ledskada på hund
*man kanske inte får lägga samma inlägg på 2 sajter, förlåt såfall
)
va in till södra djursjukhuset med min ena hund idag, hon hade visat hälta till o från, så vi röntgade henne.
veterinären hittade ngt i vänster bogled, men det är höger sida hon markerat på , så dom valde att göra en artoskopi utav båda boglederna..
på höger sida hittades en liten skada på det inre ledbandet, (förmodligen en fläkskada )o nu ska hon hållas i stillhet först 1mån, (kul kul m 40kg hund som är "galen
) , o vi ska om 2v börja gå hos sjukgymnast med henne.
det va goda förhoppningar om att hon skulle bli helt bra..
är det ngn mer som varit med om samma sak?
hur har det gått för er?
Hur ska jag "roa" henne? hon får ju inget göra… inte ens ha tuggben…
(det enda roliga i hela det här va att jag bad o få henne helt röntgad, o höfter o armbågar va helt utan u.a :)
Roa henne, jadu… hur kommer det sig att hon inte får ha tuggben?(nyfiken fråga) Toarullar eller plastflaska med godis är ju ett sätt att aktivera hyfsat lugnt. Ja, beroende på hur hunden löser problemen då;) Annars är ju just att vara stilla något som kan få henne riktigt trött. Beroende på vad hon kan göra(?) så ha henne i en position och jobba med störningar, öka svårighetsgraden och belöna med något lugnt som godis. T.ex. sätt henne och försök få henne att vara still trots att du går runt, över ryggen, rullar omkring framför henne, lockar med en godis, slänger massa godisbitar på golvet, rullar en boll… osv. jobbigare och svårare än man kan tro!