Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 7517 ggr
[ninnakm]
1

Lite frågor om cykla med hund...

Hej, jag vill bara ha svar på några frågor…

Jag läste på ett annat forum att man ska tänka på om man cyklar med sin hund att den bara ska trava och inte galopera, stämmer det?

Jag brukar cykla med min hund med ett vanligt koppel, men läste att man ska ha en sån här ställning ni vet springer och allt vad dom heter. Så vilken ska man köpa? Vilken är bäst?

sali
0

Vi har alltid kört med vanligt koppel bara att man måste vara beredd att släppa DIREKT. Man får aldrig ha kopplet runt styret eller runt armen utan man ska hålla det mellan handen och styret.

Det viktigaste är väll att hunden är tillräkligt lydig för att inte springa iväg med en.

Jag tror dom ska trava för att de bygger mer muskler då, galoppen är lättare för dom för att de inte arbetar lika mycket.

[Empisen]
4

Då vill jag passa på att fråga också, hur vet man hur mycket hunden orkar? Visar den det då genom att bara tvärstanna, eller helt enkelt sakta ner? Finns det någon gräns på hur länge man rekommenderas cykla med hunden?

[Empisen]
0

Och en till grej! Efter en cykeltur, ska man massera hunden då? Tänkte om den kanske får träningsvärk annars..

[ninnakm]
1

# Tack

#2 och #3 Det undrar jag också, när jag cyklar med min hund brukar hon i alla fall inte visa att hon är trött, så hur länge får man cykla med dem??

Nikkis
0

Jag rek. starkt en springer när man ska cykla med hund oavsett hur lydig hunden är. Det är en säkerhetsfråga!

Själv har jag givetvis en springer (Denna modell) på min cykel, jag har då en sele på min hund.
Sedan så har jag också ett halsband med ett kortare koppel på som jag har i min hand. Detta för att höja säkerheten ytterligare.

Hunden är ett travande djur, har hunden bra kondis så kan man cykla hur långt som helst. Därför vill man hellre ha bra travmuskler än galoppmuskler.
Traven förlänger/töjer ut musklerna vilket kan ge ett riktigt långt och snyggt steg men givetvis en mycket snyggare muskulatur på hunden.
Medans galoppmuskler är "kompakta".
Man kan gott jämföra med hästar, galoppörer vs travare.

Empisen;
Jag vet egentligen inte om det finns någon speciell rekommendation, så jag kör med sunt förnuft.

Jag ser till att min hund givetvis är bra uppvärmd och sedan kör jag intervall med honom, dvs mkt tempoväxlingar.
I början så tröttar jag inte ut honom, utan vill få upp ett lagom bra flås innan jag avslutar.

Är väldigt noga med dessa intervaller jag kör, brukar i regel avsluta när han har återfått normal puls.
Detta är ngt jag också kollar på, hur lång tid det tar för honom att återfå en normal puls.
När han börjar återfå den fortare så brukar jag då öka sträckan/tempot successivt.

Jag är alltså väldigt noga med att allt går rätt till och att jag inte pressar honom för mycket.
Jag är väldigt skadad efter mina 14 år i ridsporten, så det är mkt viktigt för mig att fysträningen går rätt till. För det är det som ger en hållbarare hund.

Jag brukar alltid avsluta med att skritta av honom ordentligt, med en promenad tex och sedan stretcha honom.

ThunderClap
0

#5 Stannar du upp för att kolla pulsen eller har du pulsmätare på hund?

[Empisen]
0

#5 Jätte bra beskrivning.. I vår ska jag börja cykla med hundarna nämligen, Nemo har jag cyklat med förut men inte Hugo. Så det kommer bli kul! Glad Ska göra som du gör under cykelturen, kanske inte det där med pulsen men hålla koll på hur hundarna "mår" och även stretcha efter.
Sen så måste man väl stanna och ta vattenpaus? Jag vet att när vi männiksor springer ska vi helst inte stanna.. Varför minns jag inte.. Är det samma sak med hund?

Nikkis
0

Jag stannar för att kolla själv.
Jag glömde tillägga i förra inlägget att jag också brukar ta ungefär en paus i mitten av sträckan.
Detta för att kolla/återfå någorlunda normal puls(på hund), "vattna" hunden och kanske ta en liten bensträckare om man själv fått mjölksyra eller om hunden har fått det.
Det vet jag visserligen inte om han har fått så han får skritta en sväng i förebyggande syfte.

Jag brukar cykla massor på sommrarna, så under dessa pauser jag har så kan vi gott ta oss ett dopp i någon sjö.
Kalasbra om det är varmt ute.Glad

tsset
0

Angående hur mycket de orkar så brukar puls och andning/flås avslöja mer än hur de ser ut… somliga ser ju ut att klara vad som helst även om så inte är fallet ;)

Jag kör löst med mina, helt enkelt för att jag inte är i behov av något som håller fast hunden… vi promenerar alltid bredvid cykeln innan, värmer upp och rastar, sen cyklar vi en bit i lagom tempo, och sen varva ner sista biten hem. Borde dock köpa mig en springer (och en cykel i rätt storlek…) men då det går att ha hunden lös på bästa cykelstället så har jag svårt att motivera mig själv… rekommenderar det dock!

Nikkis
0

Att man inte bör stanna helt när man springer är korrekt.

När jag tar pauser så är vi aldrig helt stilla.
Jag tillåter tex inte hunden att lägga sig ner eller stå still en längre stund (Inte förens han återfått normalt flås).

Är alltid i lite rörelse för att inte få musklerna att stelna, det är ju inte heller bra att bara "lägga sig ner och dö" när man varit igång. Utan man ska ju varva ner först.

Ja som jag sa, jag är Väldigt skadad efter mina år i ridsporten, haha.
Men där är det av yttersta vikt av goda igångsättningar och fysträningar.

Så jag kör väldigt mkt hästtänk när det gäller hund. För musklerna fungerar ju på samma sett.

tsset
0

För den intresserade så kom jag över en massa tung fakta om både träning för hund och för förare, med uppvärmning och vätskeåtgång, träningsscheman och matintag, exempel på stretchövningar och allt möjligt i en bok där jag inte direkt förväntade mig det - "agility från valp till champion", av Pertti Vilander och Hannele Nykänen.

Inte direkt vad jag trodde när jag lånade boken, men det blev en härlig överraskning och jag rekommenderar verkligen den delen av boken. Går nog utmärkt att utgå från det och sätta det i förhållande till cykling eller all annan träning. Viktig och intressant info som jag inte orkat ta mig igenom ordentligt än men ska helt klart göra det då det är så otroligt viktigt både för hund och förare :)

[ninnakm]
0

Tack alla det var bra infoGlad

Karizma
0

tycker att 5 svara bra på allt och även detta med säkerhet.

saandrra
0

Kan passa på att ställa en fråga om cykling också!

Hur gammal tycker ni dom ska vara när man börjar cykla med dom? :)

ThunderClap
0

#14 Det beror väll på vad man lägger för innebörd i cykling med hund. Man kan ju introducera att vara nära cykeln i ung ålder bara de har nog lydnad för att gå fint och kan grundkommandon i stort, men man bör ju aldrig träna hårt fören det att kroppen är så gott som fullt utvecklad.

sali
0

2&4 Det jag märkt är att om de inte orkar mer börjar de galoppera för att sedan minska farten. Galopp = Inte lika ansträngande.

[ninnakm]
0

#14 jag började cykla med min hund när hon var drygt ett år men då hade jag redan börjat vänja henne vid cykel…