Kastration på hanhundar.
Varför har vi i Sverige ett så stort motstånd att kastrera våra hanhundar som inte ska användas i avel? I många länder idag ses det som en självklarhet att hunden ska vara kastrerad både för ägaren och hundens skull. Vad anser ni och skulle ni kastrera er hund om det var ett vettigt pris på proceduren oavsett kön?
Jag vet själv att fick jag välja och inte min plånbok så skulle jag kastrera min tik nu och idag. Men tyvärr är kostnaden för stor för mig att lägga.
Jag tror att det beror på att hundarnas beteende och personlighet kan förändras negativt. Samt att andra hundars bemötande till en kastrat kan vara negativt.
Min hanhund har gått i avel fram tills ganska nu, 10 år, och jag kommer inte att kastrera honom. Hur jag kommer göra med framtida hundar är omöjligt att svara på nu, men om jag skulle göra det skulle det vara för att jag bedömde det som bäst för hunden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag kastrerar bara om det är absolut nödvändigt. Finns ju faktiskt en baksida också av detta. Alla hundar studsar inte bara upp efter op…jublar och sen lever ett fullgott liv, en del drabbas av inkontinens, sämre pälskvalite, förändrad personlighet osv….

jag tror att många vill fortfarande ha alternativet att kunna ta valpar på sin hund och som 1# säger vill många inte att deras hund ska förändras någonting i personlighet eller beteende
Har man inga problem med sin hund som okastrat..
Varför riskera att få det då?
Som alphinna säger, det är mycket som kan hända.
Givetvis inte alla gånger, men ibland..
Jag har inga problem med med okastrerade hane, och skulle han behöva genomgå en sådan grej, så visst, men inte förrän han får problem av att vara okastrat.
Jag håller med du KinderdColc
# 2, #4 Håller med. Absolut inte utan att det vekligen behövs.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

Men det är mycket hundar idag som får valpar som aldrig borde ha kommit i avel, tikar som får problem under löp och den efterkommande skendräktigheten, hanhundar som lider av löptikar i området och dem som har svårigtheter att ha sina hanhundar och tikar lösa under löpperioder.
Avelsargumentet kan jag tycka är ganska svagt för hur många okastrerade hundar idag kommer någonsin gå i avel eller bör gå i avel?
Men om vi vänder på frågan varför är det så populärt i andra länder att kastrera sina hundar?
Är det verkligen så stor skillnad från att kastrera en hund från en katt eller en häst om vi räknar med effekter som humör, päls osv osv?
Man får ju väga argumenten emot varandra. Om en hanhund mår extremt dåligt av löptikar så kanske den hunden mår bäst av en kastration. Om en hanhund inte har några direkta problem med löptikar, varför ska den då kastreras?
Att hundar som inte bör få valpar får valpar tycker jag inte har så mycket med kastration att göra, utan där är det ägarens ansvar det handlar om.
Med katter har jag bara varit med om positiva effekter med kastrering. Förutom möjligtvis lättare för viktuppgång.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

*7….att vi kastrerar hästar beror ju på att man inte kan hantera en 500 kg hingstig häst, den kan bli riktigt farligt så där kommer säkerhet in. Katter lever ju sitt liv lite annorlunda än våra hundar, så att man kastrerar dom i större utsträckning förstår jag mycket väl……
Sen varför andra länder kastrerar i större utsträckning än vi lägger jag ingen energi på och klura varför, utan jag ser till min hund. Idag kan man höra att folk undrar när man kan kastrera sin hane, innan dom ens har fått hem valpen, eller kastrera pga ett oönskat beteende, vilket jag inte tror ett dugg på…..det kan lugna hunden ja men inte få beteendet att försvinna om man inte gör något åt grundorsaken…..
Jag är inte emot kastrering där det finns substans i beslutet att göra det…..

jag kan inte säga att jag kommer kastrera beror helt på individen, situvationen och utifrån hur det ser ut med just den här hunden ta ett belsut de är plus och minus med båda.
min hund (hane) som ja har nu kastrera jag efter övervägande på de bra och de dåliga som kunde hända, ja har tur min hund har finare päls nu, bättre kondis, självsäker och andra hundar älskar honom, han har ett bra språk kanske, så i detta fall var beslutet helt rätt min prins är en galdare och spraliggar hund.
Orsak: situvationen runt om galna granhundar (hanar) som äter andra hanhundar, nu struntar de i min prins och äter på varandar i stället =) och han ska definitift inte gå i avel.
Att man kastrerar mer i vissa andra länder kan bero på att det finns större problem med hemlösa hundar i till exempel USA.
Här i Sverige har vi stora problem med hemlösa katter, vilket är en av anledningarna till att det är vanligt att kastrera katter. Dessutom så löper katter väldigt ofta, och det kan verkligen ta hårt på en liten kattkropp om man låter den gå fertil. Hankatter kan markera inne, och deras urin luktar starkare när de är fertila, katter är också mer benägna att slåss när de är fertila.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Jag kan tänka mig att kastrera Åskar. MEN bara om han skulle behöva det för något som tex jobbigt med löptikar od och då spelar inte kostnaden någon roll utan då gör jag det för honom. Så länge han inte har några problem ser jag ingen anledning att kastrera.
Att många hundar går i avel trots olämplighet har inte med hunden att göra utan med ägaren så det problemet ändras nog inte även om det blir vanligare att kastrera… Vill en oseriös ägare ha valpar så kastrerar ju inte de sina hundar iaf…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag tvekar absolut inte när de gäller kastrering! I går bokade jag tid för våran gårdhund. Detta pga att han tidigare i livet (innan han ens va ett år, han är inte ens 2 nu och har redan barnbarn, detta hos tidigare ägare) parade flera tikar o är nu väldigt tiktokig när de är löptik i närheten, äter inte, sover inte, bara vankar omkring osv samt att nu när jag röntgade honom så hade han C-höfter o då finns de absolut ingen anledning att spara honom för avel samt att han mår bättre som kastrat o inte behöver bry sig i tikarna när de löper.
Att hunden personlighet skulle ändras till de negativa är en skröna, du får tillbaka samma hund som innan bara de att den slipper hormonerna. Matbehover sjunker med ungefär 30% osv osv finns så många fördelar med kastrering om de inte är en hund som är tänkt till avel.
Så öppna upp för fler kasterationer, av både hane o tik, när de inte är avelsdugliga! De är en kostnad 3-5000 o visst är de risker med narkos o operation, men den risken är liten så länge man har en frisk hund!
Kastration gäller ju inte bara hanar som har problem med löptikar.. Finns faktiskt hanar som är krypta och det kan skapa problem förr eller senare och då är det ett bra alternativ att förebygga det genom att göra en sådan operation, men så länge inte hunden har ont av det behövs det väl inte.. Men inte fel ändå om man nu inte vill va med om att hunden blir akut sjuk sen pga det..
#14 att en hund är krypt betyder inte att den blir sjuk.. vissk KAN den bli sjuk.. men det kan alla hundar, kryptet gör den inte sjuk.. vår senaste cavalier (den sista ur vår uppfödning) var krypt och levde ett lyckligt liv hemma och på lydnadsbanan, var aldrig sjuk över huvud taget innan han dog av ålderskrämpor vid nästan 16 års ålder.
/Ingalill
#15 Det var det jag skrev ;-) Det kan skapa problem, men det betyder inte att det kommer göra det, men risken finns alltid, även om den är liten.. Och om man vill undvika det så får man genomföra den operation, det är ett eget val..

Att kastrera min ena han hund var det bästa jag gjort. Han blev bättre på alla sätt förutom lättheten att lägga på sig vikt men det är ju ett värdsligt problem. Han tömmer hela sin blåsa direkt när vi kommer ut och har slutat kissa inne. Pälsen är tjockare och glansigare, han är mer harmonisk och gosig, piggare och gladare :)
#16 risker finns med allt.. att du tog upp krypt lät för mig som att du menade att de blir sjuka av det…
jag känner ingen krypt som fått tex testikelcancer eller prostataproblem men däremot avelshanar och dem kan man ju inte kastrera i förebyggande syfte;p
/Ingalill

Jag förstår inte varför man inte kastrerar hanhundar som inte ska gå i avel.
Min hane kastrerades när han var ca 2år utan att ha några speciella "problem". Han mår själv mycket bättre nu, han bryr sig inte om löptikar, känner inget behov av att visa sig stor mot andra hanhundar, markerar och lyfter inte på benet hundra gånger, och han juckar inte mot ben och föremål.
Det enda som finns i hans huvud är matte, träningen och att leva livet 

Jag kastrerar inte för att kunna "hantera hunden", jag gör det för hundens skull och inte för min egen.
#18 Ja risker finns med allt.. Jag skrev att det kan bli problem, inte att det blir det.. Om man vill förebygga det så går det som jag skrev att genomföra en sådan operation, upp till var och en.. Det finns dem som gör det och det finns hanar som får problem med att va krypt, även cancer, men det är väl inte så vanligt.. Nu skrev jag om krypta och inte avelshanar..
Min första labrador kastrerades för att slippa parningstokiga tikägare (burn labradorhane). Han mådde bra livet ut och var sig själv även efter kastrationen.
Pigg o glad hela sitt liv.
#19---> Men varför ska man kastrera en hund som inget av det du säger gör. Gustav varken rider….visar sig inte stor och är inte särkillt noga med löptikar.
Det finns ju ingen anledning att operera om det inga problem finns.
Har två killar som är kastrerade….Melvin en 6-årig högbent jack russel och James en 5-årig mellan Pudel.
Jag är för kastration av hanar som inte ska gå i avel. Både för hundarnas skull och för deras mattar och hussar =0)
Ångrar inte för en sekund att jag kastrerade dem…..märker inget att pälsen skulle vara sämre men Melvin är lite för rund om magen…..

*23…..Håller helt med dig. Varför låta dom opereras när det inte finns problem. Att vissa personlighetsförändringar hos kastrerade skulle vara en *skröna* är helt fel. Det existerar, sen finns det andra biverkningar också som drabbar vissa hundar. Var och en agerar efter vad dom själva anser rätt, men har du själv inga problem med att du har en okastrerad hund, ja men då finns det heller inget problem……
# 19, #23. Håller helt och hållet med er.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#22 haha jag säjer att min är kastrerad och hoppas att ingen tittar efter;p Skulle nån göra det får jag väl dra till med att det är kemisk kastration eller nåt *s*
/Ingalill

Ni behöver inte kastrera era hundar!
Har ni inga probelm så.
Alla gör som dom vill.
Jag har 2 vuxna hanhundar (shelties) och de är inte kastrerade. De mår inte dåligt av att vara okastrerade, lider inte av löptikar i området då det inte finns några tikar på långa vgar härifrån. Det är faktiskt bara hanhundar som bor här i närheten. Mina hundar är inte så "haniga" av sig att de försöker mäta sig mot andra hanar, det har de aldrig gjort. Så jag ser ingen anledning att kastrera varken Frankie eller Love. Kastrering är väldigt dyrt och det är inga pengar jag har att kasta ut bara för "att". Men OM de får problem av att vara fertila, DÅ kommer jag kastrera dom.
Har även en 12-veckors valp som även det är en hane. Jag hoppas på att han inte ska få några problem med att vara fertil, men får han problem kommer jag kastrera honom.

Jag har en kastrerad hane som vi kastrerade dock ej renrasig men skulle jag ha en renrasig hane som inte passar till avel pga olika omstädnigheter som jag inte skulle vilja föra vidare , om jag var intresserad av avel skulle jag nog kastrera
Är det någon som kastrerat en vuxen hund och märkt att den trivs och funkar vid löptikar? har en bakant som tagit över en hane som verkligen lider när nån tik löper.

Vi kastrerade Piro som vuxen. Han var helt galen när någon av tikarna löpte. Skakade av iver, sov knappt på 14 dygn och var allmännt galen. Så testosteronstinn att det var jobbigt både för honom och oss.
Nu reagerar han inte alls. Jo, om tiken flirtar med honom, men inte mer. han kan gå i hundgården bredvid en löptik, och vi behöver inte alls oroa oss för att han ska slita sönder stängsel och dörrar för att han ska komma in till tikarna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jag tror på att det inte är särskilt schyst eller lönar sig att kastrera när de väl är vuxna
Däremot är jag för att kastrera allt som inte bör avlas på, är bara enklast så.

#33 Om det lönar sig eller inte beror ju på vad man har för problem. Du får ju inte bort alla problem av att kastera. En hane som notoriskt flyger på och försöker döda alla hanar han träffar blir säkert inte bra. Vår hane som jagade upp sig extremt varje gång någon av våra tikar löpte, blev bra. Nu är han lugn och bryr sig inte alls om löpkiss eller annat.
Varför det skulle vara justare mot hunden att kastrera när den är yngre, motför när den är vuxen förstår jag inte. Det är ju samma operation.
Jag är mot att kastrera allt som inte ska avlas på. Då gör vi det för vår egen skull, inte hundarnas.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag ser ingen mening att kastrera en okastrerad hund om man inte har några problem med att den är just okastrerad.
Dock kanske fler "kamphundaraser" bör kasteraras då många såna verkar ha problem med andra hundar och dominans.
Och om man har både tikar och hanar som inte ska avlas på kanske man bör kastera det ena könat iaf?
Vet om en kastrerad hane, det är för att han ska hålla sig på gården under löp perioden. Han har dock fått vikt problem :/
Och dem tikar jag vet har gjort det pga problem under/efter valpning.
Och alla dessa valpar, felet är inte i okastrerade hundar utan i ägaren.
Att man kastrerar katter, ja hanarna har en tendens att börja kissa inne om det finns honor i närheten + att hanarna kan ge sig ut på långa promenader, allt från dag-år och sen komma hem, vet även om honor som vart borta så. Dom kommer hem endag som om ingenting hänt.
Okastrerad hingst, ja blir svårt, hingstar bör ju inte gå nära ston, kan bli svår hanterade och bör gå i en egen hage. Skulle liksom inte funka.
Vi har inge problem med våra hanar och det trots att vi alltid haft tikar som gannar ;)

#34 Jag har aldrig sagt något om att det löser särskilt många problem? Jag pratar om att kastrera för att förhindra all avel som verkligen inte är planerad och med riktigt bra individer.
Jag anser att det är justare emot hunden att göra det medans den är ung än äldre då det enligt vad jag lärt mig inte hjälper särskilt mkt att kastrera när hunden är vuxen eftersom det är stor chans beteéndena kommer sitta kvar, så varför utsätta hunden för onödig operation och ta bort en del utav den ifrån den som den är van vid?
Ja denna hane är 8 år och levt på en gård pga sjukdom sålde dom gården och köpte hus i närheten och här finns många hundar o därmed många löptikar rendan från dag 1 i nya huset har han märkt av löptik. Han var helt uppfåt väggarna stackarn och kan inte koncentrera sig alls på annat än andra hundar. Han funkar bra med hundar och van med hundar men detta med flera löpt tikar tog väl priset på han. De ska iaf kolla med vetrinären denna hund tränas en del så de är inte lata av sig. Men kanske lögger sig hormonerna lite jag har träffat en jack russel som kastrerades när han var 5 år o funkar bra med lös ok han vet vad som gäller o lite mer på sig men långt i från som han var okastread.
Jag tycker att det är lite vad ens hund har för temprament osv osv… känner en som kastrerade sin (hane) han blev en MYCKET bättre hund efter kastraringen, var rätt så hanilsken,drog sjukt mycket med mer mder mer, men sen efter kastreringen blev han helt tvärt om och värdens drömhund i alla lägen.
men har man inte såna problem med sin hund så tycker inte jag att man ska kastrera.
Men alla gör ju som är bäst för sin hund, det man tror huden mår bäst av! :), kastrerar man en hund kan man ju inte ta tillbaka det sen om man märker hunden mår dåligt, eller om man ångrar sig.
det är ett stort steg, och något man måste tänka igenom nogrant och länge, inte som en katt… där är de ju änklare.