Fundera om
Jag och min sambo har funderat om lite, vi var först inne på en boxer, men har nu kommit in lite på labbe också.
Vilka är dom största skillnaderna, och vilken ras passar bäst som "första egna" hund, båda är uppväxta med hund. (jag vet att ägaren styr det mesta, men tänker tempraments messigt osv.)
Mellan Labbe och boxer skulle jag nog säga Labbe. Är själv uppvuxen med en schäfer/labbe och han var helt underbar. 
På svenska kennelklubben står följande
om Labben: Till temperamentet är rasen intelligent och följsam med en stark vilja att vara till lags. Den är godmodig, entusiastisk och vänlig, utan spår av aggressivitet eller blyghet. Labrador retriever är en anpassningsbar och tillgiven följeslagare.
Om boxern:Boxern skall vara mentalt stabil, självmedveten, lugn och ha jämnt sinnelag. Boxerns temperament och karaktär är av allra största vikt.
Dess tillgivenhet och trofasthet mot sin förare och hela familjen
liksom dess vaksamhet och oförskräckta mod som försvarare är
sedan gammalt berömd. Den är beskedlig i familjen men avvaktande mot främlingar, glad och vänlig i lek men oförskräckt när
det är allvar. Boxern är lätt att dressera p g a sin samarbetsvilja,
käckhet och sitt mod, sin naturliga skärpa och sitt luktsinne.
Genom sin anspråkslöshet och renlighet är boxern lika trevlig
och uppskattad som sällskapshund, som den är som skydds- och
tjänstehund. Boxern är varken falsk eller bakslug utan hederlig
till sin karaktär.
Läste i en bok, om hur man väljer hund att boxerna är en bra hund om man är aktiv, och är en perfekt "ungdomshund" vad dom nu menar med det. Tänkte själv skaffat en boxer men slöt istället in på schäferhållet.
Men jag tror att bägge skulle passa som första hund, med tanke på bägges lojalitet. Kanske att man är ute mer bland folk redan som valp med en boxer, just för att hindra dess avvaktande mot andra.
Sen tror jag att man ska lyssna på sitt hjärta. =) och ta det som känns bäst.

#1 tack
Största skillnaden är väl främst användningsområdena, där labben är en apportör och boxern sällskaps-, skydds- och tjänstehund.
Är det labben som låter intressant ser jag helst att man också tänker apportera på något sätt med hunden - vad ska man annars med en apportör till? Det finns "icke-apporterande" labbar som inte avlas på apporteringsförmåga men det ser jag som en ren gissning. Och det känns inte heller tiktigt värt besväret att leta efter en "felversion" i en ras när det finns bättre raser som i grunden ska fungera för det man letar efter.
Har ni ställt in er på boxern och tror att det fungerar så kör på. Och ställer ni in er på något så underbart (jag är partisk ja) som en apporterande labbe och tror att det fungerar så kör på det. Det viktiga är ju att det fungerar, och det finns ingen direkt nybörjarhund utan det man bör ta hänsyn till är ens egna förutsättningar :)
Vad hade ni tänkt bruka hunden till?
båda raser är aktiva, men labben är ju lite mer uppdelad efter aktivitetsbehov.
≧◔◡◔≦

Hunden kommer vara sällskap , men agility kanske något sök/ spårning.

#5 Jag är verkligen ingen expert inom varken labb eller boxer, men ska du/ni främst ha en hund till sällskap så tycker jag ni borde se om ni kan hitta en ras som är anpassad att vara sällskapshund, men om valet står enbart mellan labb och boxer skulle jag i så fall rekomendera labb.
Hmm, både boxer och labb är ju trevliga (aktiva) sällskapshundar.
Personligen hade jag valt boxern, då en mindre variant
(Alltså den smidiga typen)
- Jag säger boxern, bara för att jag älskar rasen, och tror den passar er bättre än en labbe. 

#7 jag älskar också boxer rasen, de är underbara hundar!
#8 Jag skulle satsa på en boxer 

#9 vet du vad dom kostar på ett ungefär , boxrar alltså?
#10 Oj, hört allt från 7000-15.000
Beror väl lite på om det är importavel och annat kan jag tänka mig.

Jo , den jag har tittat på kostar 14 000
#12 Ja men det låter väl ändå ganska bra, förutsatt att linjerna och kenneln är bra vill säga, hehe.
Bara en lite OT (?)-fråga
Om du fick välja färg, vad skulle du välja?
(Nej nej, man ska inte välja på enbart färg, men om man kunde)
12, tycker det låter väldigt dyrt 14 000 men inte skamligt dyrt iaf. men tänker många har svårt o bli av med sina valpar och de brukar hänga med på sänka sina valpar lite runt 10 har jag sett, har du kollat in bóxers klubb där kanske du hittar fler bra uppfödare :) Annars tycker jag labb är en trevlig hund.

Största skillnaden mellan raserna tycker jag är temprament labben mognar fortare än vad boxern gör som är valpig och sprallig länge.

#13 en gul med vit bläs och bröst! sååå vackert
#16 Hehe ja de är snygga, men är gillar npg brindle med vitt mer
Så, var bara nyfiken, hehe.