Kommer valpen bli en mobbare?
För två veckor sedan så blev mig Kooikertik jagad av en stor Schäfer och efter det så har hennes beteende förändrats. Schäfern ger sig tydligen bara på undergivna hundar för han rörde inte min gamla tik utan la sig nästan för henne men Indie blev livrädd och sprang iväg och efter den händelsen så har hon själv börjat kaxa sig mot undergivna hundar medans hon nästan kissar på sig när det kommer en äldre dominant hund.
Några tips på hur jag kan arbeta med detta praktiskt?
Svårt att svara på, då man inte ser själva händelserna…
Till att börja med, hur gammal är valpen? Det är ju så att valpar behöver lära sig hundspråk och att många gånger så lägger även "äldre dominanta" hundar sig för småvalpar - inte för att de känner sig "undergivna" utan i uppfostrande/lärande syfte. Liksom att de nästa sekund kan mopsa upp sig för att lära valpen hur den ska göra för sådana situationer. Riktigt duktiga lärare lär valpen båda situationerna - min gamling lärade valpen både hur man ser ut när man ger sig och när man inte ger sig, hur man leker och så mycket annat. Även i leken lär de ju varandra, och att hunden lägger sig behöver inte betyda att de är "undergivna" utan bara att de visar att de inte vill något ont för en osäker hund.
Det är många uttryck som används i dagligt tal som inte är vad vi kallar dem, och dessutom många uttryck som vi kan se som uttryck för t.ex. undergivenhet men att de i själva verket visar på något helt annat. Finns så många små små små signaler i hundarnas språk som man behöver ta hänsyn till, på bägge hundar.
Därtill har vi en valp i denna händelse, som lär sig och testar olika signaler. Plus att hon tar för sig mer ju äldre hon blir, vilket gör att hon kommer testa lite mer och leta gränser samtidigt som hon lär sig mer om kroppsspråk och signaler. Plus skillnader mellan rasers utseende, det är ju inte lika lätt att se minspel och öronvinklar på en långhårig hund med hängande öron som smälter in i resten än på en korthårig där öron och ansikte är tydliga. Dock lär sig dessa hundar att visa sina signaler tydligt trots skillnader och även andra hundar lär sig, om de får chansen, även hur svårlästa hundar visar signaler(eller rättare sagt, vilka som är lättare att se).
Men till din fråga, så skulle inte jag oroa mig alltför mycket sett till vad du beskrivit här. Däremot skulle jag lägga lite vikt, som med alla andra valpar, på att verkligen kunna bryta och komma till mig om jag säger så. Att alltså vara roligare/mer viktig än den främmande hunden. Och allt det andra, att kunna ta det lugnt med andra hundar och så. Man måste ju inte "prata" hela tiden…
Hon är snart 8 månader så hon är ju i en lite "besvärlig" ålder ;)
Angående dominans/undergivenhet så vet jag att många diskuterar det här inne men jag valde att använda det för att ni skulle få en hum om hur hundarna betedde sig.
Hunden som hon oftas "ger sig på" är en Chihuahua blandning (korthårig) som är ungefär jämgamla, vi bor på samma gård så de träffas ganska ofta…