Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 9532 ggr
brutalaccent
0

Allergi!

sitter och försöker få reda på ifall Rhodesian Ridgeback är en så kallad Allergifri hund?

Hittar inget om det på nätet. Någon som har mer info om detta än vad jag lyckats få. Skulle vara jättesnällt om jag fick svar på detta då jag funderar på att skaffa en Ridgeback.

Sambon är allergisk.

LinnSam
0

Jag skulle inte kalla ridgebacken en allergivänlig ras.
Dock inte sagt att allergiker kan klara av dem..

Det är ju så individuellt.
Mitt tips är att umgås mer med rasen och se om din sambo klarar av rasen.
Att bara höra om den är allergivänlig är ingen garanti för sin sambo, och det vore ju synd att ha hem en ny hund för att sedan omplacera lika fort igen.

SaraC
0

Det finns, tyvärr, inga allergifria raser. Allergi är som #1 skriver väldigt individuellt, vissa allergiker tål vissa raser bättre än andra, medan en annan allergiker tål andra raser bättre. Och en del allergiker tål inga raser alls. Sedan kan det även variera mellan olika hundar i en och samma ras.

De raser som allergiker brukar ha störst förutsättning att klara är de som inte fäller. Exempelvis pudel, lagotto eller bichon frisé.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Schniigel
0

Jag är själv allergisk och de raser jag kan rekomendera är hundar med väldigt tät päls tex spetsar för inga hundar är ju helt allergifria men jag reagerar mindre på dom eftersom deras päls är så tät så släpper den inte ut proteinet som sitter i huden (som man är allergisk mot)

Skaffar du en valp så kommer din sambo förmodligen reagera extra mycket fram tills valpen är rumsren eftersom man även är allergisk mot någon ämne i urinet.

Själv har jag två hundar och jag klarar det bra (dock tar jag mediciner men det tycker jag att det är värt)

trex
0

Menar du att allergiker kan ha hunden. Eller menar du att det finns liten allergirisk för hunden?

brutalaccent
0

#4 det första du skriver. Sambon är allergisk mot hundar.

Gluskap
0

Det finns olika saker att vara allergisk mot, tex päls, stöv och saliv… så det är ju bra att vet vilket han är allergisk mot innan man börjar tipsa om ras.

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom länken inte funkar så tar jag mig friheten och lägger upp en bild på en rhodesian ridgeback.
Hoppas det är okej.

(Antar att det var en bild som skulle vara på länken?)
Ursäkta den skabbiga kojan, den var under uppbyggnad.

Karizma
0

Nej de tåls inte de fäller :) De raser jag litar på är Kines,Softis,Pudel,Puli (finns fler raser som ska gå bra men ej träffat o haft här hemma=) )  de har vi haft här hemma och sonen tålt dom MEN vi har en sofitsblaning som mååååånga tål lika så sonen men dotterns kompis tålde inte henne. Så det är väldigt olika. Vill man vara säker åk till uppfödare be din killa grejja med hundarna vuxna valpar av just den rasen ni är ute efter. Går det bra så ta med en handuk o torka några hundar och den ska han sova på :) Fick det tipset men aldrig testat. Sen vet jag flera som är lite kännsliga mot hundar men genom bada dom 10-14 dag i ett milt shampo underlättar det massor.

Och som 6 säger är det jätte olika vad man inte tål, ingen garanti att man tål mer "allergvändligare raser" min son tålde inte saliv eller päls växt bort mer o mer nu och kan vara hos kompisar en hel dag utan bli lidande dom har 2 hundar av vanligare fällande raser.

brutalaccent
0

tack för alla kloka svar. men om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad exakt det är HON är allergisk emot. men jag antar att det är hår, eftersom hon nästan ej klarar av att följa med mig på trav-banan och där kommer hon ej i kontakt med något saliv…

men tack än en gång för alla svar och ni for fortfarande fortsätta att skriva mer om detta. kanske kommer en annan ras som passar oss bättre.

Karizma
0

9 då är det någ päls hon inte tål då är det dom raserna jag rek men som sakt det finns fler mer allergivänliga. Och vill man ha större hund finns det storpudel :)

lodjuret
0

En jag känner han kände av rhodesian ridgeback, men han kände inte av något när han var med en portugisisk vattenhund. För en portugisisk vattenhund kan vissa klara av, som är allergiska.

Sen vissa personer reagerar värre på korthåriga hundar. Men det är ju olika det med…

ville bara tala om hur han reagerade.