Parning
Har en tik som jag tänkt para och har nu fått låna hem en hane men problemet är att hanen verkar inte speciellt intresserad av henne. Han nosar och slickar henne där bak men inget mer. Tiken är 2 1/2 år och hanen 3 år. Hanen har aldrig parat tidigare. Tiken är inne på dag 12 idag.
Kan det vara för tidigt eller kan det vara så att hanen inte riktigt vet vad han ska göra?
Tacksam för svar!
En oskuld - Inte säkert att han fattar riktigt, sen kan det vara så att tiken inte hjälper till tillräckligt. Låt det gå lite längre, och kanske hjälp till lite. Ibland kan hanen ha svårt att pricka..
Vad roligt med ev. valpar.
Vad är det för ras?

Ja, de är oskulder båda två, så det är inte så lätt för dem
.
Hanen har inte gjort minsta försök att "kliva på" henne, han bara slickar sen är det bra. När hon är ute och kissar vill han gärna slicka på det också.
Har haft valpar tidigare en gång med min förra tik och det gick bra på en gång, men de är ju som sagt var olika som individer. Vill ej stressa på dem, utan blir det så blir det. Skulle va så roligt med en valpkull igen
, tänkte behålla en själv också.
Det är berner sennen.
Tacksam för tips!
#2 Å, berner sennen! Får man fråga vad kenneln dom kommer ifrån heter?
Hoppas det blir en lyckad parning! Och många fina valpar sen! 
#2 Hehe nej, då är det inte så lätt alla gånger. Ofta händer det ju när man inte ser på, och "kommer på" dem när de sitter fast. Då ska man dock vara med, och kanske hålla i hundarna så att de inte gör illa varandra under tiden.
Åh, vad härligt!
Hoppas på lyckad parning, dräktighet och förlossning!
Fina starka valpar vill vi se här på HiF 
Eller så kanske de inte gillar varandra helt enkelt? Som avelspartner alltså… det händer ju att hundar inte vill para sig med varandra, troligen pga att de inte blir tillräckligt bra. Det är ju så ute i det vilda så visst händer det våra älsklingar också.
Jag hade nog väntat och händer det inget så var det helt enkelt inte meningen att det skulle vara dem. Är inte så mycket för att tvinga ihop hundar trots att de kanske matchar varandra utifrån våra aspekter, jag litar på hundarna om de anser att de är fel att para dem, så jag hade väntat och satsat på en annan hane nästa gång OM det nu inte skulle bli något.

#5 Haha du ska vara glad att du inte har varit med och parat RIKTIGT stora hundar… viljan existerar men tekniken är annorlunda..

Om han duger åt henne, så kommer de att para sig, på rätt dag. Vi var nära att ge upp i höstas, han försökte men kom aldrig till. Förrän den dag hon verkligen var i höglöp, den dagen och 2 dagar till, ons, fre och lö fick vi parningar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Har varit med när grandisar har parat, har inte varit någe fel på deras teknik..
Sen är jag helt emot att man tvingar en tik/hane att para. Kallas våldtäckt hos oss människor när någon tvingar sig på någon annan, borde det inte vara samma för hund? Tror att hundar väljer partner bäst själva. Men inte tyvärr har inte alla den möjliheten..
Träffa fyra senner hundar i söndags! Urmysiga och fina. :) Väntar på spännande info om föräldrarna och valpar. :)
#6 Vad pratar du om…?

#9 Det kommer du veta när du parat hundar som väger 100kg… det är inte alltid att viljan saknas som gör att det inte tar sig för oskulder..

#10 Men har man inte gjort fel i aveln då om hundarna inte "kan" para en tik själv? Eller ni kanske inte hjälper dem, utan de får ta tid på sig att komma på det själva?

#11 I regel kan dom para själv men en unghund som gör "fel" om och om igen med en erfaren tik kan sluta med att hon ledsnar på honom, så ibland får man hinta hanen åt vilken ända saker skall göras.. Men ska vara ärlig också och säga att ibland väljer vissa uppfödare att spara tikarnas ryggar och utnyttjar hjälpmedel (ex pallar upp så att hanen kan para utan att belasta tiken) eller inseminerar hellre, det är inte helt ovanligt. Fel i avlen, jo men det har man gjort med hundar som inte kan föda själva och dom som inte kan andas, eller när det uppkommer invalida valpar pga av färgavel osv.. det är en sorgligt bieffekt av hundavel som jag inte försvarar.
#10 Jo, så mycket förstod jag, jag förstår mycket väl vilka komplikationer som kan bli pga storlek eller anatomi för den delen, åt både det ena och det andra hållet.
Det jag mena var hur du får ihop det med vad jag skrev? Jag prata om just det här tillfället, att det inte verkade som att just denna hane och tik vill para sig, och att det då kanske är bättre att låta bli. För här var det viljan som saknades om jag förstått det hela rätt? Alltså hjälper det inte till tvång enligt mig utan man gör bäst i att låta bli. Det är något annat med hundar som vill men inte kan av olika anledningar, eller om man vill bespara ryggar pga viktskillnader osv.
Förstår du vad jag menar?

#13 Jo men iochmed att tiken inte har attackerat hanen och dängt upp honom och hanen har gjort försök med uppvaktning utan att bli bemött med ilska så tror jag inte att det saknas vilja, snarare "språk" från hanen för att han ska förstå vad det är som gäller..och han kanske inte vet hur man gör…
#14 Varför ska hon bemöta honom med ilska om hon inte behöver? Bara för att han inte åkt på däng betyder det inte automatiskt att han inte vet hur man gör, det kan helt enkelt vara så att de inte passar varandra och att de därför låter bli. Han kanske anser att de inte passar och skiter alltså i att klättra på henne?
Annars brukar ju de förstå hur man gör utan att någon visar dem, de är ju trots allt djur som lyckats tusentals år innan vi klev in och började styra aveln.

#15 Jag tror lite att det är att humanisera hundar att tänka som du gör..men du har rätt till din åsikt så jag tänker inte debattera det mer, jag har redan uttryckt min åsikt :D
Var nånstans humaniseras hundarna i det jag skrev sa du?
Att hundar väljer sin partner är ju verkligen att humanisera hunden, absolut och ingen tvekan om det för det är ju bara vi männsikor som kan välja vem vi vill para oss med….. sagt med en stor portion ironi.

Tråden kan låsas!

#18 Lyckad parning?
#18 Nee
Jag som hade ställt frågor ju..

#20 Jag tänkte bara eftersom "tråden kan låsas" att det kanske inte längre var aktuellt. 
#21 Men mitt inlägg var ju inte riktat till dig
Eller missförstår jag något xP

F´låt! Det är jag som inte kan läsa….! My bad 

Nu låser jag tråden på begäran av TS.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi