Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1006 ggr
Lotta_A
0

Hunddagis

Hej :)

Undrar om det är någon som har sin hund på dagis?
Tycker ni att det är bra eller dåligt med hunddagis?

Malin-A
0

personligen så har jag både fått possitiva och negativa erfarenheter av hunddagis, har jobbat på hunddagis en gång och det var så mycket olika människor som jobbade där, det kom och gick hela tiden, och det tycker inte jag är så possitivt, blir lite konstigt för hundarna, lära känna personen som tar hand om dem o sen kommer det en ny att lära känna men så är det säkert inte på alla hundaggisar uatn detta var bara min erfarenhet där jag jobbade… men annars så tycker jag att hundarna hade det bra, många promenader, aktiveringar av olika slag, utfodring på jämna tider, kompisar att leka med stora rastgårdar osv.

Alex
0

Har själv ingen erfarenhet, men visst kan det vara bra att ha sin hund på dagis där den får träffa andra hundar och har sällskap, än att det ska vara ensam hemma hela dagen. Men sen så får man nog vara väldigt noga och kritisk när man väljer ut dagis, finns ju både väldigt bra och seriösa och mindre bra dagis.. Dagmatte är ju också ett alternativ annars. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zebben
0

Jobbar själv på hunddagis. Anser det för många hundar vara en utmärkt plats att spendera dagarna på. Men det beror självklart på hur dagiset sköts.  Jag anser att ett dagis ska vara relativt tyst, lekgläfs/skäll  i stora rastgårdarna är ju helt ok, men inte skällande ute eller inne. Det är störande för både andra hundar och personalen.

Ett bra dagis ser också till att hundarna får ordentliga promenader och att hundarna trivs med sina boxgrannar/promenadkompisar och känner sig trygga. Ett bra dagis säger också upp hundar som inte trivs.

För unghundar är det en utmärkt plats att tryggt lära känna många olika raser och individer. De blir språksäkra och lär sig massor av de äldre hundarna. Här får ju personalen välja lekkompisar till unghundarna. En försiktig unghund behöver en snäll och trygg hund att umgås med. En tuff och gåpåig unghund får en snäll men uppfostrande hund i sitt sällskap.

Bra dagis anser jag vara guld värda, medans dåliga dagis (de finns tyvärr) kan förstöra en hund. Så jobbar man mycket tycker jag absolut inte man ska tveka till att lämna sin hund till dagis. Vi har tom hundägare som betalar för en dagisplats till sina hundar, fastän de jobbar hemifrån. Just bara för hunden sociala bit.

myriis
0

Tycker det är både bra och dåligt.

Om det är ca 2-5 personer som driver ett hunddagis med max 20 hundar tror jag hundarna trivs. Det blir inte så många nya människor eller jättemånga andra hundar dem behöver träffa. Sen tror jag hundar med en fast dagisplats mår bättre än hundar som kommer till nya ställen hela tiden.