Vad skulle få dig att testa på vallning?
Efter att ha funderat i några dagar på hur man ska få in fler i vallningen som gren, kommer här några frågor. Jag riktar dem främst till er som har eller vill ha en hund av vallhundsras, och som av en eller annan anledning inte vallar med hunden idag.
Varför vallar du inte med din hund i dagsläget?
Vad är dina tankar om vallning som gren?
Vad tänker du om "Svenska Vallhundslubben"? Vilka är dina associationer?
Vad skulle få dig mer intresserad av vallning som gren?
Om du visste att det annordnades en nybörjarträning nära dig, där du har möjlighet att titta på duktiga förare med sina hundar, få grunderna förklarat och kanske visa fåren för din hund, skulle du tycka att det vore intressant att åka på?
Om det annordnades uppvisningar i din närhet, med eller utan förklarande speaker, skulle du tycka det var intressant att titta på?
Och så till sist; Vad skulle SvAK kunna göra för att få DIG intresserad av att använda din hund till vallning? Så, ge mig massor av svar nu!
/Aremea
Jag tycker att vallning verkar så enormt kul och en spännande sport! Jag äger en sheltie och jag har valt att inte valla med henne dels för att jag inte har tillgång till får, och vill därför inte "tända" något som vi inte kan fortsätta med.
Min uppfattning är att dagens vallhundstävlingar bara är anpassade för Border collie och deras vallningsstil, vilket jag tycker är synd, för det borde vara anpassat för alla hundraser.
Som sagt, vallning är något jag själv tycker verkar skitkul och något jag vill hålla på med i framtiden när jnag har tillgång till får.
Jag tycker också att det verkar så kul! men när jag var liten blev jag biten av en Sheltie som dom vallade fåren med så jag har lixom alltid haft respekt för dom.
**Varför vallar du inte med din hund i dagsläget?
**Har ingen vallhund, trots att jag gärna skulle ha en, och största anledningen till det är just att… ja, det känns så otroligt ansträngande att hitta någon med får eller annat att valla på, som släpper in en okunnig och är villig att dela med sig av kunskap. Det kryllar inte direkt av annonser om kurser heller, så därför väljer jag nu andra raser som jag kan uppfylla behovet för.
Skulle jag ändå vilja ha en hund av vallhundsras väljer jag troligen en som inte är så stenhårt inriktad på enbart vall utan har flera användningsområden. För jag har så svårt att ta hundar som inte stämmer med rasen i övrigt(speciellt i funktion!).
**Vad är dina tankar om vallning som gren?
**Positiva, möjlighet för hundar att göra det de är gjorda för kan man ju inte se något fel i ;) Däremot är det sällan man "hör"/blir uppmärksammad på om det är någon tävling i närheten, vilket nog gör att många missar möjligheten att se det in action.
Sen är det nog lättare att få nyheter om man faktiskt har vallhund, men när man står såhär utanför så hör man väldigt lite.
**Vad tänker du om "Svenska Vallhundslubben"? Vilka är dina associationer?
**Inga alls, faktiskt.
**Vad skulle få dig mer intresserad av vallning som gren?
**Åh, något som visar upp vallningen i samband med annat event? Som en uppvisning. Vet att det var något åt det hållet på någon hästchow som jag verkligen fastnade för, dock kanske en utställning eller större lydnadstävling eller annat hundsammanhang skulle passa bättre.
**Om du visste att det annordnades en nybörjarträning nära dig, där du har möjlighet att titta på duktiga förare med sina hundar, få grunderna förklarat och kanske visa fåren för din hund, skulle du tycka att det vore intressant att åka på?
**Absolut!
**Om det annordnades uppvisningar i din närhet, med eller utan förklarande speaker, skulle du tycka det var intressant att titta på?
**Absolut! (jag gillar när mina önskemål dyker upp som frågor längre ner, tänkte inte helt tokigt alltså(:)
**Och så till sist; Vad skulle SvAK kunna göra för att få DIG intresserad av att använda din hund till vallning? Så, ge mig massor av svar nu!
**Känner att jag redan besvarat den frågan :)