Problem vid kloklippning blir allt värre..
Jag har en hund som aldrig varit förtjust i kloklippning. Med tiden så har det bara blivit allt värre och nu är det så illa att man måste ha munkorg på honom och nästa gång jag klipper hans klor så kommer jag måsta be om hjälp att hålla fast honom.
Så fort han får på sig munkorgen så fattar han vad som är på gång och blir alldeles stel i kroppen. Jag lägger honom på rygg i sängen och försöker hålla fast honom tills han lugnat sig, jag pratar lugnt med honom och smeker honom lugnt. Tillslut drar han en djup suck och slappnar av men så fort jag tar i hans tass så stelnar han till igen, får crazy-eyes och börjar klösa och sprattla. Efter en massa bråk och brottning så ger han upp det men då ligger han och morrar och är alldeles stelfrusen. Jag funderade på munkorgen då han började morra men en gång då jag råkade klippa för nära pulpan (blödde inte) så spratt han bara till och började i panik nafsa mig i händerna medan han morrade, och då köpte jag en munkorg.
Han får alltså panik, han är livrädd för kloklippning, och jag behöver hjälp med det här. Visst kan jag klippa hans klor men det krävs väldigt mycket för att lyckas. Det blir en brottningsmatch på liv och död efter varje klo jag klipper.
Detta har också resulterat i att jag inte lyckats klippa hans klor lika ofta som det egentligen behövs så hans klor är enligt mig för långa. Dom är inte skadligt långa, men jag skulle vilja ha dom kortare. Finns det något man kan göra för att korta pulpan? Har hört att den drar in sig om man klipper väldigt nära pulpan väldigt ofta och jag har hört att man kan gå till veterinären och klippa och bränna. Men hur ligger det egentligen till med det? Finns det andra alternativ?
Är glad för all hjälp jag kan få!
Hittade ingen passande grupp men hoppas inlägget hamnade rätt.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
http://blandrashundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7cc23788-44fd-44d7-b819-58f555109a32
denna kanske kan vara till hjälp en liten klofil tor du får även bra tips i den tråden :)

Är klorna så långa att det finns risk att de går av eller gör illa hunden, och pulpan går hela vägen ut, så tycker jag att man bör söva hunden, klippa dem korta och bränna. Vi gjorde så på en omplacering för många år sen. Det gick inte att klippa ens det kortaste utan att man var i pulpan. Sen gäller det att snabbt börja hålla efter.
Annars tror jag att det handlar om att avdramatisera kloklippningen. Klipp en klo varje dag, och skriv upp vilken, så att ni tar alla såsmåningom. Låt honom stå upp, om han känner sig för trängd när han ligger. Är du snabb hinner han knappt märka vad som händer. Börja gärna bak, för många hanar är mer rädda om framfötterna, och då blir det mer kamp. Om det går sakta bättre och bättre, kanske det går att ta 2 klor en dag, utan att ni behöver bråka om det, sen kanske 3, eller rent av en hel tass en vacker dag.
Ett annat sätt är att köra shejping, lite omständligare, men oftast effektivt. Finns beskrivet i flera bra böcker om klickerträning.
Att ha en riktigt vass klotång är oxå jätteviktigt. Jag använder bara en tång som är så vass att man kan klippa ett hårstrå med den. D¨å klämmer den inte på klon och gör det värre för hunden.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vi har gjort såhär med vår hund som gallskrek redan från början, när vi skulle klippa hans klor.
Varje gång man kelade med honom, när det än var, i soffan, på golvet osv, så pillade vi med tassarna, o klämde, samtidigt som vi kelade. Då avdramatiserades just det här med att hålla i tassen. Sedan när det gick bra, så började vi "låtsasklippa" fast utan sax, genom att bara hålla, o sedan ta fram en klo i taget osv.
Därefter tog vi klosaxen när man bara låg o kelade, klippte en klo. Han märkte inte så mkt förrän just vid själva klippet eftersom hela vägen fram tills det var så avdramatiserad. Efter klippet fick han mängder av beröm o godis. Efter detta har vi alltid bara lagt oss med honom lugnt o klippt en klo här o en där, o gett godis direkt, o då associerar han knäppet från klosaxen med godis istället för obehag.
Nu går det att klippa hans klor utan problem. :)

* Plocka med hundens tassar varje dag utan klotång, och håll på tills den är avslappnad vid varje tillfälle. Ge inte beröm eller prata med den förrän den är helt avslappnad.
* Ta med klotången i helt andra sammanhang varje dag än när du pysslar med tassarna. Tex när den ska få mat, när du sätter på kopplet och ska gå ut, när ni myser i TV-soffan osv.
* Tänk inte ens på att klippa några klor förrän du kan hålla i en tass utan klotång och hunden är helt avslappnad.
* Nästa steg blir att hålla i klotången under tiden du plockar med tassarna. Ge inte beröm eller prata med hunden förrän den är helt avslappnad.
* Först när detta fungerar kan du börja tänka på att klippa någon klo. Avsluta dock inte med att klippa, utan avsluta med att hålla i tassen och låta hunden slappna av helt och hållet.
* Jag vet INGA hundar som gillar att bli fasthållna liggandes på rygg! En mer dominant handling går inte att hitta faktiskt från dig som hundförare… Lär hunden att ligga på sidan i stället så den kan slappna av utan att "ramla" eller att du måste hålla fast den.
* Jag är helt övertygad om att hunden känner av din ångest inför kloklippandet och att det är det som den egentligen reagerar på. Du behöver verkligen tänka på att vara helt avslappnad själv, ner med dina axlar, andas djupt i magen, titta inte hunden i ögonen, var tydlig och lugn - och framför allt - låt det få ta tid!
Lycka till
!
Kicki W
Du har fått många bra tips redan - här har du ett till!
Något som fungerar lika bra som att klippa är att fila klorna. En fördel med filen för hundar som redan förknippat klotångsljudet med något farligt är ju att detta ljud blir helt nytt och är du då noga med att belöna och inte göra någon stor grej av detta ljud så kommer det gå utmärkt att fila klorna.
Gå tillväga som ovan tipsat om - du måste kunna gosa även med tassarna och hålla i dessa utan att hunden stressar upp sig!
Jag gör som så att jag sätter mig på golvet och kallar in hunden som ska filas. Han lägger sig bredvid och vi gosar ett tag. Detta gör vi ganska ofta, utan att fila eller så. De är också vana vid att filen är med och att den är vid klorna ibland, men den används inte alltid. Sen är det bara (ja, bara och bara, men du förstår nog) att fila. I början bara ett drag, sen gosa lite till, och så slut. Alltid avsluta med gos! Sen kan man ta två drag, och gosa. Håller sig hunden kvar så passa på att dra en gång till.
Nu tar jag en tass varje gång - jag tycker att det är en lagom lång tid, då jag faktiskt också tittar på klon och ser efter hur långt det är kvar till pulpan, kanske filar lite på kanterna och har alltså bra mycket mer kontroll än med en klotång. Det skulle nog gå att köra alla tassar - men då får man ju inte något att fila på ett tag (ja, man kan ju låtsas) och jag vill gärna ha det som något som händer med jämna mellanrum.
Lycka till!
#1 Tack för tipset! Ska läsa igenom den tråden. :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#2 Tack så mycket för tipsen! :) Ska försöka med det där, och mot sommaren så ska han kastreras och då kanske man kan ta bränningen i samband med det då han ändå är sövd.
Ska försöka klippa hans klor då han står, men jag anar att det kan bli endel problem om han fattar vad som är på gång. Jag brukar också vilja ha honom liggande så jag ser klorna bra underirån då jag tycker det är lättare att se pulpan då. Men ska som sagt försöka. :)
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#3 Tack så mycket för tipsen! :) Då jag gosar med honom så får jag ta i tassarna hur mycket jag vill, så han är bara rädd om tassarna då tången kommer fram. Men ska försöka vänja honom med den sakta som ni gjorde. :)
#4 Tack så mycket! :) Jo han känner nog att jag blir nervös. Jag försöker att inte göra någon stor grej av det men jag tänker ju ändå på hur det ska gå osv, så jag är nog mer spänd än jag tror.
Att ligga på rygg är inget problem för Liston i vanliga fall. Han är en väldigt kelsjuk och mysig hund mot mig och vi har många "kelbus" för oss. :) Vi brukar tex leka jagis i soffan och det tycker han är riktigt kul och om jag får tag på honom så brukar jag lägga han på rygg och då viftar han på svansen och sen slappnar han av och bara myser. Han har också haft enorma problem med eksem och utslag och då brukade jag alltid lägga honom på rygg för att smörja in utslagen och då brukade han nästan somna för han tyckte det var så skönt. Så att lägga sig på rygg har alltid varit en positiv grej för honom, men jag förstår ju att i situationer då han blir rädd så blir det helt annorlunda.
Jag brukar också vilja ha honom på rygg för att se klorna underifrån för då ser jag pulpan bättre. Och om jag lägger honom på sidan så tar han sig därifrån direkt och vägrar komma tillbaka. Och jag vet inte vad han är för hund men då han ligger på rygg och slappnar av så ramlar han inte. :)
Men jag ska ändå försöka att klippa klorna då han inte ligger på rygg.
#5 Tack för tipset! Ska nog prova att fila hans klor redan ikväll. :) Får se hur det går!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Om du klipper hunden när den står, precis som när man verkar hovarna på en häst så ser man ganska tydligt var pulpan är.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#9 Inte om hunden kastar sig åt alla håll och försöker ta sig loss. 
\\\\\\\\\\\\\\\\_

Om du har hunden på sidan när du klipper. Försök att se till så den INTE kommer upp en endaste gång. För har den gjort det en gång, vet den att det går och kommer försöka igen, igen, igen och igen.
Ett litet tips bara.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Sen bara att nästan komma undan för en rädd hund gör det hela ännu värre.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag kan ge mitt tips trots har en snäll hund vid kloklipp så var jag osäker o var rätt försiktig så pep hon till o jag sluta klippa var inte änds i närheten av pulpan men men hon fick ju som hon ville så där höll jag på de första veckorna. Nu är jag säker hon hade långa klor o pulpan var långt nere som jag arbetat upp genom gå på hårt underlag och klippt + filat ofta, ännu lite långa men vetrinären ansåg det såg bra ut. Syrrans hund får jätte panik hon är kolugn själv men hunden blir helt panikslagen o har bitit henne 2 gg hon har aldrig klippt i pulpan så nu får han lungnade och klippta hos vetrinären. Finns flera tips inne på blandrashundar i fokus annars tycker jag du kan göra ett inlägg där för få bra tips. Lycka till synd att vissa blir så rädda för klippa klor.
Min hund är inte heller så förtjust i att klippa kliorna, där vi bor finns det en djuraffär och hon brukar ta 30 kr för att klippa klorna och jag tycker att det är värt det, för jag tycker det är vidrigt att klippa klorna även på kaninerna men men ….

Jag har en här som också tycker kloklippning är väldigt obehagligt. Jag har arbetat som #3 och #4 skrivit ända sen hon var valp. Nu är hon snart två år och jag kan klippa alla fyra tassarna på en gång, med skinka emellan varje förstås :) Man märker på henne att hon fortfarande är lite vaksam, men hon accepterar det.
Bara för att det är en djuraffär som erbjuder klippning av klor kan man tyvärr inte vara säker på att dem erbjuder den hjälp en hund behöver för att bli av med sin rädsla. Jag praktiserade en gång i en djuraffär och där var det inte alls ovanligt att dem klippte djuren i pulpan….
Enligt vad jag läst och efter mina egna erfarenheter drar pulpan in sig när man klipper lite och ofta! :)
#15 Jag känner hon som jobbar i djuraffären och hon är ingen nybörjare, hon ger min hund godis efter varje sida, så min hund älskar att klippaklorna hos henne. Och hon har aldrig klippt min hund i pulpan, hon har hundar själv. Men det kanske inte är så i alla djuraffärer

#16 Vad bra att du känner personen och litar på henne, då är det en helt annan sak ju:)

Skippa munkorgen.
Ta din hund och lek, ha godis i fickan och lek lek lek. Ha klo klippen brevid dig, bjud in hunden, be om tassen och beröm! Bjud in hunden, be om tassen ta tag i kloklippen och håll i tassen, biter hunden låt den bita (i detta läge är det viktigt att inte släppa) när hunden slappnar av, beröm och lek igen.
Beröm bara när hunden har slappnat av med tassen i din hand.
efter ett par gånger borde hunden börja komma till dig med tassen. Då berömmer du genast, MEN när hunden hela tiden börjar komma till dig, då vänder du bort dig och leker med kloklippen. Och han får INTE leka med den, för den är din. Och det är den bästa leksak du någonsin haft.
När hunden är så ivrig på klippen att han nästan kryper ur skinnet, låt den lukta på den. Och beröm
Det har tagit mig 30 min att få hundar som folk alltså tryckt ner och lagt sig på för att kunna klippa 1 klo om dagen, till att hundarna bjuder upp tassen och låter mig klippa alla klor på samma gång. Har gjort detta med 3 extrema hundar av stora raser och några mindre extrema hundar.
Jag borjade med att klippa bara en klo och sen beromde och gav godis… Nar jag blir for fokuserad pa att gora det snabbt och snyggt sa blir jag latt spand och haller andan namligen. Om man inte ar helt avslappnad sjalv sa blir ju hunden ocksa stressad. Det ar sa latt att bli for malinriktad och tanka "nu ska jag klara det har!" istallet for att tanka att det ska bli en odramatisk upplevelse.