Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1577 ggr
Stj3rnfallet
0

Någon som vet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Förra veckan var jag med min hund ill veterinären för att hon mådde dåligt och inte alls var sig själv.. De tog blodprov och en röntgen bild, då hon var lite öm i buken..
Nu hade de visst haft röntgenbilds rond och då var det en annan veterinär som också kollade på Ginzas röntgenbild och ganterat på fler än så.. Men hon som undersökte Ginza sa att den här andra veterinären tyckt att det såg ut som att hon hade onormalt liten lever..

Är det någon som vet vad som händer om en hund har onormalt liten lever? Själv har jag ingen som helst aning alls.. Jag tänkte inte på att fråga, för att jag blev rätt ledsen.. Hon behöver ju inte ha liten lever heller, men de tyckte att det såg ut så. Efteråt funderade jag på om de måste gå på medicin hela livet, ny lever eller i värsta fall avlivas =( Någon som vet ngt om det här alls?
Det värsta av allt för mig skulle vara om vi skulle vara tvungen att avliva henne =( Vill absolut inte det! Klarar mig inte utan min älskade vovve.. Dessutom så är hon inte särskilt gammal heller, denna tös är bara 2,5 år.

Uppskattar verkligen svar!

Ha det ba allihop!=)
Lägger in en bild på henne från när hon var valp =) Denna bild är min favorit bild från den tiden =)

//Sandra

Stj3rnfallet
0

En lite vuxnare bild, när hon sover =)

Stj3rnfallet
0

Måste bara lägga in den här bilden också :P

[helenal]
0

guud va fin. har du märkt länge att hon mått dåligt? hmm men sa inte veterinären någonting om hur farligt det är`? fick du medecin till? hmm.. det låter ju inte bra med en för liten lever:/ jag föreslår att du ringer upp veterinären imorgon och frågar vad som menas med det om dem trodde att de va, efetrosm dem inte var 100% säkra på va de var vehöver de inte vara det. me det e bättre att ta tag i problemet nu om det verkligen är det som de säger för bättre nu än när de blir försent!lycka till! (L)

Stj3rnfallet
0

#3Tack =) Ett tag och hon fick medicin för det. Hon trodde att de var en halsinfektion så hon fick medicin för det. Nä, hon sa inget om hur allvarligt det är om en hund har onormalt liten lever..
De behövde en ny röntgen bild där man har spritat in kontrast så att man ser hur stor levern är.. Men jag åker hem imorron här ifrån =( Och jag litar inte på veterinärerna i Kiruna.
Ja, vi hoppas ju på det bästa =)

[helenal]
0

hmm.. jag tycker du ska kontakta ngn annan veterinär då,tex i göteborg,sthlm elle någonannastans,du kan ju iaf ringa och fråga vad som menas med det och om det finns ngt man kan göra?mvh:helena

Stj3rnfallet
0

Varför ska jag göra det? Denna veterinär är hur snäll som helst och hon kan väldigt mkt! Iaf Lina. Vi är ju i skåne nu.. Och om man vet var Kiruna ligger så vet man också att det är typ 120 mil till Sthlm från Kiruna :P Så det är meningslöst. Ska behålla denna veterinär som vi har i skåne, då jag och Ginza flyttar hir när jag gått ut gymnasiet =)
Och jag ringde till veterinär stationen och hon skulle ringa mig sedan =) var en annan tjej som svarade nu.

[helenal]
0

jaha okj jag trodde inte du riktigt var nöjd med din veterinär eftersom du inte fick reda på vad dem menade. Tyckte dem borde förklarat för dig va du skulle kunna göra åt saken. men dåså. då missförtod jag, lycka till

Stj3rnfallet
0

#7 Nä, men jag tänkte ju inte på att fråga.. Blev rätt ledsen när hon berättade det.. Hade jag frågat så hade hon svarat direkt =)
Jo, men klockan var ju 8 på kvällen, nog tror jag att hon hade berättat det, men de kan ju inte heller tänka på allt.

[helenal]
0

jaha okej:) men då e de ju bara att åka upp igen me hunden då eller ringa till dem

Stj3rnfallet
0

Ja, men jag åker hem imorron och Lina sa att så länge hon inte visar några symtom är det nog ingen fara, då blodvärderna var normala =)

[helenal]
0

toppen!! uppdatera poss imorgon då:)

Missy
0

Levern blir ju i och för sig mindre med åren fast din tös var ju inte så gammal..

Stj3rnfallet
0

#12 Ok, men veterinären sa "Onaturligt liten", vilket jag tog rätt negativt.. Men hon sa att det inte var någon fara så länge Ginza inte mådde dåligt.. Trots det så är jag lite orolig, då jag inte litar på veterinärerna här var jag bor (var hos min pojkvän i skåne då jag gick till veterinär). De 2 v eterinärer vi har här är verkligen skitdåliga! Av ren lättja kan de säga att det inte finns ngt att göra och att man måste avliva hunden!:S

Mamma berättade om ngn hon kände som har en hund och den här hunden hade problem med magen.. Självklart gick de till veterinärerna här och fick just det svaret att det inte fanns ngt att göra och att det bara var att avliva hunden. Sedan åkte de till en veterinär i närliggande stad och fick ett helt annat svar. Anledningen till att den hade haft krångel med magen var för att ett kyckling ben hade fastnat i tarmen på hunden och det gjorde att magen inte funkade som den skulle.

Så jag önskar verkligen att Ginza inte blir dålig, för att jag vill verkligen inte gå till veterinären här.. De vill ändå bara tjäna pengar och inget annat..

mariatingsund
0

Eftersom hundar inte pratar, så har veterinärerna inte det enklaste jobbet. Vad jag hade uppfattade alla dessa år då jag hade hundar, att många gånger har de inte en susning. Det är inget illa menat, men det kan ju alltså inte vara lätt. Vi har klagat t.ex. på att hunden fick dålig påls, bry er inte om det, var svaret, betalade för dyra schampoon, och så var det med det. Alltid var kletig i öronen, bara örondroppar. De hade inte kunnat tänka med eget huvud vilka sjukdomar som orsakar både det ena och det andra problemet. Jag fick av en god vän höra att sköldkörtelproblem kan orsaka sånt. SEN gick jag tillbaka och begärde att de tog blodprov. Problemet blev genast identifierat. Fast jag undrade länge, varför jag behövde höra det från en vän och inte från en veterinär. Det jag vill säga alltså är att VAR INTE OROLIG KANSKE I ONÖDAN, UTAN GÅ TILL EN ANNAN VETERINÄR. OCH REDA UT! Jag kan visst tänka att din hund inte har större problem, och du kan ju inte gå runt och vara ledsen och överföra till hundtjejen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Stj3rnfallet
0

Hm…. Jag blev besviken DÅ och jag överför INGENTING till min hund! Det fattar du väl själv att det kommer som en chock?! Och vad beträffar veterinärerna i Kiruna så är de inte alls kunniga på sitt jobb! Och det vet jag som har haft hund i många år och varit tvungen att gå dit! P.g.a veterinären här och deras j*vla envishet så var en av våra hundar vi hade när jag var yngre tvungen att gå med skabb i över 6 månader, vilket inte ens är acceptabelt enligt mig!
Hade det varit idag, så hade jag aldrig tvekat att anmäla dem.. De behandlar en illa och snackar skit om folk..
Och den erfarenheten hade jag fått genom mitt sommarjobb på hundvårdsanläggningen. De kunde säga (iaf ena): "Det är ju inte konstigt att den där hunden pendlar i vikt så som ägaren ser ut". Vad fan är det för veterinärer rent ut sagt?! Så behandlar man inte människor!

Hos mig har de där veterinärerna ingen som helst respekt, oftast vet de inte vad de pratar om eller hittar på ngt bara för att tjäna pengar.. Det är vidrigt enligt mig.. De utbildade ju sig till veterinärer för att hjälpa djur, inte för att kritisera andra människor eller bara tjäna pengar! Det är ju inte konstigt att man inte litar på dem mer än för att ge hunden vaccination..
Och tjejen jag hade i skåne som tog hand om min hund när hon var konstig var hur bra som helst! Det var sån skillnad på veterinärerna här och henne så att jag blev nästan förvånad över hur mkt hon brydde sig. Hon ringde flera dagar i rad efter besöket och hörde hur Ginza mådde! Det om ngt kallar jag en veterinär!

När jag sommarjobbade hundvårdsanläggningen så var det en annan kvinna som också jobbade där och hennes hund fick tonsillerna bortopererade och trots att hon träffade den veterinären som utförde jobbet varje dag, så brydde hon sig inte ens om att fråga hur det var med hunden, för att helt ärligt så tror jag att hon inte brydde sig ett skit om det! Jag önskar att våra veterinärer var precis som hon jag har i skåne. Jag tror inte att du heller skulle lita på sådana veterinärer.. Men tyvärr finns det bara en enda veterinärstation i Kiruna med 2 st usla veterinärer som inte bryr sig om djur utan bara hur mkt pengar de kan få ut av allting… Skulle Ginza bli konstig på ngt sätt hade jag åkt till närmaste veterinärstation som INTE är den här i Kiruna.

ascona25
0

finns det något namn på sjukdomen? för jag tänkte att det borde ju finnas info om den på internet. det finns på allt annat tänkte jag…..

Stj3rnfallet
0

#16 Jag har ingen som helst aning =/ Har försökt leta, men hittar inget, kanske hade varit lättare om det hette ngt speciellt.. Nog för att jag inte vet om det heter ngt speciellt heller.. Så jag får helt enkelt bara gå och hoppas på att Ginza inte lider av det eller får några symtom av det. Alla blodvärden och sånt var bra och normala, då när vi kollade =) Så det var lugnt tills det framkom symtom.

Missy
0

Jo tråkigt nog finns det även dåliga veterinärer. Tack och lov har jag själv en helt underbar veterinär som jag litar på till 100%! Har haft turen att även arbeta tillsammans med henne och dessutom känner jag henne privat och hon är verkligen min stora förebild.

Stj3rnfallet
0

#18 Ja, det är tur att du har det så bra =) Men själv ska jag flytta till hösten och då behöver jag inte oroa mig längre för de dåliga veterinärerna som finns här i Kiruna =)

Missy
0

Ja det måste jag allt ha! Va skönt för dig att du ska flytta hoppas du får en riktigt bra veterinär som du kan lita på då:)

Stj3rnfallet
0

#20 Haha, ja =) Tack så mkt =) Jag hoppas också på det! Kanske fortsätter hos tjejen jag gick till när Ginza blev så konstig när jag var hos min pojkvän. Hon var rätt bra och rätt ung också faktiskt.. En förstående veterinär är bra att ha.

evangeline
0

Stjärnfallet!

Min systers hund hade för liten lever, vilket i hans fall gjorde att han inte kunde spjälka fetter ordentligt. Han fick kortison i perioder och de skulle undvika alltför mycket fett i maten. Han fick mycket råris, kalvkött osv…Leverinsufficiens kallades det.

Vet ju inte om det är samma, men en god nyhet är i alla fall att syrrans vovve levde ett normalt liv tills han var 11.

Lycka till med Ginza och hoppas att du får en bra, förstående veterinär som hjälper dig.

Helen

Stj3rnfallet
0

Tack, var bra att veta!=) Ska försöka kolla upp om det finns info på internet om det.. Tyvärr vet jag inte om det var allvarligt eller om hon verkligen hade för liten lever.. Jag åkte hem nästan dagn efter jag fick veta det.. Så det hann aldrig kollas upp =/ Kul att hennes hund levde ett normalt liv ochså länge!:D

Ja, jag hoppas på det allra bästa =)

Benjy
0

har hon löpt nyligen? kanske är skendräktighet..?