Hund med låg puls!
Är det någon av er som har en hund med väldigt låg puls?
Vad jag hört skall pulsen ligga på 70-120.
Vet ni några sjukdomar där låg puls ligger som symptom? Förutom sköldkörtelrubbning som jag ju redan vet :-)
Putt
Ju mer en vältränad en människa är desto lägre är dennes vilopuls, kan det vara samma med hundar? Har väl lite och göra med storleken på hunden också kan jag tänka mig.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Stämmer som #2 skriver, stora hundar har lägre puls och vältränade hundar har lägre puls. Mätte just på min 15-kgs hund, som inte är supervältränad, och hon har ca 50/min. Sen har de även väldigt ofta sinusarrytmi (vid vila) om de har bra kondis. Sinusarrytmi innebär att hjärtat slår snabbare vid inandning och långsammare vid utandning (känns nästan som om hjärtat hoppar över några slag).
Har din hund några andra symtom eller är det bara pulsen du reagerat på?
Anledningen till att jag frågar är att min tik just nu är inlagd på Blå Stjärnan. Veterinären har flera gånger konstaterat att hon har väldigt låg puls.

Är hon inlagd så får vi hoppas att veterinärerna kommer på varför hon har låg puls. Varför är hon inlagd (övriga symtom/diagnoser)? Gissar att de har tagit en massa prover och EKG. Vet du hur låg puls hon har?
Du kan Googla på bradykardi. Jag gjorde en snabbsökning och fick fram orsaker som; sjukdom, ärftlighet, åldring, fel på sinusknutan. Det finns garanterat mer att hitta.
Det enda orsaker jag själv kan komma på just nu är Hypotyreos och chock. Det kan ju även vara så att hon är "allmänt risig" och bara ligger stilla så att den låga hjärtfrekvensen är ett bifynd som går över när hon mår bättre.
Hoppas hon snart mår bra och är hemma igen!