vi älskar våran galna ekorre. Och jag blir säkrare i min åsikt desto mer jag ser utav rasen och då anser jag ändå att vi har ett mkt bra exemplar, även om han har än mindre vilja att jobba än de flesta verkar ha, vilket redan det är mkt lite.
Enda han är bra på är att vara söt i stort, det är enda anledningen till att välja Chihuahua så som jag ser det, att man specifikt älskar utseéndet och kan tänka sig att stå ut med den mentala biten. För det är en liten hund som vill motionera och hålla igång, men inte har rätt skalle för att arbeta på något vis i stort.
Slåss med valp, sitter på valp, är med i stallet, huvud bild, huvud bild igen.
#2 Huvud bild igen den var bara för söt.. Om de är nuts i huvudet siar jag ej om då jag inte ägt ngn vavva..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har också en vavvablandning…fast min är blandad med dvärgpinscher. Jag känner igen mycket som #1 skriver.
Min hund Izzie har mycket ork och energi. Hon kan hänga med på lååånga promenader utan problem. Hon kan också var lika nöjd med en kortare promenad och sen lite bus inne. Hon kryper gärna upp och ligger på en när man ligger i soffan.
Hon fryser också ibland och har ett täcke när hon är ute vintertid. Hon är lite mer robust än en Chihuahua men är väldigt mycket Chihuahua i sinnet. Izzie vaktar gärna familjen och skäller när någon knackar på men sen när de kommer in hälsar hon glatt.
Jag tycker Izzie är en bra storlek på hund och passar vår familj perfekt. Hon är jättebra med barnen och alltid glad

Måste säga att det där med att frysa trodde jag skulle vara ett besvär för liten hund, jag är desutom fjompig och täcker hästen till tusen.
Så länge vår Chihuahua inte tvingas stå stilla, ligga eller sitta och vänta så har han sällan problem att vara ute i minus grader utan täcke. Värre är när han ska med till stallet där det är mkt vänt tider och bara sitta med, då måste täcke på för att hålla värmen.
Vår hane brydde sig inte om kyla men gillade inte blåst så när han hade täcke på sig kunde han vara ute i 15-20 minus utan problem. Har två tikar nu, mamman fryser bara hon ser snö men dottern klarar det bättre.
Jag tycker att det är en härlig ras. Lätta att ha med överallt, våra korthår hårar nästan ingenting. Får de vänja sig från början så hänger de med på det mesta, långpromenader runt stan eller långa turer i skogen. De är envisa som synden, vill gärna ha sista ordet. Jag är glad att vi haft större hundar i alla år före vavvorna och samtidigt med de första så man uppfostrat dem lika. De är fruktansvärt svårt att låta bli att skämma bort de här små. Äldsta tiken har vi vant att åka cykelkorg om vi ska långt och inte vill gå så nu till våren ska vi öva på det med lilltjejjen också.
På bilden är det Tyra sex månader som sträcker ut sig i soffan.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
#5 Jag tror det är lite som med oss människor…vissa är mer frusna än andra.
#6 Izzie åker också cykelkorg, eftersom jag inte har bil eller körkort är det ett bra sätt att transportera henne vid längre sträckor.