Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 7036 ggr
mariapia
0

vita boxrar

hej där.

jag har en fråga angående de vita boxrarna.varför är den färgen INTE godkänd när moderstiken var vit?är det fel på dem genetiskt varför man tar bort dem i kullarna och man inte får avla på dem.tycker man kan gämföra detta med de vita schäfrarna som vart vit herdehund,eller är jag ute och cyklar.varför tar man bort dem om det inte är något kroppsligt fel på dem?hjälp mej att förstå detta.

[jakke94]
0

man får väl avla på dem ? för sett många boxerannonser med just vita boxrar..

den vita färgen räknas som en defekt.. jag vet inte om det finns något som egentligen är negativt med den vita färgen, förutom att vissa hundar kan födas döva såsom dalmatiner och vissa dogo argentinos gör :P

mariapia
1

ja men då testar man väl om de hör bra osv.det föds vita boxrar i många kullar det är bara det att många uppfödare tar bort dem för att färgen är ett fel.det står i stamtavlorna på vita boxrar att den är felfärgad/felaktigt hårlag.(jag har en vit boxertik ).tycker att de vita är underbara och förstår inte riktigt varför det är ett fel.

Mistle
0

De är inte godkänd för att rasens hemland (som har skrivit rasstandarden) inte ansåg att det är en färg som Boxern ska ha, precis som de inte ansåg att Schäfern skulle vara vit.

Att de avlivas tror jag dels beror på att det finns en större risk för att de skulle bli döva, det kommer ju dels att påverka hunden och det blir svårare för kenneln att hitta ägare.
Och att det är just för att de inte är godkända.. Men om uppfödaren sen även mörkar att det har fötts vita valpar så kan det ju även kanske påverka sä att det föds fler vita valpar i framtida besläktade kullar, och det är ju inte heller bra.

mariapia
0

Men man hör så många säga att de är inte mer fel på de vita än de andra så att säga.och det blir ju vita i kullarna om det är nån med vitt i föräldrarna.de vita boxrar med stamtavla kan man avla på dem ?får man ut stamtavla  på dem ?eller är rekomendationerna  bara att man inte ska avla på dem?varför är det då inte avelsförbud på dem och att det står i stamtavlan?

Mistle
0

#4 Om jag inte minns fel så blir de vita valparna "stopp-märkta" och då kan deras avkommor ej registreras.

Mistle
1

#5 Jag kollade nyss upp en vit hund och den var inte stoppmärkt. Så det blir de nog bara om uppfödaren väljer att göra det, om man ens kan göra det på felfärgade hundar? Ja jag vet inte riktigt :).
Däremot så tror jag ändå inte att deras avkommor kan bli registrerade.

mariapia
0

ok.synd att det inte skrivs in i stamtavlan.

märkligt är det också att de tar lika mycket för de vita när färgen är ett fel.

Mistle
0

#7 Vilket skulle skrivas in i stamtavlan?

Vilket pris de tar är upp till varje uppfödare att betsämma.
Vissa har billigare pris för en "defekt" hund precis som vissa har ett dyrare pris för ett visst kön.

mariapia
0

att de är stoppade lr inte.vad ska man med stamtavlan till om hunden inte får paras och man inte får ställas ut?jo visst är det upp till varge uppfödare att ta de pris de vill .

Mistle
0

#9 Jag förstår inte riktigt vad det har med stamtavlan att göra?
Även om jag hade haft en hund som ej var godkänd för sin ras, eller att jag varken hade velat ställa ut eller avla, så hade jag velat ha dens stamtavla.
Vill man inte ha stamtavlan så kan man väl bara lägga ner den i en låda och aldrig ta upp den igen då? :)

mariapia
0

klart att man vill ha en renrasig hund.jag tycker bara att det är diskriminering av de vita när man bara hör att det är fel färg på den och inget annat som är sk fel.tycker det är lika konstigt som  att man kan få två raser ur en när det gäller de vita schäfrana….

liee
0

De vita boxrarna för några år sedan bestod mycket av albino och de ska inte avlas på, eller säljas till vem som helst, som ni oxå skrivit är det vanligt att de är döva eller blinda.

Den vita schäfern har haft samma rykte om sig och har fortfarande, att den är defekt men snart kommer det nog finnas "vita boxrar" precis som "vita schäfrar" =) man får bara ge det lite tid.

En vit hund får mer problem än en färgad, avsaknaden av pigmentet är mer känsligt. Den vita färgen på hundar är framavlad av oss människor.

#11 vad menar du med två raser utav en ?

mariapia
0

jag hoppas verkligen den dagen kommer när det är godkänt med vita boxrar så som det har blivit med vita schäfrar som numera kallas vit herdehund.vit schäfer är väl klassad som en egen ras som numer heter vit herdehund om jag förstått det hela rätt.

Emelie-tex
0

#13 skillnaden är att vita boxrar bär fta på fel eller själva har fel. Varför skall man godkänna en färg som gör hundarna sjukare?

Karizma
0

Jag vet om en som har vitboxer med stam men avelsförbjud pga färgen och givetvis avlar hon inte på sin tik nu hör o ser hon bra men hennes bror som är vit är döv. Jag tror det är upp till uppfödaren om de vill sälja med papper eller inte utan papper=mindre avel. En vit boxer är vanlig att den är döv och det tycker inte jag låter som en sund hund att avla på. Annars gillar jag boxer mycket och den vita jag känner är kanon go liten tik.

liee
0

#13 de väntar ut för att se om de håller sig friska eller om mängden ( som det är nu ) blir sjuka eller får problem, en vit färg på hund bara det i sig är negativt.

Den vita schäfern är inte en vit herdehun. Den vita herdehunden är en egen ras och den vita schäfer är en "blandras" fast inombords är de samma =), den vita schäfern kan mönstras in till vit herdehund och man får då gå igenom tester för att de ska nå upp till standarden. En vit herdehund är avlad på 2 vita herdehundar, en vit schäfer är avlad på 1 vit herdehund och en vit schäfer. eller 1 färgad schäfer och en vit herde/schäfer. . . krångligt krångligt är var det är, men underbara hundar. . .har en själv. ..

mariapia
0

ja lite krångligt lät det med de vita schäfrana.Glad

angående att de vita boxrana är vanligt med dövhet.varför är det inte så att man gör som med dalmatiner att man testar dem.det där med stamtavlor tror jag att de måste ta ut de på hela kullen som med katter(hållt på med perseruppfödning förut).tror att därför tar de bort dem innan de ska registrera kullen.direkt när de föds.jag tror att det är ett stort mörkertal när det gäller vita boxrar hur många som föds.

vallhund
0

En uppfödare kan inte välja att sälja vissa hundar utan stamtavla.

Hela kullen måste reggas, de boxeruppfödare jag känner avelspärrar vita hundar o säljer dem lite billigare.

Notera att vita hundar har pigment, de är inte albinos.

Det föds då o då vita Schäfervalpar i kullar där båda föräldrarna är färgade, som enda ras så kan dessa vita inte registreras som Schäfer, de kan dock mönstras in som Vit Herde när de blir vuxna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

vallhund
0

Tillägg, läs på Boxerklubbens hemsida:

http://www.boxerklubben.nu/halsa_info.htm#vitfarg

vallhund
0

liee
0

18# precis det stämmer fick kanske inte med de i min förklaring =). . . Det är ju där de hela började. Sen avlar man vita schäfrar (om man gör de korrekt) med en färgad schäfer efter 3-4 generationer för att de inte ska bli albino eller något annat dumt. . .

vallhund
0

Vad har vita Schäfrar med albinos att göra?

liee
0

#21 okunniga människor som pratar om de vita schäfrarna och även människor som inte tycker om vita schäfrar pratar ofta om dem som albino, och inte som att de inte har pigmentet. . .

Har hört allt för många gånger att jag har en albino schäfer. . .

liee
0

Såg nu vart jag skrivit albino och jag svarade ju inte på din fråga med det tidigare inlägget =)

Den vita schäfern har ingen säker avel än så länge för att de inte varit med i aveln så länge, så därav ska man vara mer  försiktig när man avlar med tanke på det avsaknade pigmentet. . .

Kanske kan bli albino ändå , men med tanke  på att de inte har pigmentet som en vanllig schäfer så kan man ju vara försiktig och lyssna till rekommendationerna . . .

Annars tror jag itne att jag direkt skrev att albino och vit schäfer hörde ihop?

emmeb
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vita boxrar är inte "godkända", detta betyder att man inte kan ställa ut dem och få dem bedömda på en utställning. Du kan däremot tävla i lydnad, spår, agility etc. med en vit boxer på exakt samma sätt som du kan med en färgad.

Anledningen till att vita boxrar inte är godkända är för att man i Tyskland har bestämt att boxrar skall vara bruna eller tigrerade och inte ha mer än 1/3 av kroppen vit. Anledningen till att det är just tyskarna som får bestämma detta är för att boxern är en tysk ras. Likaså bestämmer alltså vi i Sverige hur rasstandarden för ex. Västgötaspetsen skall se ut då västgötaspetsen är en svensk ras.

Varför tyskarna inte vill godkänna vita boxrar har jag inte 100% klart för mig. Jag skulle tro att det hänger ihop med att vita boxrar har en ökad risk för att födas döva. Detta är dock något som vettiga uppfödare brukar kontrollera innan de säljer iväg vita valpar.

Ang. avel på vita boxrar så är det tillåtet att avla på dem och registrera valparna.

Anledningen till att vissa uppfödare tyvärr tar ihjäl vita boxervalpar beror på att, såvitt jag har kunnat förstå, att man vill mörka att det föddes "felande" valpar. Tiken födde kanske 8 valpar varav två var vita, dessa två tar uppfödaren ihjäl och mörkar att de föddes. I papperen kommer det då stå att tiken fick 6 bruna/tigrerade valpar och sådeles bara fick "godkända" avkommor. Detta är tack och lov något som verkar minska.

Vill tillägga. Alla vita boxrar är inte albinos, en albino saknar helt pigment. Om vi tar min snutta som exempel så är hon inte en albino då hon har bruna ögon och några färgade prickar i pälsen. Tittar man i huden på henne så är den prickig, tänk dalmatiner. Då folk frågar om hon är en albino brukar jag neka och säga att hon är en övertecknad. Vet inte hur 100%-igt rätt det är egentligen dock…

liee
0

Bra svar till skribenten. . .

känns som vi var lite borta från hennes fråga. . .

[jakke94]
0

#25 fin vovve :)
gillar nästan dem vita boxrarna mer, mest tror jag det är för jag tycker så mycket om dogo argentino och dem är ju endå liite lika :P

emmeb
0

Tack hörrni. :)

Jo, nog är hon lik en dogo alltid. Man blir nästan mer förvånad då folk gissar rätt än då de gissar fel på ras. ^^

mariapia
0

vilken fin boxer du har emmeb.ja man är lite trött på den där frågan om hunden är albino.det är som om de inte ser den svarta nosen och de bruna ögonen.min har desutom ganska många svarta fläckar på kroppen.har ibland lust o säja ja akta er hon är elak åxå men hehe så kan man ju inte säjja.

sandraDeLuxe
0

Mina föräldrar har/haft två vita boxrar (en i liv nu). Vad dom fick höra när dom frågade varför man tog bort dessa vita var att dom icke var avelsgodkända/utställningsgodkända sen man fick in färg.

Boxern var vit från början (precis som schäfern) men när det kom in färg så ansåg man att dom vita inte var önskvärda.

På dessa två har dom inte haft några mer speciella fel än vad man kan ha på en boxer normalt. Den som lever idag blir 8 i sommar och ter sig fortfarande som en unghund. Underbara hundar!

/SG

Kalli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min moster har också haft två vita boxrar, varav bara en är vid liv fortfarande. Han är dock lite tecknad över ett öra till skillnad från Loppan som var mer vit (se bild) och han var också döv.

emmeb
0

#30 Vita boxrar än inte godkända att ställa ut då de inte uppfyller rasstandarden. Du får däremot avla på en vit boxer och registrera avkomman precis som efter en brun/tigrerad. (Även om det kanske inte är så önskavärt att avla på en vit, men man får göra det och avkomman blir godkänd, dvs. får reggas som boxer och inte blandras.)