Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3559 ggr
Janice
0

Hund som kissat i sängen!

Har en liten blandras (mestadels jack russel) som är ca 4,5 månader gammal. Tycker det är ganska frid och fröjd, han närmar sig att vara rumsren, går direkt till dörren om han vill ut.

I morse fick jag en total chock - hunden har kissat i sängen! Han sover längst ner vid fotändan av sängen, och bredvid hunden var det en stor kissfläck. Han skämdes, men låg kvar i sängen. Även dom gånger han har kissat inne, har det aldrig varit i närheten av sin eller våran säng. Han kan både hoppa upp och ner från sängen själv.

Någon som har någon idé om hur det kunde bli såhär helt plötsligt?

[ninnakm]
0

Så där gjorde min hund också, men bara en gång när hon var valp, det hände aldrig igen…

Bunn
0

Hunden kanske blev skrämd av något eller hann helt enkelt inte fram till dörren?

AnneN
0

Då de är så små så har de inte den muskulatur som behövs för att kontrollera blåsan, så det kan vara så enkelt som att han sov och inte kände att han var nödig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Taci
0

Vår hund kissade också i sängen som valp. Det hände två gånger, o sedan aldrig mer. Vi blev lika förvånade som du! :P

balrog07
0

Samma problem här med min Chihuahua fast han kissar inne ganska så ofta det händer då minst tre gånger i veckan, kan det vara att han inte har muskulatur för att hålla så han kommer fortsätta kissa inne hela livet det är väl så med mindre hundar antar jag.

Xondah
0

#5 Det är en fråga om hur mycket tid och energi man lägger ner på att få sin hund rumsren, det spelar ingen roll om de är en stor eller liten hund.

AnneN
0

#5 Det jag menade i #3 om att de inte har muskulaturen för att kunna hålla sig, då menade jag att valpar inta har utvecklat de musklerna som reglerar blåsan. En vuxen hund som fått rätt träning och är frisk ska inte ha några problem med att vara/bli rumsren.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Janice
0

Tack för era svar!

Får hoppas att det inte händer fler gånger. Klart olyckor händer, men de är lättare att torka upp från golvet än sängen… Tungan ute

matte-mi
0

Izzie har också gjort det några gånger som valp. När min förra hund, hanhund gjorde det som vuxen ringde jag vet. och det visade sig att han hade urinvägsinfektion.

De flesta jag känner som har små hundar har alla haft upplevelsen att det tar längre tid att få dem rumsrena, om det stämmer vet jag ej men det tog längre tid med Izzie än min förra hund som var större.

Bunn
0

Hur lång tid det tar att få sin hund rumsren. tror jag, i första hand beror på hur mycket tid och energi man lägger ner på att träna sin hund. För vissa går det fort, för andra lite längre, men att det skulle bero på ras eller storlek det tror jag inte alls stämmer. Jag tror snarare att det är individuellt och kopplat till träning/inlärningsförmåga samt ägarens engagemang.

Min första hund var ca. 2-3 år när hon kom till mig. Hon var inte rumren, kunde inte sitt, inte ligg, ingenting. Efter bara någon dag kunde hon både sitta och ligga och efter några veckor (kommer inte ihåg hur många veckor det rörde sig om då detta var för ca. 4-5 år sedan, men knappast fler än handens fem fingrar) var hon helt rumsren.

~ bara man vill, så går det ~

[ninnakm]
0

Jag kommer knappt ihåg hur jag lärde henne allt hon kan nu, men det gick väldigt fort, tror som Bunn säjer bara man vill så går detFlört

Thyra4
0

Min dotter har två Chihuahua , en tik 1,5 år och en hane på ett år. Hanen markerar lite här och där när han komer hit och tiken kissar också på mattorna. Så gör de inte hemma, men jag har ju hund och katt odh de kanske blir stressade. Vi tycker ju inte om att de kissar här, men vi kan ju inte förbjuda dottern att komma hem. Hon var också hund och husvakt här, när vi var på semester i höstas, och i sängen är det en kissfläck på madrassen. Inte roligt alls. Tacksam för tips och råd.

Min dotter har mycket kontakt med andra chihuahua-ägare och deras hundar kissar också lite här och där på träffar och så.