Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5647 ggr
veruscka
0

Mag omvridning

Finns det ngn här som haft hund med mag omvrining?

Min hund opererades idag för det :( fick även ta bort mjälten.

berätta hur det var när ni fick hem era hundar

Crania
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick åka akut till veterinären i morse p.g.a. magomvridning, hoppades ju att det inte var det in i det längsta. Min hund är en grandis på snart sex år, en kastrerad hane.
Veterinären ringde precis nu och Ossi är vaken och har varit ute och kissat, så första hindret är avklarat. Min har dock mjälten kvar och hade, enligt veterinären, inga skador i övrigt på magsäcken vilket var väldigt bra.

Hur gick det för dig/din hund? Vad gick kalaset på för er?

Någon mer måste väl ha erfarenhet av magomvridning, om det nu är så vanligt som folk säger.

Zebben
0

Det är relativt lätt hänt att "bukhundar" får magomvridning. Så på dem måste man vara jättenoga med att de inte springer runt/tränas/promeneras direkt innan och efter mat. En timme rekommenderas att man vilar innan mat serveras och en timmes vila efter matintag.

Skönt att Era hundar klarade sig! Det gäller ju att vara otroligt snabb in till en veterinär för att de ska klara sig. Ett tips är ju att faktiskt be en veterinär visa var man tex kan öppna upp ett litet hål i buken OM man inte hinner in till veterinären. Det kan rädda livet på en hund. Absolut något man bör veta om man har en "bukhunds ras"

Crania
0

#2 Jag läste väldigt mycket om detta när jag hade min första tik. I USA hittade jag ett ställe där man kunde köpa "första hjälpen" för magomvridning. En slang (att föra ner i magsäcken), en grov kanyl och något mer jag inte kommer ihåg nu.
Jag kan ju bara tala om min hund och han var inte speciellt uppsvälld så frågan är om det hade spelat någon roll att göra hål. Han gick själv som tur var. Fast är det långt gånget så kan det ju rädda livet på hunden då blodtillförseln till hjärtat kan påverkas och även andra organ kan skadas av att magsäcken sväller upp som en ballong.

Detta är min tredje grandis, alla från samma kennel, där jag för övrigt jobbat. Jag personligen har inte någon tidigare erfarenhet av magomvridning. Det närmsta jag varit är en av de valpar som såldes under min tid på kenneln drabbades när hon var ca 2-3 år gammal och hon överlevde inte resan till veterinären, detta är dock ca 20 år sedan. Sedan vet jag att en uppfödare här i trakten också förlorat en hund i detta för ett par år sedan.
Därför min undran om ingen annan som drabbats kan berätta om sina erfarenheter. Någon borde det ju finnas om det är så vanligt som sägs. Det ska ju tydligen kunna drabba både schäfer, dobermann, blodhund, boxer, varghund, borzoi och irländsk setter förutom Grand Danois.

Yessica
0

#3 Det är ofta dom stora raserna det drabbar. Briarden stod till och med med i Hundsport(?) när det togs upp.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

FurryTails
0

Vad är det som ligger bakom magomvridningar? Någon generell orsak?

Yessica
0

Här står det lite om magomvridning: länk

Men man vet inte riktigt varför. Men med stora raser ska man låta dom ta det lugnt innan och efter mat. Så man inte ger dom mat och sen direkt ut för att träna typ. Eller in från en lång promenad och låta den käka direkt.

Ha en bra dag!

veruscka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund mår bra !!! Hon får nu 6 mål/dag och endast ut i koppel i 2 månader så allt läker som det ska!

Vårt "kalas" gick på 45 000:- var inlagd ons,tors,fred…Förlorade mkt blod under OP 2,5 liter! Men har återhämtat sej MKT bra efter dett.

Min hund fick mat som vanligt på kvällen och gick och la sej i soffan sen helt plötsligt så var magen stooooor som en ballong. Så det behöver ej komma pga att de springer före/efter mat.Är väldigt noga med det!

hennes magsäck är nu fast sydd och förhoppnigngs vis kommer det inte tillbaka!

Hur är det med di hund crania nu?

hittadjur-se
0

Hoppas era vovvar tillfrisknar fint.

Vår omplaceringstax blev hos förra ägaren opererad för magomvridning och magsäcken fastsydd i bukväggen. Han får för evigt 3 mål mat om dagen och lite i taget och vi ser till att han inte få iskallt vatten eller springer efter matningen.

Han kan svullna upp en del om han inte rapar efter maten så vi kör stenhårt med Tax på armen och försöka få att rapa som ett barn helt enkelt ;-)

veruscka
0

ja Siri har fått order om alltid 3 mål/dag sen också =)

Yessica
0

#7 Skönt att höra att den klarade sig!

Ha en bra dag!

Crania
1

#7 Skönt att det gått bra för din vovve! Tyvärr gick det inte alls bra för oss.
Ossi springer nu vid regnbågsbron och matte är ledsen… Gråter

Tisdag morgon ringde dom och sa att han var jättedålig och gas hade bildats igen, dom undrade om de fick att öppna igen vilket dom fick. Även denna operation gick enligt vet bra denna gången hade magsäcken naturligtvis tagit stryk eftersom den var fastsydd när detta hände igen.
Han hade svårare att vakna efter denna operationen och ännu vid sextiden på kvällen orkade han bara lyfta på huvudet. Onsdag (i går) ringde dom vid femtiden på em och då hade han hög feber och var jättedålig. Så tyvärr räckte det inte att vara snabbt hos veterinären denna gången. Som alltid så känner man att det hade varit bättre att avslutat direkt, men han gick ju själv och var inte jättedålig när vi kom in.

Zebben
0

#11 Så himla tråkigt! Tänker på Dig och vet hur tufft Du har det, då jag själv fick ta bort min hund för en kort tid sedan. Kram..

hittadjur-se
0

#11: beklagar sorgen….