Magsjuka! (?)
Jag misstänker att min vovve har åkt på magsjuka.
Då min chef också har en dålig hund och hon pratade med veterinären igår och han hade sagt att den är överallt just nu.
Har era hundar åkt på det?
Har ni några bra tips på hur jag skall hjälpa henne?
Jag svälter henne just nu (Magsjukan började igår) Blandat i honung och salt med vatten som jag försöker få i henne. Håller koll så att det inte är blod i avföring eller spya.
Hon har fruktansvärt diarré. Det sprutar ut vatten rent ut sagt. Kräktes första gången igår och då spydde hon upp maten. Idag har hon spytt en gång och då kom det bara lite galla.
Hon är inte lika pigg som vanligt men säger till när hon vill ut, ligger just nu på täcket på golvet bredvid datorn och viftar på svansen. Travade lite ute på senaste rastningen.
Har ni några tips?
Hur långt vågar man vänta innan man tar henne till veterinären?
Vår hund hade magsjuka för nått år sedan, första dagen eller två fick han inget för det kom ut lika fort men sedan så tipsade vet. om att mosa t.ex fiskbullar eller kokta morötter att ge därefter i små doser.
Han blev bra efter ett par dagar bara så vi behövde inte ta in honom som tur var.
Hoppas hon blir frisk snart!
Jag tror det var något med våran för 4 dagarsen då hon kräktes 3 gg men bajset var normalt. Hur ska man behandla detta tänker på ska man tvätta med sprit där de kräks o sovplatsen ska man tvätta allt i maskin?

När Sting för något år sen fick värstingdiarré där det bara sprutade fick hon kokt ris (ingen annan mat) 3 mål/dag i några dagar, efter 2 dagar med bara ris kokade vi fisk och la i maten 2 dagar. Sen började hon succesivt gå över till vanlig mat. Samma sort övergång som vid foderbyte. Lite ris och lite mat och sådär liksom. Vi bytte inte ut riset till mat förrän hon var bra i magen, vilket hon blev då efter 4 dagar.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Ett annat bra tips, som brukar kunna stoppa upp diarré tillfälligt, är potatis. Koka utan salt, mosa med smör och servera när det svalnat av en aning.
Annars brukar min veterinär rekommendera att man provar med canikur, receptfritt på apoteket, för att dämpa det värsta.
Blir det ingen förbättring på någon dag riskerar hunden att bli uttorkad, och då måste man till veterinär.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#0 Följ det här rådet som finns på veterinärens sida så ska det nog gå bra.
http://hok-kliniken.se/rad-och-tips
Man ska alltid låta hundens mage och tarmar vila innan man ger dom lite i taget.
#5: Tack! Den länken uppskattades! :-)
Tack för era svar!
Det var bra råd på den sidan.
Vill varna för smör o ägg till magsjuka däggdjur, inklusive oss tvåbeningar, båda är rena grogrunden för bakterier o skall altså inte ges till magsjuka hundar heller.
Har hunden svårt att dricka/äta så kan man ge den en vattenlösning med en uns salt samt en del druvsocker eller honung i. Detta sprutar man försiktigt i mungipan på hunden, samtidigt som man masserar strupen för att aktivera sväljreflexen. Har man ingen spruta hemma så kan man droppa sakta med en liten sked.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Bra tips alla ger bra länk 5
Efter att det först blivit värre har det nu börjat bli bättre.
Hon kräktes inte under hela gårdagen och avföringen är i alla fall inte vatten längre. Har börjat med att ge henne lite vit fisk och ris och hoppas att magen skall klara av det.
Köpte Pro-Kolin+ på veterinärkliniken igår och jag tror faktiskt att det har hjälpt!
Återigen tack för alla hjälpsamma svar!

#9 Skönt att höra, hoppas din hund mår bra snart. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Har bara en sak att säga Zoolac! Alla hundägare borde ha detta hemma! LÄNK