Boxer som första hund?
Hej
jag och min sambo funderar på att skaffa hund, min sambo har haft hund hela livet och jag har haft daglig kontakt med hundar under större delen av mitt liv.
Har erfarenhet av boxern och gillar dens temperament och sinneslag. Hos oss blir hunden en familje medlem och kommer vara med oss överallt,. är även sugen på att testa agility med hunden. Vi bor på 70 kvadrat just nu med tre katter varav två stycken är inne katter. vad tror ni skulle det kunna gå`?

putt upp

Klart det skulle kunna gå, boytan spelar ju inte någon större roll då hunden inte motioneras inne :)

# 2 så du tycker inte att det blir för trångt?
Vi håller på och letar villa, men det kan ju ta ett tag innan man hittar det man söker.
#3 Vi bor ibland 7 pers plus 3 hundar på 70 kvadrat, inga problem alls och vi skulle lätt få in ett par katter ;)Jag bor på 9 och har utan problem haft 3 hundar och 5 pers på den ytan.
Ytan på hemmet har mindre betydelse, det är annat som är viktigt att tänka på… att få ihop tiden, hundvakter som kan behövas, kanske man vill gå kurs, vilken försäkring som är bäst för en själv, vilka regler man vill ha i hemmet, vilken kennel man ska köpa hunden ifrån, hur stammen ser ut, hur föräldrarna är… bara man själv inte tycker att det är för trångt så är det inga problem alls :)

4# vissa hundar tar mer plats. Finns de hundar om inte passar in i lägenhet eftersom de behöver större yta.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

4# vissa hundar tar mer plats. Finns de hundar om inte passar in i lägenhet eftersom de behöver större yta.
Rest in peace Valkyrie!
#5 Tror absolut att alla hundar passar i lägenhet (att de sedan inte trivs är en annan sak), och att det är en lägenhet är isf inte problemet utan storleken på lägenheten. Jag har svårt att se en hund som inte får plats i en 22-rumare.
Självklart tar vissa hundar mer plats och andra mindre, jag utgick från hundar i boxerstorlek då detta var vad som efterfrågades och en boxer får utan tvekan plats i en 70 kvadratare, självklart beroende på vad man fyllt utrymmet med men det tror jag mycket väl att TS förstår.

Jo visst men alla hundraser är inte till för att bo i en etta ? (har aldrig stött på en 22 rummare, lite överdriv kanske ?)
Boxer skulle därimot passa utmärkt i en lägenhet.
Rest in peace Valkyrie!
Åh herregud, är väl ingen som har talat om ettor heller? Att du inte stött på en 22-rummare betyder inte att det inte finns eller att det är överdrivet.
I vilket fall så går det utmärkt att ha alla storlekar på hundar i lägenhet, även ettor, även boxrar, även irländska varghundar, om det inte är så att lägenheten är mindre än minsta tillåtna mått för burar. Då är det olagligt, men fortfarande inte omöjligt. Jag kan garanterat få plats med en grandis i mitt lillautrymme, inga problem alls. Hunden ska ju inte motioneras inne i vilket fall. Och jag vet för övrigt att det inte finns någon ras som har som ursprungssyfte att vara till för att bo i en etta eller valfritt utrymme, jakt-, vall-, sällskapssyfte med mera finns däremot hundar som är till för.
Väldigt off-topic nu.

Oj, nu halkade det iväg lite, men som sagt, jag tror att våran 70 kvadratare funkar bra .. hoppas det iaf!
#10 70 kvadrat är gott om utrymme!
// 9 kvadratare
Boxer tror jag kan funka utmärkt för er, se till att få en bra uppfödare också så har ni ju stöttning hela vägen. Lycka till! :)

Jo jag har hittat en uppfödare som väntar valpar i mars,, får se vad det kan bli för något :)

Jag är av den åsikten att det finns inget som heter "Nybörjarhund". Allt är relativt, dvs det blir vad man gör det till helt enkelt.
Så känner ni att ni klarar av en boxer och kan ge den det den behöver så shoot!
Gällande boytan så är jag av samma åsikt som Tsset. (Otippat va, haha
)
Jag och min sambo har två Schäferhundar och en liten Pekingese samt en katt och vi bor på 70kvm.
Jag anser inte att boytan spelar någon roll, eftersom inne tar man det lugnt och det är ute den ska få sin motion och träning.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Tja, jag har haft 2 BCs i en etta på 42 kvm utan problem. O som andra nämnt, en bra uppfödare är guld värd.
Kolla HD/ED samt MH, knän o PNP. Lita inte bara på uppfödaren, kolla på avelsdata o be om referenser till tidigare valpköpare, finns en hel del allergier, spec hudproblem i rasen.
I min närhet finns två nyfödda bruksavlade kullar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

#14, eftersom jag inte har hunnit "läsa på" så mkt ännu, vill du vara snäll och förklara alla de begrepp du skriver? Jag vet att de har ofta knä problem, men vad betyder HD/ED och MH PNP? Jag har en nära vän som äger en boxer så jag tänkte råd fråga henne också.
Tack på förhand!
MH = Mentalbeskrivning hund, obligatoriskt för föräldradjuren för brukshundar för att få regga valpar, Boxern är en brukshund ( http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Korning-MH/korning_mh.asp?menuindex=7 )
HD = höftledsröntgen, ED fd AD röntgen av armbågar.
PNP är en ärftlig njursjukdom, arvsgången är inte helt klarlagd.
Läs om MH, hur det utolkas o hur det bör se ut för de olika raserna: http://www.genetica.se/mh_data.htm
Läs mer på Boxerklubbens hemsida.

Tack alla
Tummen upp för boxer säger jag bara! Har levt med boxer i 10 år och positivare hund får man nog leta efter!
Har själv vart inne på att skaffa en boxer (bor i 55kvm med katt) men som övriga säger så har storleken på utrymme där du bor ingen större betydelse då hunden inte ska tränas inne.
Tog visseligen en extra funderare över hundvalet då jag var osäker på om jag skulle lyckas med att stimulera en boxer mentalt. Motionsmässigt hade jag klarat det lätt som en plätt.
Läste någonstans att ju mer man motionerar hunden desto mer metalstimulans behövde den? Stämmer detta, någon som vet?
/SG

#19. jag funderar på det mentala också men vad kan man aktivera dem med mentalt?! något tips
#20 Allt som får hunden att tänka! Spåra, lägga godissök, träna lydnad, bruksgren, agility, freestyle, viltspår, annan hundsportsgren, träna in trix, problemlösning så som att få ur godis ur en öppen plastflaska eller toarulle… allt som man måste tänka till för alltså, och sen självklart öka svårighetsgraden alltefterom att träningen blir lättare för hunden. Jämfört med motionen så är ju standardrundan svår första gången men tre år senare är det ingen match alls, man får alltså öka med jämna mellanrum.

#21 men då skulle alltså agility som jag funderade på va bra?
#22 Absolut. Och med agilityn är det ju så att det alltid är olika banor och olika vägar, så det är ju inte så svårt att öka svårighetsgraden där :) Men för att lyckas där är det ju aldrig fel om lite annan träning är gjord också, både fysiskt och sånt där som att umgås med andra hundar, att kunna vänta, gärna att kunna gå på båda sidor, ja, sånt som är bra att kunna. Grundlydnad behövs ju alltid och något ytterligare brukar inte vara så svårt att fastna för ;)

Är det någon som känner till jipotimas? de har fått valpar nu o de finns en där som föll mig i smaken!
Kan jag varmt rekommendera, friska hundar o support hela hundens liv.
mvh

#24 okej, jo hon var verkligen trevlig, men det lutar åt en från Bol's istället. Det passar mig mer med arbete och så vidare att få hem en valp i maj istället för mars. Men bemötandet från jipotimas var verkligen det bästa man kan tänka sig
Den första hunden är alltid en "nybörjarhund" oavsett ras och känner ni att ni har tid och intresse, så ska ni självklart köpa den rasen ni vill ha.
Hur många kvadrat ni har är egentligen ointressant, för det är ju utomhus hunden motioneras.
Ungefär som att jag inte skulle kunna bo i en etta, eftersom jag gillar att röra på mig. 

#27 jo det agumentet är bra!
Jag är av den tanken att hunden blir vad du gör den till ! Och jag känner som så att vill jag ha en boxer, så är det bättre att engagera sig och motionera hunden o aktivera den mentalt istället för att köpa en hund man inte vill ha
Ang. storleken på lgt så bor vi i en tvåa på 47 kvadrat med en boxer och sex råttor så nog går det alltid! ;)
Jag tror det kommer funka jättebra sålänge ni är förberedda och aktiverar vovven!
jag har boxer och bor på 83kvm.funkar utmärkt .agility passar utmärkt åxå.det är underbara hundar.med en bra och seriös uppfödare så blir detta perfekt.lycka till.

#31.
tack så mycket! ikväll skall i iväg och träffa på en släkting till tiken som skall få valpar, skall bli sååå roligt!